Geluidsisolatie cabine O2 combi 2010

Er is een topic geweest over geluidsisolatie van de cabine van de O2, dit ivm het tamelijk luidruchtige bandenlawaai. Het lijkt me niet te lukken dat te vinden, kan iemand zich het herinneren?

Nu kan je bij Conrad.nl bitumen isolatiematten kopen van 200x500 mm en die kosten ca. 3 €, dus behoorlijk goedkoop.

Ik zat te denken wat van die matten te kopen en in de voetenruimte voor te plakken, tevens voetenruimte achter en de bagageruimte zijkanten en bodem. Deuren begin ik ff niet aan. Weet iemand hoe makkelijk het is de bekleding te verwijderen en weer terug aan te brengen - zonder schade? Bestaan er instructies voor - of kan ik beter in de garage eens vragen?

Auto is een leasewagen dus 1) ik mag in principe niets/weinig veranderen en 2) wil er dus ook niet teveel in investeren.

Ik rij redelijk wat lange afstanden op de snelweg en dan stoort het bandenlawaai op den duur wel, zeker omdat de motor (1.2tsi) tamelijk stil is.

Een antwoord op je vraag heb ik niet echt. Wel is mijn ervaring dat ik nu met winterbanden m'n moter (de als niet bepaald stil bekend staande 1.9TDI) hoor. 's Zomers hoor ik door het lawaai van de banden de motor vrijwel niet. Conclusie: de banden waarmee de auto geleverd is, veroorzaken veel herrie.

heb al een afspraak gemaakt voor over 2 weken, ben benieuwd

Ik ben ook benieuwd naar je ervaring. Prijzen incl montage liegen er niet om moet ik zeggen...

Daarom mijn alternatief van Conrad, laat dat eens 50-60 € kosten, en dan zelf aanbrengen. Dus als er iemand is die de bekleding voetenruimte heeft los kunnen maken (en weer vast) dan hoor ik het graag...

RobPG

Lid
Wel is mijn ervaring dat ik nu met winterbanden m'n moter (de als niet bepaald stil bekend staande 1.9TDI) hoor.
Grappig, winterbanden maken doorgaans meer lawaai dan zomerbanden. Welke winter(zomer)-banden heb je er dan onder: maat/merk?
Ik heb Conti EcoContact 3 195/65 R15 eronder. Niet de stilste, maar zeker geen herriemakers. Is wat afhankelijk van 't wegdek.

Rob

flip

Lid
@RobPG: Ik heb dezelfde zomerbanden. M'n huidige winterbanden (goodyear ultragrip 7+) maken een doffer geluid, dat veel gedempter is. Dus zijn ook mijn winterbanden stiller dan die conti's

RobPG

Lid
Zal idd dan wel de klankkleur zijn. De Ultragrip is objectief gemeten niet stiller dan de Eco 3 (zie bijlage). Zijn er overigens wel meer die GoodYear stiller vinden. Heb een bandenwissel overwogen, maar toch gekozen voor demping. Beetje tegen de regels in ja: 1) bronaanpak 2) overdracht (demping) 3) oordopjes.

Rob

Bijlagen

• IPG-lijst Stille personenwagenbanden 01062007.pdf
    120,6 KB · Weergaven: 34

Monteurtje

Forumguru
De bekleding is niet heel eenvoudig te verwijderen als je het nog nooit gedaan hebt en niet weet hoe het zit.
Onder de beklediing zit namelijk nog een of ander geperst matriaal van een 1 - 1,5 cm dit. Wat over de hele bodem van de auto zit. En achter de pedalen en tegen schutbord zit ander matriaal van links naar rechts.
Je moet behoorlijk wat loshalen. zal het het even opsommen. Bekleding onder stuur dashboard bestuurder, 5 schroeven, daarvoor lichtschakelaar (is een bepaald trucje voor, indrukken en naar rechts draaien), 2 sierlijstjes en afdekking zekeringkast uitbouwen. Dorpellijsten voor en achter uitbouwen. B-stijl bekleding, daarvoor boven eerst loshalen en dan de onderste, uitbouwen. Let op met vastzetten van de bovenste dat de gordel nog wel op en neer kan. Voetsteun uitbouwen. Gaspedaal uitbouwen. Zit geschroefd en geklikt. Zitting gedeelte achterbank. Om de bekleding goed omhoog te krijgen, behoorlijk stug allemaal, stoel eruit halen. Let op stekker van airbag. Niet te lomp. Nog een kapje bij de stuurstang en nog een paar propjes en dan ben je al een heel eind. Dit is alleen nog maar de linker kant. Voor rechts bijna hetzelfde. Alleen dan het dashboardkastje eruit halen. Let ook op de stekker van airbag schakelaar. En verlichting en slang voor de koeling.

Ik heb in mijn Combi een dikke mat in de kofferbak (Origineel Skoda) en dat scheelt ook hoorbaar in vnl. bandengeluid.

De bekleding is ... en slang voor de koeling.

Kijk dit is (ook) waar ik benieuwd naar was. Lijkt zo te lezen een hele klus. Ik neem aan eigen ervaring, en/of een handleiding?

Dat gaat me te ver, mede omdat ik niet zeker weet of ik het weer perfect kan terugbouwen. Dat kan nog wel eens tegenvallen de eerste keer...

Het is makkelijker de truuk met een mat in de kofferbak te doen. Ik ga het ook eens vragen in de garage.

Falcon

Donateur
Monteurtje heet niet voor niks zo ;)

Is het voor jouw Crapton niet mogelijk om een extra accessoire (geluidsisolatie dus) in te schieten bij de Leasemaatschappij? Ik heb namelijk in een later stadium nog de hulpveren laten plaatsen.

Misschien gaat dat wel bij de leasemaatschappij maar zo erg is het probleem nou ook weer niet dat ik die moeite wil doen. Moet dan ook bij mijn bedrijf via personeelszaken voor approval enz enz...

Hulpveren vind ik een categorie 'erger' want de auto kan bv schade oplopen als je tegen een drempel oprijdt. Dat heb je met geluidsisolatie dus niet.

Mijn insteek was: goedkoop & zelf doen. Had gehoopt dat er mensen waren met ervaring, maar dat komt dus...

Monteurtje

Forumguru
Ervaring he. En zo zal het ook wel in de werkplaats handleiding staan. Maar als een auto water lekkage heeft en alles is nat. Dan snij ik het geperste matriaal tegen het middenconsole doormidden. Zodat je het gedeelte wat op de 'grond' ligt eruit kan halen. Daar zie je niks van als je alles weer hebt terug geplaatst.

DinkyToy

Senior Member
@DinkyToy Da's niet zo raar, de laatste verwijzing daarnaar, vóór de jouwe, is van februari 2011.
Ooit worden die servers wat 'opgeschoond', en daar zal dat draadje wel 'slachtoffer' van zijn.

Snap ik maar wel jammer vd kennis en ervaring die met zo een ‘opschoning’ verloren is. Met name voor de rijders in wat oudere modellen.
Wellicht start ik een nieuw topic over dit onderwerp.

Bovenaan Onderaan