geluid uit Melody

herbiek

Senior Member
Na wat verschillende auto's te hebben proef gereden denk ik dat ik er wel uit ben en dat het een Octavia Ambiente combi II wordt met een 105pk 1.9TDI. Ik heb nog wat lease budget over en naast het Ambiente plus pakket en de dimmende binnenspiegel met regensensor heb ik nog een 3 tal wensen die helaas niet allemaal in het budget passen.

Speakers in de achterdeuren (a 105 euro)
Elektrisch bedienbare achterruit (a 225 euro)
en een vast gemonteerde radio (heb nu een radio met een frontje dat ik elke keer mee moet nemen) De Stream is leuk, maar voegt niks toe behalve het afspelen van mp3 (heb geen parkeersensoren). De Melody kan, maar vind ik nog steeds veel geld. Mijn werkgever verplicht een radio en als ik er zelf niks bijleg krijg ik de standaard Pioneer 2920.

Na het proefritje met een Octavia met een Melody radio viel me het geluid nogal tegen.. erg vlak. Bijstellen van Treble en Bass hielp niet, het geluid is niet te vergelijken met mijn pioneer radio die ik nu in mijn golf V heb met tevens 4 speakers (alleen voor)
Kan het zijn dat de loudness instelling (heb ik iets overgelezen) beter geluid voortbrengt? Anders investeer ik liever in een andere radio.

Suggesties ??

Okki

Donateur
Ik heb de Melody en de loudness staat uit, de treble op 2 en de bas op 1 of 2. Een fantastisch geluid!

Bedenk wel dat er bij een andere radio nog een inbouwframe komt en eventueel een kabelset. Dan wordt het prijsverschil met de Melody (375) al weer kleiner.

Zelf zou ik niet kiezen voor de automatsiche dimmende spiegel en de regensensor. Wel electrische ramen achter.

Inbouw radio staat er netjes, zie mijn foto's hier en daar.

Veel succes met je keuze!:)

herbiek

Senior Member
Mijn werkgever stelt zowiezo een radio verplicht en als ik daar verder niks aan doe komt er dus een radio van pioneer in met dat ombouw frame en gaat er totaal 225 euro van mijn budget af. Ik mag wel zelf kiezen voor een inbouw radio (zoals de Melody) maar dat kost mij dus 400 euro - 225 = 175 euro van mijn budget. Die 175 euro kan ik ook gebruiken om speakers achter in te monteren.
Het is 400 euro ipv 375 omdat een aux ingang in de jumbobox wordt gemonteerd.

Zijn er mensen die de radio in de garage hebben laten inbouwen en na die tijd de aux ingang bijv in het dashboard kastje hebben laten uitkomen?

Die automatisch dimmende binnenspiegel en regensensor komen er zowiezo dat heb ik ook in een seat gehad waar ik in gereden heb en vind dat heerlijk rijden in nat weer (bijv. vrachtauto's op snelwegen etc inhalen).

Gisteren ben ik bij Pon in Leusden geweest en de kleur Island Green (soort turqoise) bekeken waar ik wel van gecharmeerd ben.

LenK

Forumguru
Fabrieksradio is vele malen knapper dan een apparaat van derden. En je weet dan ook zeker dat ie qua aansluitingen goed past en dat de dealer er service op kan verlenen indien nodig.

Geluidskwaliteit wordt toch voor het grootste deel bepaald door de speakers en hoe ze ingebouwd zijn?
Slecht basvolume voor de Melody kan komen door 2 ipv 4 basspeakers.

Ben met mijn Audience in ieder geval prima tevreden. Ik vergelijk met mijn vorige auto's. Dan staat ie op een gedeelde 1e plaats qua geluid en op 1e qua vormgeving van het apparaat.

Mijn O1 was slecht (ook nadat ik de speakers had vervangen en een opening
had gemaakt achter de speakers).

Seat Toledo: was iets minder dan de O2 (maar wel uit 2 basspeakers, dus met 4 had ie misschien wel op 1 gestaan).

Daarvoor had ik een Mazda Xedos met voorspeakers en nog 2 flinke speakers in de vaste hoedenplank. Dat klonk ook wel lekker. Even goed als O2.

Regensensor zou prima zijn als ie het goed deed. Maar het ding is nogal eigenwijs en daardoor soms meer een last dan een lust.
Automatisch dimmen is handig maar het geld daarvan is ook beter besteedbaar: maxidot bijvoorbeeld en natuurlijk die speakers achter.

higgy

Forumguru
Herbiek, heb je jullie leasemaatschappij ook als eens een Business Edition door laten rekenen voor je?

herbiek

Senior Member
Mijn werkgever staat geen Business Edition toe van de combi en van de Elegance uitvoering. Staat in elk geval niet in de combi uitvoering op mijn te kiezen lijst.
Heeft te maken met fiscaal bedrag van 28500 euro als bovengrens. (dit is inclusief metalic lak en radio) Helaas....

herbiek

Senior Member
Als ik nu voor een uitvoering zonder roetfilter zou kiezen, dan kan het volgende nog net,

Ambiente plus pakket
Dimmende binnenspiegel en regensensor
Elektrische ruiten achter
Speakers achter
Pioneer radio
Winterbanden
Isofix bijrijderstoel

Radio moet ik toch inleveren bij einde leasetermijn leaseauto. Als ik er zelf ooit iets anders in zet, dan kan ik dit bij inleveren van de auto ook weer proberen te verkopen. Lees leuke verhalen van mensen die er zelf een navigatie systeem Nexus of een VW variant inzetten? Nu nog ff te vroeg, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel weer.

Gisteren bij Pon in Leusden ook gehad over kwaliteit van radio en deze mensen raaden mij aan om er dan een Audience te monteren. (meer als 1000 euro??) Dat past zeker niet in mijn budget... Geen idee of je kwaliteit van dat systeem zomaar kunt vergelijken met een Melody?

Okki

Donateur
1e: Prijs voor mijn radio was 375 euro geen 400. Dit komt doordat de de Jumbobox niet standaard is, maar een optie op de Ambiente. Kies je (zoals ik) voor beide opties, dan wordt er toch GEEN aux aansluiting geleverd.
Dit is alleen het geval bij de Elegance (Jumbobox standaard)
Die 25 euro prijs verschil geld overigens ook voor de Stream en Audience

2e: Geluid wordt altijd bepaald door de speakers, niet zozeer door de radio zelf. Behalve de de AIM mogelijkheid en CD wisselaar zie ik geen verschil tussen de Stream en Audience. Kan met ook niet voorstellen dat de Melody een geheel andere radio is dan de Stream.

3e: ik heb alleen speakers voor (standaard); bevalt mij uitstekend!

Bovenaan Onderaan