Gekraak bij vluchtheuvels

f71

Nieuw lid
Mijn Skoda uit 2011 kraakt als een malle bij vluchtheuvels en hobbels.
Echt irritant.
Ik denk dat het bij lagere temperaturen erger is dan in de zomer. Ook is vochtigheid van invloed, denk ik. Na flinke regen lijkt het minder te zijn.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, temperatuur 0 graden.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26242247/Skoda gekraak/kraak-filmpje.MOV

Wat zou het kunnen zijn? Ik heb de rubbers op de wielophanging laten vervangen (aan die triangels) maar dat heeft niets geholpen.
 

f71

Nieuw lid
Ik rij daar iets harder dan gewoonlijk over een hobbel, iets van 25-30 km/h maar echt niet onwijs of zo.
Ik had bij het filmen achteraf gezien best langzamer kunnen rijden, want dit geluid hoor ik ook bij lagere snelheden.

Dus laat je svp niet afleiden door het iets harder dan gewenst over de hobbel heen gaan: het geluid wat ik daarbij hoor is m.i. niet normaal en heb ik nooit bij andere auto's gehoord.
Daar gaat mijn vraag ook dus over: is dit herkenbaar en wat zou ik eraan moeten laten doen?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Je kunt ook al remmend de drempel oprijden, dan is het ook erger waarschijnlijk..
Gewoon een bekende VAG kwaal, had ik al in mijn '98-er Passat en is anno 2017 nog steeds niet blijvend opgelost..

Rubber invetten en dan is het tijdelijk weg..
 
op die snelheid kraakt je hele carrasserie denk ik.... , zonde vd auto...

Voor de octavia type 3 heb je speciaal vet voor krakende rubbers. beide rubbers invetten welke in je draagarm aan het subframe zitten. Dealer hebben hier een schrijven van. Dan is het probleem verholpen!!!

Wellicht dat dit ook helpt voor de octavia 2 , want is ongeveer zelfde systeem qua ophanging van de draagarmen aan het subframe...
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb het filmpje niet kunnen zien, maar ik had met de koude van de winter precies het zelfde. De rubbers zijn toen ingesprayed en het was een stuk beter. de garagehouder vertelde dat dat met de koude en pekel met een hoop auto's voorkwam. Het is langzaam weer erger geworden en nu kraakt het > 10 Celcius ook en ook bij normaal achteruit de oprit rijden op - rondom. De auto heeft nu zo'n 185 dkm op de teller. Zonde!
Hiervoor heb ik de onder vermeldde VAG auto's gereden met veel hogere km-standen en is dat nooit opgevallen. De garagehouder zei ook dat de draagarmrubbers van de oudere auto's vol waren en bij de huidige auto zitten er gaten in de rubbers.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb er met alle VAG auto's die ik gehad heb last van gehad (98er passat, O2 uit 2008, Superb uit 2011 en nu mijn 2015 passat).
Dealer kan het invetten, dan is het even weg.
Bij de dealer in de Meern hadden ze destijds wel een langer blijvende oplossing voor mijn Superb, daar is het nooit terug gekomen, maar ik weet neit wat ze er daar aan hebben gedaan.
Bij de Passat uit 98 heb ik het destijds zelf gedaan, is op zich ook best te doen ..
 

Eltjo

Forumguru
Tja, mijn Passie's waren van 2000 en 2003. Ik heb begrepen dat de draagarmen van de eerste Passat's sowieso slecht waren en dat het heel normaal was om alle draagarmen te vervangen bij < 200 dkm. Met mijn eerste Passat was er op een gegeven moment een rammelgeluidje op een keitjeswegdek. Er was wat speling en de onderste draagarm werd vervangen. Het rammelgeluid bleef echter.. Later heb ik zelf de andere onderste draagarm ook vervangen. En tegen de 350 dkm was de planning om een ander armpje te vervangen wegens lichte speling (was nog o.k. voor de APK).
 

Bakkertje

Forumguru
Klopt @eltjo2 de draagarmen van mijn 98er passat zijn toen onder coulance vervangen.
Het gekraak komt echter van de stabilisatorstangrubbers niet van de draagarmen..
 
Bovenaan Onderaan