geen vonk

knsb

Nieuw lid
hallo ik heb een skoda felicia 1.6 van 1998 maar hij heeft geen vonk meer ,wie weet wat er mee kan zijn

Ronnie

Forumguru
Ik heb het inmiddels opgezocht, andere code's zijn er niet....
Heb je een vonk vanaf de bobine? (kabel iets van de massa afhouden en starten)

• Leuk
Waarderingen: knsb

knsb

Nieuw lid
ik heb geprobeerd als ik de bobinekabel los neem en er voor hou heb ik geen vonk

Ronnie

Forumguru
Bij de bobine zit een zwarte onstekingsmodule, (TSZH module), dit lijkt op een grote zwarte chip op een alu koelplaat, waarschijnlijk is deze defect. Kun je voor weinig op de sloop scoren, zitten in alle VW groep auto's uit die tijd.
Ik neem aan dat je alle zekeringen ook gecontroleerd hebt? Je kunt even kijken (proeflampje of multimeter) of je 12V op een van de kleine bobine aansluitingen hebt (op contact natuurlijk).

• Leuk

knsb

Nieuw lid
ik heb alle zekeringen gecontroleerd die zijn goed op de bobine zit een stekker met drie draden een bruine en een gele en een zwarte welke moet 12 volt hebben

Cordoba

Forumguru
Bruine is binnen de VAG-groep vrijwel altijd de massa, dus zou de gele of de zwarte moeten zijn, maar je kunt toch gewoon alle drie de draden even testen of er 12V op staat als het contact aan staat?

• Leuk

knsb

Nieuw lid
heb getest met een lamp en heb spanning op de zwarte draad, als hij op contact staat.

Ronnie

Forumguru
Bruine ligt aan massa, geel (pin 24 ECU),zwart pin 23 ECU) zwart zou 12V aanvoer moeten zijn.
Volgens mij heb je ook nog 1 of 2 grote voorschakelweerstanden (witte porseleinen langwerpige blokken van zo'n 4 cm lang) klopt dit?

• Leuk

Ronnie

Forumguru
Als er 12V op staat reken er maar op dat de bobine overleden is..... Dit wordt dus een ritje naar de sloop voor vervanging.

Ronnie

Forumguru
Ligt aan het bouwjaar, VW gebruikt een tijdje 6V bobines voor een goede koude start, tijdens het starten kwam hier dan 12V op te staan voor een sterke vonk, na de start loopt dan de spanning via de weerstanden en kwam dan uit op 6V.
Deze weerstanden zaten dacht ik onder de parafan.
Maar dit terzijde, ga er maar vanuit dat de bobine defect is. (kost een tientje op de sloop)

• Leuk

Joske

Forumguru
:thumbsup:

en zoals reeds gezegd, bedankt voor de terugkoppeling, zo help je andere leden die in de toekomst met eenzelfde probleem zitten!

• Leuk
Bovenaan Onderaan