geluid bij uitbollen en rechts sturen

paar dage geleden als ik vertrok,hoorde ik soms klein tokje aan mijn octavia,nu gisteren hoorde ik het toen ik aan het uitbollen was ook een tokje en bij het rechts afdraaien ook denk...
wnn ik optrek of rem hoor je totaal niks,bij het uitbollen,draaien na recht of zacht de zelfde snelheid aanhouden soms ook,hoor ik rechts wat een tokkend geluidje...
cardan of lager,of zijn er nog ander ziektes bij deze wagens??

grtz
 

TooTall

Forumguru
2 weken geleden begon er bij mij een zoemend geluidje rechts achteraan. Niet te horen bij optrekken (motorgeluid) maar bij uitbollen wel. Brommen bij 60, zoeven bij 90 en onuitstaanbaar eeeeeeeeeeeeeeee bij 120.

Garage 1; "Zeker niet mechanisch, banden scheef afgesleten achteraan" na testrit.
Garage 2; "Wiellager rechts achteraan" na testrit, bevestiging op de brug (manueel ronddraaien van de banden)
Garage 3; "Wiellager rechts achteraan" na testrit, bevestiging op de brug (manueel ronddraaien van de banden)

Net terug van Garage 3 (G&C), wiellager rechts achter vervangen op een half uurtje. Geluidje is vast en zeker weg, kostprijs 218,60€ all in voor een SKF wiellager.

Ik zou zeggen, opkrikken en manueel ronddraaien van de wielen. Hoor je aan 1 kant een hoog metalig giengiengien van de remblokjes op de remschijf, en aan de andere kant een beduidend ander geluid, dan is het waarschijnlijk een wiellager. Dan best eens langs een garagist gaan voor bevestiging!
 

Luke

Forumguru
GilleVW, aan je afbeelding te zien rij je met een prefacelift Octavia2.
Wel, mijn facelift O2 heeft dit fenomeen ook. Ik denk dat het zich rechts vooraan situeert, maar helemaal zeker ben ik niet. Het is echter niet het roulementje of wiellager. Indien dit inderdaad de oorzaak van het geluid zou zijn, dan zou het geluid moeten aanhoudend hoorbaar zijn. Zeker in de bochten zou het zich dan duidelijker moeten manifesteren. Bovendien zou het geluid ook van toon veranderen bij het sneller dan wel trager rijden.
Net zoals in jouw geval is het geluid een soort pulserend geluid. repetitief en dof (zoiets als doege doege doege :confused:). En vooral wanneer ik traag rijd (onder de 40km/u) en uitbol of ook wel 'de wagen laat uitrollen' :winkie:.
Ik heb er wel last van, maar had ook al gelezen links en rechts dat dit te maken kon hebben met scheef afgesleten banden. Nu heb ik vooraan nog geen nieuwe banden gelegd, dit zal binnen 10000km wel gebeuren.
Ik hoop dat dan het geluid weg is en dan kan ik met zekerheid zeggen dat inderdaad de banden de oorzaak waren.
Voorlopig moet ik er nog maar even mee leven.
 
GilleVW, aan je afbeelding te zien rij je met een prefacelift Octavia2.
Wel, mijn facelift O2 heeft dit fenomeen ook. Ik denk dat het zich rechts vooraan situeert, maar helemaal zeker ben ik niet. Het is echter niet het roulementje of wiellager. Indien dit inderdaad de oorzaak van het geluid zou zijn, dan zou het geluid moeten aanhoudend hoorbaar zijn. Zeker in de bochten zou het zich dan duidelijker moeten manifesteren. Bovendien zou het geluid ook van toon veranderen bij het sneller dan wel trager rijden.
Net zoals in jouw geval is het geluid een soort pulserend geluid. repetitief en dof (zoiets als doege doege doege :confused:). En vooral wanneer ik traag rijd (onder de 40km/u) en uitbol of ook wel 'de wagen laat uitrollen' :winkie:.
Ik heb er wel last van, maar had ook al gelezen links en rechts dat dit te maken kon hebben met scheef afgesleten banden. Nu heb ik vooraan nog geen nieuwe banden gelegd, dit zal binnen 10000km wel gebeuren.
Ik hoop dat dan het geluid weg is en dan kan ik met zekerheid zeggen dat inderdaad de banden de oorzaak waren.
Voorlopig moet ik er nog maar even mee leven.
de banden zou me echt verwonderen,hij heeft met met de winter en de zomerbanden... :(
dus denk eerlijk gezegd niet dat het dat bij mij ga zijn...maar het geluid en wnn hij het heeft klopt wel met de mijne...
hopelijk heb ik gauw tijd om er is na te kijken,door mijn werk heb ik ni echt veel tijd :(
komen er wel uit ;)
grtz
 
het probleem is opgelost,mijn linkse wiel stond blijkbaar los :( terug alles aangetrokken en nu hoor ik niets meer aan mijn wagen,toch al 100 km niets meer ;)grtz
 

Luke

Forumguru
!!!!!! Wiel stond los :shocked:. Goed dat je daardoor geen ongeval hebt gehad.






(gaat vervolgens stilletjes ook eens aan zijn eigen bouten voelen...:blush:)
 
!!!!!! Wiel stond los :shocked:. Goed dat je daardoor geen ongeval hebt gehad.
(gaat vervolgens stilletjes ook eens aan zijn eigen bouten voelen...:blush:)

ja ze stonden allemaal enkele toeren los , vindt het nog altijd raar , dat ik er niet meer aan gevoeld heb tijdens het rijden :(

hopelijk was dit de eerste en laatste keer :(
 

Cordoba

Forumguru
Andere wielen ook gecheckt of er niet één of meer wielbouten los zitten?

Als je lichtmetalen velgen hebt, altijd nadat je ze los gehad hebt, en bijvoorbeeld 100 km gereden, even opnieuw natrekken of ze niet losgelopen zijn. Aantrekmoment moet 120 Nm zijn, voor lichtmetaal is dat wel van belang, stalen velgen hebben minder last van loskomen na een stuk rijden.
 
Andere wielen ook gecheckt of er niet één of meer wielbouten los zitten?

Als je lichtmetalen velgen hebt, altijd nadat je ze los gehad hebt, en bijvoorbeeld 100 km gereden, even opnieuw natrekken of ze niet losgelopen zijn. Aantrekmoment moet 120 Nm zijn, voor lichtmetaal is dat wel van belang, stalen velgen hebben minder last van loskomen na een stuk rijden.
ja dit was allemaal gebeurd,weet hoe het werkt,werk in banden centrale :-)
 

Cordoba

Forumguru
OK, enig idee van de oorzaak? Een wiel vergeten na te trekken ofzo?
Ik hoorde van een bekende ook dat ie een wiel was verloren, terwijl ie met 30 km/u door het dorp reed. Het vervelende was wel, dat een vrouw van 'r fiets werd gereden door het losse wiel. Gelukkig viel de schade (lichamelijk en materieel) mee, maar ik denk dat dit voorbeeld met lage snelheid wel aangeeft hoe gevaarlijk het kan zijn.

Overigens, ben je van de Belgische Kempen of de Nederlandse?
 
OK, enig idee van de oorzaak? Een wiel vergeten na te trekken ofzo?
Ik hoorde van een bekende ook dat ie een wiel was verloren, terwijl ie met 30 km/u door het dorp reed. Het vervelende was wel, dat een vrouw van 'r fiets werd gereden door het losse wiel. Gelukkig viel de schade (lichamelijk en materieel) mee, maar ik denk dat dit voorbeeld met lage snelheid wel aangeeft hoe gevaarlijk het kan zijn.

Overigens, ben je van de Belgische Kempen of de Nederlandse?

ben van belgie... ik zeg nooit nooit,maar heb ze allemaal nagetrokken :( weet echt niet waardoor ze los gekomen zijn... ga het wel eens regelmatiger controleren denk...
 

Luke

Forumguru
Had je de velgen manueel vastgezet of met zo'n pneumatische boor? Ik heb horen zeggen dat het met zo'n pneumatisch apparaat altijd goed vastzit en je je geen zorgen meer hoeft te maken.
 
Had je de velgen manueel vastgezet of met zo'n pneumatische boor? Ik heb horen zeggen dat het met zo'n pneumatisch apparaat altijd goed vastzit en je je geen zorgen meer hoeft te maken.
dit was idd met de luchthamer vast gezet en daarna aangetrokken... :(
 

Rallye

Forumguru
Had je de velgen manueel vastgezet of met zo'n pneumatische boor? Ik heb horen zeggen dat het met zo'n pneumatisch apparaat altijd goed vastzit en je je geen zorgen meer hoeft te maken.

Volgens mij is dat niet aan te raden bij lichtmetalen velgen. Die kun je namelijk kapot draaien als je ze met de luchtsleutel te strak aandraait. Je begint dus altijd met de luchtsleutel en maakt het af met de momentsleutel, ingesteld op het juiste aandraaimoment. Daar zit dan ook meteen het gevaar: die laatste stap kun je beter niet vergeten......
 

CDK

Forumguru
zoals al gepost door Ralley, lmv's nooit met een luchttol, maar altijd met de hand én op moment vastzetten, anders gaat alles naar z'n grootje én bij verouderd luchtgereedschap kan er de nodige kracht ontbreken, zoals in dit geval misschien het geval was??

greetz Corné
 
zoals ik ervoor al vermeld had,ik werk in een banden centralen,zou denken na jaren dat ik het toch zou moete kennen??wij moete altij op 1 tegen schieten en dan op moment trekken,zo is het ook gegaan... :( zo is het gegaan,dus....... het is gebeurd he :-)
 

Cordoba

Forumguru
gillevw: meestal haal ik de vlamingen er zo uit, door net iets ander taalgebruik, maar bij jou moet ik echt zoeken naar kleine details om te denken dat je Vlaming zou kunnen zijn.

Ik denk dat de oorzaak van het probleem gewoon niet meer te achterhalen is, vooral ook omdat het maar 1 bout is, die teruggelopen is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Of het in dit specifieke geval aan de hand is geweest kan ik hiervandaan niet beoordelen, maar er is wel een bekende oorzaak waardoor wielbouten die wel degelijk correct en met de juiste aanhaalmomenten zijn gemonteerd, toch onverwacht los kunnen lopen, namelijk (plotselinge) temperatuurverschillen.

Reden waarom in het bijzonder vrachtwagenchauffeurs er alert op moeten zijn dat ze bij het invallen van de vorst de wielbouten een keertje extra natrekken (tenzij er van die plastic markeerringetjes op gemonteerd zijn, dan is een visuele controle voldoende).

Is het in die periode niet toevallig een paar keer 's nachts onverwacht koud geweest, met op sommige plaatsen temperaturen "op klomphoogte" van rond de -3 graden Celsius? Dan zou dit een rol gespeeld kunnen hebben.

Subtip: nu je een aantal km met een los wiel hebt rondgereden moet je ook de boutgaten zorgvuldig (laten) controleren, want die zouden wel eens een beetje uitgelubberd kunnen zijn. Als dat zo is, dan kun je die velg beter vervangen want dan komt het niet meer goed met 'm - goeie kans dat hij blijft loslopen.
Ook dit is praktijkervaring uit de vrachtwagenwereld.
 
Bovenaan Onderaan