Geluid, limiter

janvanderwijk

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een vraagje en ben uiteraard op zoek naar een oplossing, maar ook eigenlijk wel nieuwsgierig of meerdere mensen dit ook ervaren.
Ben sinds kort in het bezit van een Skoda Octavia, 1.6. Diesel. Uit 2014 dus...
Ik ben zeer tevreden, echter één ding eigenlijk niet zo. Het geluid in deze auto. Het lijkt wel of het geluid gigantisch door een limiter in bedwang gehouden wordt. Ik ben al in de instellingen wezen zoeken, maar kan niet echt iets vinden of dit uit te zetten is. Indien mogelijk.

Joske

Forumguru
welkom op het forum..

wil jij je alvast eerst eens voorstellen in het meet- en greet topic. Alsook, dit topic behoort in het octavia III gedeelte, gezien het bouwjaar.
Ik zal dit topic laten verplaatsen.

Oogje

Senior Member
Geluid van de motor? Geluid van het uitlaatsysteem? Geluid uit het audiosysteem? In het laatste geval: er loopt al een draadje over de subwoofer van het Canton systeem.

Gieliovd

Forumguru
Welkom.

Iets meer info graag.... welke bron gebruik je?

BT audio is geen gehoor bijvoorbeeld, klinkt heel brommerig en ingehouden. Verder klinkt het best wat mij betreft.

Ik verwacht dat het geluid van de audio installatie bedoeld wordt. Heb een soortgelijke ervaring, het gebeurt me nu regelmatig dat ik het geluid op maximaal zet maar dat het aanvoelt dat het systeem veel meer kan hebben.
Vergelijkbaar met de huidige generatie MP3 spelers die ook geknepen worden om gehoorbeschadiging te voorkomen.

Kan ook geen instelling vinden die dit aanpast.

Iemand nog ideeën?

Oogje

Senior Member
En wederom dan maar de vraag: meer info alstublieft. Het is niet duidelijk om welk systeem het gaat. Canton?

Hier exact hetzelfde met de nieuwe Columbus. Op een gegeven punt gaat het geluid niet harder en lijkt het alsof het volume begrenst wordt. Ik heb het idee dat de speakers veel meer kunnen hebben. Is er een soort van Service Mode in de Columbus waar dit soort dingen aangepast kunnen worden?

serum

Forumguru
Heb in een topic elders op dit forum hetzelfde gemeld. Het lijkt idd een limiter. Helix 52DSP en je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. vind het geluid standaard zo waardeloos dat ik er niet naar kon luisteren. De tweeter in de voordeuren moet 5 a 6 db zachter spelen. Ik heb de tweeters voorzien van een spanningsdelertje (2 weerstanden per tweeter) op -4db en nu is het (met teruggedraaide trebble) acceptabel. Ik denk dat ik er nog eens 1 of 2 db vanaf snoep.

Wie dat goed heeft gekeurd bij Skoda zal het in audioland nooit ver schoppen. Wat een flop.

Aanstaande vrijdag krijg ik mijn skoda O3 geleverd met de Helix 52DSP inc. een custom made subwoofer in de reservewieluitsparing. Tevens worden de deuren gedempt met speciaal materiaal. Volgens deze mannen krijgen dmw het afstellen van de DSP alle problemen uit de standaard speakers. Zou bijzonder goed moeten gaan klinken zonder speakers te moeten vervangen... ben benieuwd
Ik zal vrijdag mijn ervaring en foto's posten....

Het standaard geluid is idd niet echt uitgebalanceerd.

micky

Forumguru
kan iedereen vermelden over welke uitvoering hij het heeft, ik hoor dat het slecht klinkt, maar is dat nu met of zonder Canton??

serum

Forumguru
@S089917 die onbalans krijg je niet uit de tweeters. DSP kan wel wat, maar niet alles. Een dergelijk verschil in luidheid moet echt gedeeltelijk weggepoetst worden, als je dat recht wilt trekken introduceer je weer andere problemen. Als ze niets aan de tweeters in je voordeuren doen, trek je het niet op een goede manier recht.

@micky; zonder canton, standaard 8 luidsprekers op de columbus.

In mijn vorige auto (Peugeot 508 SW) heb ik ook een PP52DSP laten inbouwen met een sub.
Hier konden ze per speaker alles perfect inregelen dat er een mooie gelijkmatige frequentiecurve werd gehaald.
Dat met het extra vermogen van de versterken was een wereld van verschil.
Ik heb in mijn O3 nu een sub laten inbouwen van Rockfort en haalt het laag een flink eind omhoog, maar laat ook hier weer een PP52DSP inbouwen.
Er is ook een PP41DSP maar is niet in een O3 uitvoering te krijgen. :cry:
Navraag bij Fischer gaat deze er ook niet komen, vandaar de keuze voor een PP52DSP.

Ik was gisteren bij de audio inbouwer en de deuren lagen toch uit elkaar om te dempen. Heb me toch laten verleiden een high end german maestro composet in te laten bouwen. Zal dus nooit weten hoe de originele luidsprekers en tweeters zouden spelen mer de pp52dsp. Zal morgen fotos plaatsen.

Bovenaan Onderaan