Geklonk: Veerpootbout los?

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,

Sinds enige tijd hoor ik tijdens het rijden rechtsvoor (pass.zijde dus) af en toe wat geklonk als ik door een kuil oid rijd. Hij is op de brug geweest maar er was op de fusee en draagarm geen speling te vinden.
Nu schoot me ineens te binnen dat de plastic dop op de veerpoot aan die kant ook ontbrak toen ik de auto kocht. Zou het ook kunnen zijn dat er daar speling op zit? Wellicht hebben ze die bout ooit vastgedraaid en de dop vergeten? Met welk moment zou deze bout vast moeten zitten?

Alvast dank voor alle tips. Volgende week ga ik weer naar de garage maar elke info is welkom :)
 

Ronnie

Forumguru
Je bedoelt het kapje op het veerpoothuis? Dat kan geen kwaad wanneer het mist, is alleen optisch.......
De moer (M12-M14, normaal "vast"draaien, sleutel 22-24) is de moer op de schokbreker, deze houdt alleen het bovenste plaatje vast en verhindert de veerpoot om er uit te vallen( in ontspannen toestand)
Dit komt practisch nooit voor, alleen wanneer je over een drempel springt met b.v. 80 km/u en dat dan de wielen los van de grond komen.
Het enige wat hier een "kloink" kan veroorzaken is een klein veerschotellagertje wat misschien vastgeroest is zodat de veer zich iets verzet. Of de schokbreker zelf natuurlijk, misschien een "dode" slag van een paar mm.?
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi Ronnie, bedankt voor je reactie.

Ik zal je tips zeker meenemen naar de garage. De schokbrekers voor zijn volgens mij niet zo best meer, het is niet zo dat de auto de hele tijd deint maar vergeleken met mijn vorige auto vind ik het wel "fietspompen". Dus wat dat betreft zouden nieuwe wel welkom zijn, hoewel weer een flinke aderlating vrees ik...
 

Rick Blaine

Actief lid
Update: Vanochtend zijn de 2 plastic stangetjes aan de stabilisatorstang vervangen, evenals 2 rubbers van deze stang. Het geklonk is nu eindelijk weg, heerlijk! Kosten all in: 112 euro.
 
Bovenaan Onderaan