Geluiden... wat nu weer? constante zoem vanaf 1100 toeren

Beste forumers ,

Onlangs mijn O2 verkocht en een mooie O3 aangeschaft.
Heel tevreden met de auto , maar wel een paar vervelende geluiden en eigenschappen.
Ik hoop dat iemand hier me op weg kan helpen met een oplossing .
Bij stationair toerental is er niks bijzonders te horen maar vanaf 1100 toeren pm komt er een zoemend geluid ( lijkt op een stofzuiger) Dit houdt tot het motorgeluid het overstemt. Aangezien ik een TDI heb en niet hoog in toeren rijdt irriteer ik me er stevig aan. Het maakt niet uit of je optrekt of inhoudt / met koppling in of niet. puur vanaf ongeveer 1100 tpm komt het erin . eerst leek het op een trilling in het dashboard of een hitteschild onder de auto maar die lijken het niet te zien. Ik verdenk nu een luchtstroming of iets anders in de luchtinlaat.
Wie heeft er een idee in welke richting ik moet zoeken en komt dit vaker voor ?
Het betreft een 1.6 tdi met CLHA motor uit 2014

1983jeroen

Forumguru
Kan het niet aan de banden liggen?

Recent een 11 jaar oude auto gekocht voor mijn vriendin. Die maakte ook een vervelend zoemend geluid vanaf zo'n 50km/u.
Ik verdacht al snel de oude banden. Die waren veel te hard geworden.

4 nieuwe er op en het is weer lekker stil.

Kan het niet aan de banden liggen?

Recent een 11 jaar oude auto gekocht voor mijn vriendin. Die maakte ook een vervelend zoemend geluid vanaf zo'n 50km/u.
Ik verdacht al snel de oude banden. Die waren veel te hard geworden.

4 nieuwe er op en het is weer lekker stil.
Dat is een ander iets.
Bij mij heeft het puur met motortoerental te maken, banden staan hier los van. Het is bij stilstand ook aanwezig

MarkvdD

Forumguru
Heeft het geluid constant de zelfde toonhoogte of veranderd dat met het toerental?

Hoor je nog verandering in het geluid in bochten? Kan het een wiellager zijn?

Tees

Donateur
Is het vanaf 1100 toeren of bij 1100 toeren? Vanaf zou t idd de turbo kunnen zijn die ergens lekt of anderszins een gek geluid maakt, als het alleen bij 1100 is, dan lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Tees

Donateur
Die beschrijving klinkt meer als een lager die niet helemaal lekker is. Misschien ergens in een van de multiriem-aangedreven onderdelen oid?
Ik zou eens met een 2e persoon rustig luisteren onder de motorkap (al dan niet met een stethoscoop) om te bepalen waar het geluid vandaan komt.

PizzaPieter

Donateur
Ik heb t al vaker verteld, maar hoorde zo'n geluid ook wel eens via het radio systeem.

Simpele try-out: hoor je t geluid ook met de radio UIT en/of met alle opladers in de sigarettenaansteker gaten eruit?

Ik heb t al vaker verteld, maar hoorde zo'n geluid ook wel eens via het radio systeem.

Simpele try-out: hoor je t geluid ook met de radio UIT en/of met alle opladers in de sigarettenaansteker gaten eruit?
Radio en ventilatie uit is het eerste waar ik begin en daarna losse voorwerpen in de auto . Toen richting motorruimte of daar wat zichtbaar los hing/ zat . Maar nog geen steek verder gekomen een lager zoals ook genoemd lijkt me niet logisch . Het lijkt echt meer op een trilling of luchtstroom . Luchtfilter huis en alles eromheen ook al gehad. Het meeste verdenken we de omgeving van de intercooler, daar lijkt het vandaan te komen maar wat precies? Had eigenlijk gehoopt dat iemand met dezelfde motorcode het herkende

hemi24

Forumguru
Lekke intercooler (of slang ervan); komt weleens vaker voor…

Als je een lucht/lucht intercooler hebt tenminste…?

EdK

Forumguru
Wel bij een overdruk kun je zeep/sop gebruiken en bij een onderdruk zou een papieren zakdoekje bv naar de lek toegetrokken moeten worden...........
En ja waar ? Wel begin is bij de verbindingen waar slangen of pakkingen zitten..... :pieker:

Bovenaan Onderaan