Geluid bij schakelen 1,9TDI

Iemand ervaring met het volgende;
Zwaar metaal op metaal geluid bij schakelen, lijkt ergens aan de afstelling te liggen vermoed ik want het is niet altijd.
Mogelijks ergens iets uitgelubberd?

Betreft een '05 1,9tdi AXR motor met ergens een 220,000km op de teller .

Tees

Donateur
Is het bij het schakelen zelf (dus met koppeling ingedrukt) of op het moment dat je de koppeling op laat komen? In het laatste geval denk ik dat je drukgroep en/of koppelingsplaten versleten zijn. Hoe hoog grijpt het koppelingspedaal aan?

Antera

Donateur
Misschien tijd voor een nieuwe koppeling gezien de omstandigheden? En helaas bied de glazen bol geen uitkomst omtrent geluiden enz helaas.

Is niet de koppeling volgens mij, zit eerder in het schakelingsmechanisme.
De geluiden worden ook gemaakt als je schakelt met stilstaande motor.

Ik zal het eens verder bekijken als ik de auto hier eens wat langer heb.

Tees

Donateur
Het enige dat je af kan stellen is de kabels tussen de pook en de bak. Ik heb dat bij m'n O2 wel eens gedaan, dat was een makkelijk en snel klusje (maar je moet wel bij de bovenkant van de bak kunnen, en een 1.9 in een Fabia laat wel minder werkruimte over dan een 1.2 in een Octavia).

Maar metaal op metaal geluid klinkt mij niet als de kabels, eerder alsof er iets ergens goed in de weg zit. Bakolie verversen kan ook nog, maar betwijfel of dat het is aangezien je t ook zonder draaiende motor hebt. Dan zou als laatste de versnellingsbak zelf het euvel kunnen zijn.

ik dacht dat de bovenkant van de bak goed toegankelijk was als je de batterij en de luchtfilterbehuizing verwijderd? Ik heb al eens de koppelingscilinder vervangen en kan me niet herinneren dat ik toen plaats te kort kwam.

Bovenaan Onderaan