Geknars bij schakelen naar achteruit

kwillems

Donateur
De eerste twee weken zat ik te genieten van de aanschaf van mijn Octavia III Elegance Business 1.6 TDI van januari 2015 (150.000 km). Afgelopen donderdagavond schrok ik me echter rot. Ik probeerde de auto vanuit stilstand in zijn achteruit te krijgen. Dat lukte echter alleen met flink 'geknarsetand' (zeg maar het geluid dat je krijgt als je schakelt zonder het koppelingspedaal in te trappen). In de week voorafgaand was dat me ook al twee keer overkomen. Hij komt dan met een 'bonk' in zijn achteruit.
Vervolgens een stukje gereden; daarbij ging ook het schakelen stroef. Uiteindelijk liep alles echter weer soepel.
Voor de goede orde: ik trapte het koppelingspedaal steeds volledig in.

Ik heb garantie van de verkopende partij en ben vrijdag naar de garage gegaan voor een prijsopgave. Het geknars liet zich echter niet meer reproduceren. Ik ben daar verder niet veel wijzer geworden. Ook nu na een paar dagen en veelvuldig testen doet het zich niet meer voor.

De eerste schrik is er nu af en zelf ben ik geneigd om het voorlopig nog maar even te laten rusten.
Hebben jullie tips of suggesties wat het kan zijn en wat ik het beste kan doen?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou om te beginnen het volgende proberen als het zich weer voordoet:
  1. In z'n vrij zetten, koppeling laten opkomen en even een dotje gas geven, daarna opnieuw proberen.
  2. In de 1e versnelling zetten, controleren of hij vooruit wil wegrijden (dan weet je zeker dat hij goed in die versnelling zit) en dan opnieuw de achteruit proberen.
 

kwillems

Donateur
Beide heb ik voor zover ik me kan herinneren donderdagavond gedaan. Een keer of drie schat ik. Steeds weer geknars op dat moment en alleen dus bij de achteruit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Motor uitzetten en na een seconde of 10 (zodat alles echt stil staat) weer starten ook geprobeerd?

Of bij uitgeschakelde motor de achteruit inleggen? Je voelt aan de pook wel of hij er goed in gaat.
 

kwillems

Donateur
Ik heb inderdaad toen een paar keer even gewacht; zelfs nog even koffie gedronken. Bij uitgeschakelde motor heb ik niet geprobeerd.
Pompen met koppelingspedaal deed ik ook zonder merkbaar resultaat.

Pas nadat ik een stukje had gereden ging het over en blijft het nu al een paar dagen weg.
 

kwillems

Donateur
Wat ik nog vergat te melden: ik denk dat de auto voordat ik hem kocht lang heeft stilgestaan. De winterbanden zaten er namelijk nog om. Kan dat er mee te maken hebben?
 

gossy

Actief lid
Ik zou de komende tijd mobiel of dashcam mikken op de versnellingspook en opnemen maar..
Als er niks voordoet wissen en dan opnieuw tot het weer voordoet.

Leg het euvel schriftelijk duidelijk omschreven vast in een mail naar het betreffende bedrijf; schrijf even een mailtje naar hun ook als dat nog niet is gebeurt betreffende het vorige bezoek, en vraag altijd om een bon van een klus ook als deze dus onder garantie gratis is gedaan.
Dan staat er wat op papier, en ook wanneer de garantie tijd helemaal is verstreken en mocht er dan nog steeds niet actie zijn ondernomen en gaat het dan helemaal mis is er een duidelijk spoor wat leid naar het falen - dat is voor verhaal halen wettelijk gezien handig en noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik nog vergat te melden: ik denk dat de auto voordat ik hem kocht lang heeft stilgestaan. De winterbanden zaten er namelijk nog om. Kan dat er mee te maken hebben?
Problemen met één bepaalde versnelling? Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen. Die bak zit vol met olie dus vastroesten zal hij niet en stilstand op zichzelf zal ook geen mechanische slijtage geven.

Ik vermoed eerder dat er mechanisch iets aan de hand is: misschien een tandje beschadigd of zo, of zoals al genoemd een probleem met de koppeling die net niet helemaal vrijkomt.
 

kwillems

Donateur
Problemen met één bepaalde versnelling? Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen.

Klopt, achteruit gaf dus geknars en de andere versnellingen gingen stroef. Daar moest ik meer kracht zetten dan normaal.
En na een poosje rijden was het dus over.
Ik begrijp van de garage dat ze de diagnose pas volledig kunnen stellen als de versnellingsbak open ligt. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

@MeuSkoda Thanx, leerzaam filmpje.

@gossy Ga ik doen, goeie tip.
 

gossy

Actief lid
Volledige diagnose idd pas als hij eruit gehaald is en open op de werkbank staat.. Doen ze dus niet graag sowieso in eerste instantie.

Maar.. volgens mij is bv de transmissie vloeistof in deze één zonder vastgesteld interval - kan dus best zijn dat dit nooit gedaan is en de boel een wat minder vloeibaar is dan t hoort te zijn en dingen niet soepel meer lopen. Mijn moeder bijvoorbeeld - die hield graag haar voet op een koppeling.. Reden waarom er na een tijdje een automaat op het pad stond =S Dat soort gebruik doet de boel niet goed als de vorige eigenaar ook zulke gewoonten had of er van hield om de koppeling ingetrapt te houden bij elk stoplicht..
In koude toestand wegrijden is de vloeistof sowieso wat minder viscoos - zou t plakken in de hand kunnen werken in die toestand als de boel niet goed meer zit daar.
Wanneer je dan komt aanrijden is de boel lekker warm en dan er dus meer kans dat t niet voordoet en ze niks bespeuren.. Als er deeltjes rond dwarrelen kan het ook hit and miss zijn dat er wat blijft hangen te pas en te onpas..


Dus wat de aanpak zou kunnen zijn voor hun is de vloeistof vervangen en de bak flushen en kijken wat er uitkomt..
Als t zwart is en niet ruikt zoals t hoort te ruiken en er deeltjes in zitten is er alle kans dat die koppeling dus een wat beschadigt is.. Dan kunnen ze je als klant twee dingen laten doen:
-Naar huis sturen met geflushde en ververste transmissie die nu wat minder kans op plakken en hangen heeft maar nog wel wat schade/slijtage en dus redelijke indicatie dat er werk aan die bak komt vroeg of laat
-óf gelijk de bak reviseren of een fabriek gereviseerde eronder hangen..

Eerste is de meest waarschijnlijke uitkomst denk ik - tweede alleen met genoeg aandringen en wat goodwill van de dealer meestal. Als de koppeling verder niet slipt onder belasting kan het allemaal nog wel meevallen.. Ik zou in ieder geval staan op een flush en verversing van de vloeistof - dat is geen grote klus en kost ook niet al teveel. En met de info van de garage wb de toestand van de vloeistof en andere zaken die eruit komen heb je weer handvatten om verder te gaan..
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
en bovenstaande is het eind van de keten.. Daarvoor zit nog de hydrauliek van de koppeling, en t mechanische gedeelte van de pook zelf zoals versleten buslagers van deze etc..

Als de koppeling niet helemaal ontkoppelt, kunt u dit als eerste merken aan het feit dat de auto met lopende motor moeilijk in de eerste (of tweede) versnelling wil. Terwijl dit met uitgeschakelde motor wel makkelijk gaat.
Als uw koppeling niet volledig ontkoppelt, dan blijft er met lopende motor kracht op de versnellingsbak staan, dat zorgt voor moeilijk schakelen, dit kan echter ook een probleem van de versnellingsbak zijn..
https://www.carrec-technocenter.nl/versnellingsbak/koppeling/problemen/ pagina geeft wat handvatten om je probleemomschrijving te doen aan de garage
 

Canon-Eye

Forumguru
of er van hield om de koppeling ingetrapt te houden bij elk stoplicht..
Heb ik sinds eind 1964 altijd gedaan bij alle verkeerslichten die niet extreem lang op rood blijven staan. Nóóit een probleem geweest, ook niet met auto's waarmee ik vrij hoge km-sranden heb bereikt in de tijd dat tellers nog maar 5 cijfers hadden (want boven de ton was een auto toen in principe "op"...).

Daar moet-ie dus gewoon maar tegen kunnen, op voorwaarde dat hij dan wel helemaal wordt ingetrapt. Een voet "lichtjes" op het pedaal laten rusten is op termijn echter wél dodelijk, zij het eerder voor de platen dan voor het drukgroepmechaniek. Ik zie dit ook nog niet meteen als oorzaak.
Wat ik me nog even afvraag: hoe wordt die koppeling eigenlijk bediend, met een kabel die kan rekken of hydraulisch waarbij er wat vloeistof kan zijn ontsnapt?
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
^^
Kabel of hydrauliek - t is allebei mechanisch en niet onfeilbaar..
Veel garages slaan dingen over met het nakijken - net wat ik zei met als iets niet met interval vermeld staat dan is het al gauw het doet er niet toe.. tot het stuk gaat.


t geen wat met die koppeling ingedrukt bij stoplicht of in de file te lijden heeft is de synchro Eye - die kwam pas sinds de jaren 80 echt overal op.
En wanneer er consistent wel of niet gebruik van is gemaakt er is een verschil te zien in wat t te lijden heeft dus wel

Beetje als mn schoonzus die op de kinderopvang werkt. Zelf merkt ze weinig van de aanval op haar gehoor van haar werk

maar elke verjaardag praat ze harder XD
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
@gossy: dank voor je adviezen. Duidelijk uitgelegd en erg leerzaam voor mij. Eerste stap wordt dus flushen.
Verder zal ik morgen nog eens goed checken of schakelen naar de eerste en tweede versnelling met lopende motor moeilijker gaat dan met uitgeschakelde motor.

Sinds donderdagavond (het is nu maandagavond laat) heeft het knarsen en en stroef schakelen zich niet meer voorgedaan trouwens.
 

leo442

Forumguru
Lijkt mij gewoon een probleem dat koppeling niet geheel vrij komt. Dat kan veroorzaakt worden doordat de koppelingsplaat niet soepel over de price-as schuift of dat de plaat iets slingert. Dit veroorzaakt het tanden knarsen bij het in zijn achteruit zetten en het zwaarder schakelen (afremmen van de synchromesch ringen) in de overige versnellingen.
Of er zit inderdaad lucht in het hydraulisch systeem, natuurlijk eerst controleren voordat men grotere stappen gaat ondernemen.
 

kwillems

Donateur
Nog even speciaal op gelet vandaag: schakelen naar de eerste en tweede versnelling met lopende motor gaat net zo makkelijk als met uitgeschakelde motor.
 
Bovenaan Onderaan