geluidsniveau 1.6

Ik heb proefgereden in een basis 1.6. Vond hem bij 130 rumoerig. Weet iemand of een tiptronic (6 i.p.v. 5 versnellingen) het toerental bij 130km/u aanmerkelijk reduceert en daarmee ook het geluidsniveau?

Zosas

Nieuw lid
Ik heb proefgereden in een basis 1.6. Vond hem bij 130 rumoerig. Weet iemand of een tiptronic (6 i.p.v. 5 versnellingen) het toerental bij 130km/u aanmerkelijk reduceert en daarmee ook het geluidsniveau?

Ik heb nu tijdelijk een golf 1.6 en dat is een 6 bak.
Om eerlijk te zijn valt het wel mee. Van 5 naar 6 scheelt weliswaar iets in de toeren, maar qua geluid is dit aardig te verwaarlozen.

Een diesel ligt bij hogere snelheid lager in de toeren en zal misschien minder geluid geven.

Helaas ben ik erg verwend met mijn vorige auto: Seat Leon 1.9 TDI. Bij 140 km/u deed hij rond de 3000rpm en was fluisterstil...... Mijn huidige Golf 1.6 (huurauto) maakt aanzienlijk meer lawaai.

Vanmiddag ga ik een proefrit maken in de O2 1.9TDI.

Heb ook in een 1.9 tdi gereden. Vond hem inderdaad aanmerkelijk stiller dan de basis 1.6 met 5 bak. Dat was ook mijn keus. Alleen de baas vind hem te duur. Kijk nu dus naar alternatieven. Bijvoorbeeld 1.6 op gas. Had gehoopt dat de tiptronic het tourental en daarmee het lawaai bij snelwegtempo reduceert. Heb hier echter niet mee kunnen rijden. Zijn er mensen die een vergelijk kunnen maken.

Ik heb in een VW Bora 1.9 TDI gereden, nu een Octavia 1.6 FSI. Over het geluidsniveau heb ik zeker geen klachten. Met een 1.6 MPI heb ik geen ervaring. Vergelijken daarmee kan ik dus niet, maar wel kan ik je de 1.6 FSI aanbevelen als alternatief voor de diesel. Mijn verbruiksgemiddelde vertoont bijna dieselwaarden; nu 1 : 15,7 volgens langetermijngeheugen van de maxidot.

LenK

Forumguru
Mijn verbruiksgemiddelde vertoont bijna dieselwaarden; nu 1 : 15,7 volgens langetermijngeheugen van de maxidot.
Daar zit wel een nogal flinke afwijking in.
Reken maar eens met bonnetje en kmteller na.

Ik reset bij elke tankbeurt het langetermijn geheugen en zie dan bij narekenen dat er telkens een afwijking zit tot 0,6 /100

Bijvoorbeeld 6.4 bleek nagerekend 7.0 te zijn, dus niet 1:15,6 maar 1:14.3.

Maar dat is natuurlijk ook nog steeds een prima waarde voor een 1.6 (MPI) motor in een auto van het formaat O2

Verbruikscijfers O2 1.6 FSI

Daar zit wel een nogal flinke afwijking in.
Reken maar eens met bonnetje en kmteller na.

Dat narekenen doe ik bij elke tankbeurt! De afwijking is echter niet zo groot. Het zo berekende gemiddelde is 1:15,5. Maar hoe nauwkeurig is dat? De ene keer staat je wagen wat schever dan de andere keer, dat scheelt zo een liter als je als maatstaf voor aftanken het eerste afslaan van het tankpistool gebruikt.

redfoxert

Senior Member
Verbruik op lange termijn bereken ik gewoon vanaf de gegevens die ik op de website van de leasemaatschappij kan opvragen.

Tank gegevens staan daar gewoon beschikbaar :) Aantal liters, totaal prijs van de tankbeurt en het ingevulde aantal kilometers. Zo kom ik toch wel aan een redelijk goed gemiddeld verbruik dacht ik zo.

Terug komend op het geluidsniveau: De diesels zijn op constante snelheden welliswaar wat stiller en rustiger, totdat je het pedaal vloert. Dan begint de diesel luid en duidelijk door te geven dat VAG nog pompverstuivers toepast.

Maar.... heeft iemand ervaring met het verschil in geluidsniveau op snelheid tussen een 1.6 en 1.6 tiptronic?

Ik rij een 1.6 mpi met tiptronic en ik moet zeggen dat ik mijn auto redelijk stil vind hoewel ik rustig rij en zelden boven de 120km kom. Vergelijkingsmateriaal heb ik niet maar een vriend van mij rijdt Opel astra, voorlaatste model, met een handversnelling en hij vindt mijn auto heel stil. Het blijft toch heel subjectief wat je stil noemt.

Bovenaan Onderaan