Geluid bij op laten komen koppeling

Het is mij vorige week opgevallen dat er een licht ratelend geluid vanonder de motorkap vandaan komt zodra ik de versnellingbak in vrij zet en de koppeling op laat komen. Tevens hoor ik een licht schurend geluid als je de koppeling rustig laat komen. Dit geluid hoor ik dan halverwege het opkomen. Zodra de koppeling geheel is opgekomen is dit geluid weg.

Ik ben er al voor bij de garage geweest. Men hoorde ook wel iets maar kon niet zeggen wat het precies was en raadde mij aan het even aan te zien.

Ik ben niet helemaal gerustgesteld met de vakantie in zicht.

Herkend iemand hetzelfde probleem?

Kensel

Forumguru
Gaat je koppeling ook zwaarder dan normaal? Of merk je dat deze de laatste tijd (steeds) zwaarder gaat?
Als dat zo is, grote kans dat het iets met de drukgroep/lager is.. En dat is geen leuk grapje (weet ik uit ervaring :icon_smile_dead:)

De koppeling reageert normaal. Niet zwaarder dan normaal. Het schakelen gaat gewoon goed. De monteur bij de Skoda dealer heeft geluisterd en gereden met de auto en vond ook dat de auto normaal reed. Hij hoorde het geluid ook maar dacht niet dat er iets ernstigs mis was. Toch ben ik niet geheel gerustgesteld.

Ik heb net een afspraak gemaakt voor vrijdag bij de garage. Men gaat er toch even verder naar kijken. Het zou iets met de koppeling of het vliegwiel kunnen zijn.
Ik hoop niet dat het laatste het geval is. Dit is een dure reparatie.

Mocht het vliegwiel zijn, vervangen door een vast vliegwiel, nieuwe koppeling (versterkt) en nieuwe versterkte drukgroep en gaat het nooit meer kapot.

Nou met normaal gebruik gaat de koppeling wel langer mee dan standaar, hij kan tot 450 nm aan icm vliegwiel. Dus je kan de auto ook nog keer een chip geven.

Antera

Donateur
2de massa vliegwiel zo te horen. Zit er ook een lichte trilling in met de koppeling los stationair en bij koppeling in niet?

Bovenaan Onderaan