Geluid panoramadak

Frenk21

Forumguru
ik ben in het bezit van een mooie S2 combi 2012 voorzien van een panoramadak. Dit bevalt zeer goed. Echter als het dak gesloten is, kraakt het verschrikkelijk als ik niet over asfalt rijdt. Is dit een bekend probleem?
Wat kan ik eraan doen?
Graag jullie bevindingen en/of oplossingen

Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Eh, moet je even zoeken op krakend geluid hier op de site, daar staat het wel bij. Ik dacht vaseline, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Frenk21

Forumguru
Hij gaat regelmatig (helemaal) open. Bij de dealer hebben ze het systeem al een keer gesmeerd, maar het blijft kraken. Dat helpt dus helaas niets.

Noord26

Forumguru
Hij gaat regelmatig (helemaal) open. Bij de dealer hebben ze het systeem al een keer gesmeerd, maar het blijft kraken. Dat helpt dus helaas niets.

Ze hebben bij de dealer het een keer gesmeerd, dat heeft niet geholpen en wat zou hun vervolgactie dan zijn? Tenminste, ik neem aan dat ze dan verder gaan kijken als de snelle 'oplosing' niet werkt?

Eind vorig jaar zijn wij de auto bijna 3 weken kwijt geweest vanwege defecten aan het dak. Echter van kraken was zowel voor de reparatie als nu totaal geen sprake. Kraakt het dak ook als het open staat? Met andere woorden: ligt het aan het vaste deel of het het deel wat er overheen schuift bij openen?

Noord26

Forumguru
Maar heb je aangegeven bij de dealer waar je eerder was voor het smeren dat dat niets geholpen heeft?

Monteurtje

Forumguru
Krakend geluid van panorama dak komt mij niet bekend voor. Wel dat elke 60.000/2 jaar? De boel gereinigd met worden en opnieuw ingevet moet worden.
Het type vet weet ik niet, zou ik moeten nakijken. Maar de rails wordt alleen gesmeerd daar waar nodig is door speciaal opzetstuk voor op de vettube. En het rubber rondom moet weer met ander vet ingesmeerd worden.

floyd2

Forumguru
Je schrijft dat het alleen is als je niet over asfalt heen rijdt dus denk ik aan kraken door torderen van de auto.
Heb je het orginele onderstel of is ie verlaagd??
En heb je alles ingesmeerd wat rubber is of alleen de geleiding waar ie in loopt?

Frenk21

Forumguru
Het zal inderdaad te maken hebben met de stijfheid van de koets. Er zit een standaard sportonderstel onder. De dealer heeft de rails ingevet en aangegeven dat het in de loop van de tijd minder zou worden omdat het vet moet verspreiden.
Het rubber hebben ze volgens mij niet ingesmeerd. Het voelt niet echt vettig aan in ieder geval.

floyd2

Forumguru
Smeer die rubbers eens in met een rubberstick/siliconenspray/of iets soortgelijks.
Misschien dat dit het verschil maakt.
Volgens mij is het smeren van de rails alleen maar belangrijk voor de geleiding/verplaatsing van het dak en heeft het niks van doen met het kraken.

Bovenaan Onderaan