Geluidje in aanjager / ventilator

rlw

Lid
Dag beste mensen,

Ik heb een Skoda Fabia Combi uit 2006.
Sinds enige tijd hoor ik af en toe een piepend geluid als ik de aanjager cq ventilator op stand 1 zet. Het is dan net alsof er iets uit balans is. Als ik dan bijvoorbeeld een bocht maak, dan is het geluid eventjes weg.

Ik heb het interieurfilter al vervangen en de behuizing ervan schoongemaakt.
Maar ik hoor het nog steeds.

Wat kan het zijn? En wat moet ik dan doen?
Moet ik dan echt de hele aanjager uitbouwen?
Iemand een goed idee?

Alvast bedankt!

Joske

Forumguru
Het zouden de lagers kunnen zijn van de aanjager, je zou eventueel de aanjager zelf eens kunnen demonteren en deze schoonmaken. In de Fabia 1 is dit nog een "relatief" makkelijke klus. De handleiding zwerft hier wel ergens rond, ik zal eens kijken voor jou :)

Sportline

Senior Member
Het is inderdaad de aanjager die achter je dashboard zit, afgelopen vrijdag is mijn Fabia daaraan geholpen. Ze hebben het blokje eruit gehaald, gaatje geboord, van binnen ingespoten met iets vettigs en daarna het gaatje weer netjes afgeplakt en terug gemonteerd. Ik dacht dat het een koper hulsje was die droog is, questi van insmeren.

Joske

Forumguru
@Sportline

waar hebben ze dan dat gaatje in geboord? en welk blokje?

misschien wel interessant voor andere forumgangers indien we wat meer details zouden weten :)

Cordoba

Forumguru
@Sportline

waar hebben ze dan dat gaatje in geboord? en welk blokje?

misschien wel interessant voor andere forumgangers indien we wat meer details zouden weten :)

Dat gaatje hebben ze natuurlijk in het muizenhol geboord, beetje gif erin spuiten, muizen leggen het loodje, en geen gepiep meer. :tegek: Serieus: ik neem aan dat het om een lagerbus of iets dergelijks gaat waar het gaatje in is geboord.

Sportline

Senior Member
Ik ben er zelf niet bij geweest maar als ik via google zoek naar kachelklep skoda fabia krijg je dat ronde ding te zien, ik vermoed dat de monteur daar ergens een gaatje in heeft geboord om iets intevetten...

Eventueel kun je zelf het dashboardkastje demonteren (paar schroefjes) en dan luisteren uit welk onderdeel het gepiep komt, anders kun je zelf even langs de dealer gaan zodat ze duidelijker tekst en uitleg kunnen geven.

rlw

Lid
Hallo,
nu ik weer op het forum zit wil ik ook even terugkoppeling geven.

Ik heb de aanjager helemaal uitgebouwd, dus dashboardkastje eruit, etcetera.
Tip voor de volgende klusser: laat de stekker van de airbag zitten, NIET losmaken. Je hebt wel wat meer plaats om te werken, maar als je hem losmaakt krijg je een foutmelding op je dashboard bij de km-teller. Hiervoor naar een garage geweest die het heeft gereset à 15 euro.

Wat was het nu?
Je hebt de ventilator, die draait op een as. Schoongemaakt met luchtcompressor, kruipolie op gespoten, teruggezet en klaar.

Dus niks kapot, alleen vies door stof en zand. Beetje kruipolie en klaar.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Joske

Forumguru
je kreeg een foutmelding omdat je mss de accu niet losgekoppeld had?

OF

de auto op contact gezet terwijl de airbagschakelaar niet aangesloten was.

DAN

krijg je airbagstoringen.. :D ;)

rlw

Lid
ok, dus dat is de truc. ik had inderdaad de auto op contact staan (radio). Weer wat geleerd en hopelijk anderen ook.
Heren, bedankt!

turboturbo

Forumguru
@rlw ik ben benieuwd naar hoe lang jouw oplossing / reparatie mee gaat.

Eerdere ervaringen hier gemeld meldden dat het gepiep na een tijd toch weer terug kwam. Desalniettemin hoop ik het natuurlijk niet voor jou!

Bovenaan Onderaan