Geluid bij koude start op motor

Mijn Octavia IV maakt op de motor een ratelend geluid de eerste ~10 minuten. Het geluid is vooral hoorbaar als het koud is buiten. Bij warmere temperaturen lijkt hij het niet te doen, alsook via elektromotor maakt hij het geluid niet. Het geluid is ook duidelijk hoorbaar binnen de wagen. Heb daar al eens een melding van gemaakt bij de garage maar daar ik (zoals bij alle octavias...) nog een grotere waslijst aan problemen had konden ze het geluid niet reproduceren/kreeg geen prio. Ik vraag me af of een van jullie zo kan horen waar dit aan zou kunnen liggen. Ik ga vrijdag op onderhoud dan kan ik gerichter zeggen wat er scheelt.. . Verder is mijn 12v batterij ook stuk maar dat lijkt me ongerelateerd aan dit probleem (na 2 weken op de oprit kreeg ik hem niet meer gestart).
Auto heeft 35k km..

Zie filmpje >

Bedankt alvast!

Doet de mijne ook, daar is naar gekeken. Men dacht dat het de waterpomp was. Die is vervangen, dat bleek niet het geval te zijn. Vervolgens heeft zowel de verkopende garage alsmede de garage waar hij stond geluisterd naar andere auto’s met dezelfde motorisering; conclusie was dat ze allemaal dit geluid maken. Maar wat het nou is? Geen idee..

Bij mij hebben ze ook ooit al eens de aircopomp (dacht ik) vervangen had geklaagd over andere ratel. De conclusie was toen ook 'is bij alle skoda's zo'. Maar bij het vervangen van de versnellingsbak hebben ze dat ook mee moeten vervangen en dat is nu wel veel stiller. Maar het huidige geratel doet zich dus vooral voor bij koude dagen en enkel als de motor draait. Dat vorige geratel was net vooral bij warm weer en ook op de elektromotor

Alpha

Donateur
Ik herken het ook. Zodra je begint te rijden is het wel altijd snel weg. Dacht altijd dat het e.o.a. klep was die dicht is en open gaat na een tijdje.

Zo'n ratel hoor ik ook , de garage dacht aan de distributie ketting ( 14 TSI ) was wel vervangen rond de 160 en nu 220 op de klok.

Chr1st0f

Nieuw lid
De 1.0 etec heeft dit ook, dus het is bij verschillende motoren. Mijn vrouw heeft een Audi A3 met dezelfde motor en die heeft het niet.

Klopt ben er toch ff naar de dealer geweest om te vragen, antwoord dat is de DSG bak kan geen kwaad. Oud of nieuw hebben ze allemaal bij loude dsg bak!

Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Allemáál? :pieker:
Ik rijd mijn tweede DSG (een DSG6 in de Octavia Combi 1.9TDI van 2007-2010 en een DSG7 in de huidige Leon 1.0TSI) en ik kan je verzekeren dat die het allebei niet hadden.

Oke, maar als meerderen dit rateltje hebben en ook de dealer dit normaal vind accepteer ik dit,het is ook weg als je even rijd dus lijkt mij hoort erbij

Bovenaan Onderaan