Geluidssignaal bij afsluiten O2

rlw

Lid
Beste mensen,

Sinds kort heb ik een O2. Toen ik de auto net had meende ik bij het afsluiten van de auto met de afstandsbediening een zacht geluidje van de claxon te horen.
Nu hoor ik het niet meer.

Is dit in te stellen?
Wie weet het?

Ik hoor het graag.

Groetend Roel

CDK

Forumguru
het geluid hoort niet vanzelf te verdwijnen, de claxon zelf functioneert nog wel? Met VCDS of VCP is het in te stellen, afhankelijk van waar je woont zou je @ertromp of @Antera eens kunnen contacten.

die van mij maakt inderdaad ook een heel zacht geluid als ik hem op slot doe met de AB. Ik heb een elegance en daar zit alarm op maar of hier een relatie tussen is weet ik niet.

rlw

Lid
heren,
ik weet eerlijk gezegd niet of er alarm op zit. Als ik de optiecodes natrek, staat het er niet bij.
Hoe weet ik dat?

Zoals @Sanderpeter zegt, hij maakte een zacht geluidje. Ook ik heb de elegance uitvoering.

Groeten Roel

CDK

Forumguru
Indien geen aanwezig alarm heb je indien dat aangevinkt staat in de software het gereduceerde geluid van de claxon ipv het alarm pliepje.

Monteurtje

Forumguru
Of je een alarm hebt kun je zien aan een schakelaar in de linker b-stijl. Het onderste gedeelte achter de gordel. Daar zit een schakelaar wanneer je af fabriek alarm hebt.
Je kan dan instellen dat het een geluidje maakt bij het ver- en ontgrendelen. Als je maxi dot hebt kun je dat daar veranderen.

rlw

Lid
@Monteurtje geen wonder dat dit je bijnaam is :)
Inderdaad, daar zit zo'n schakelaar. Ik dacht dat dat alleen een afsleepalarm was.

Hmm, maxidot... Net even gekeken. Ik heb tussen de twee tellers in een scherm voor de navigatie, telefoon en boordcomputer. Dat kun je bedienen met een knopje onderaan de rechterhendel (voor de ruitenwissers etc). Maar ik zie niet een optiemenu waar ik het geluid kan wijzigen.
Dus Monteurtje, graag weer je hulp!

Gr Roel

Joske

Forumguru
Je moet in maxidot in de "comfort"-settings gaan, daar kan je ATA-bevestigen op "aan" zetten. :)

Monteurtje

Forumguru
Knopje aan zijkant van hendel lang ingedrukt houden. Dan kun je kiezen tussen MFA, Audio, navi, Setup of Instellingen. Afhankelijk van de taal. Dan openen en sluiten. En daar kun je ergens een vinkje weghalen.

rlw

Lid
Heren, ik heb het ontdekt! Dikke merci!

Maaaar, ik het ATA Confirm op 'on' gezet. En nog steeds geen geluid.
Even handleiding erbij gepakt in het Nederlands, gedownload van Skoda NL, daar staat op pag 46: "de levensduur van de batterij voor de alarmclaxon bedraagt 6 jaar."

Laat de auto nou net 6 jaar oud zijn....
Even googlen, weinig te vinden. Een topic op het VW forum mbt een Touran, met een vergelijkbaar geval.
Maar googlen op alarmclaxon skoda levert niks bruiksbaar op.

Wie weet hier meer van?

guitar_billy

Senior Member
Inderdaad heeft het af-fabriek een eigen claxon en ook een eigen accu.
Je zou eens kunnen proberen het alarm af te laten gaan om die componenten te testen?

rlw

Lid
Heren,
Onlangs getest of het alarm werkt: in auto blijven zitten en auto afsluiten. Inderdaad, na enkele seconden gingen de knipperlichten af, maar geen geluid.

Bij dealer geweest. Ze kunnen inderdaad de sirene met ingebouwde accu bestellen voor 172 euro incl btw en 217 euro incl montage.

Nu vraag ik me af: is er een andere oplossing?
Ik heb een tijd geleden gezien dat iemand batterijen/accu's op de sirene soldeerde! @Antera was jij dat niet toevallig?

Wat denken jullie?

Gr R

skodaboy

Forumguru
ik heb ook een elegance uitvoering met alarm vanaf fabriek.
mijn 02 maakt dit geluid niet bij het afsluiten van de wagen..
voor mij is dit persoonlijk ook niet nodig,daar ik het 'vervelend' vind..;)

bij ons in de vloot hebben we een Mercedes B-klasse rond rijden,
die wagen geeft telkens ook het zacht 'claxon' geluid bij het afsluiten van de wagen.

laatst was bij ons in de garage een Superb combi GL voor een carrosserie herstelling,
deze Superb gaf ook de nodige piepjes bij het openen en sluiten van de wagen..;)

rlw

Lid
@Bakkertje dank je voor de tip. deze sites heb ik niet gevonden.
Probleem is alleen dat je een VCDS nodig hebt om het aan te sluiten. Nou kan ik er wel eentje lenen bij een garage, maar dan nog weet ik niet wat te doen hiermee. Dus ja, dan moet je alsnog naar iemand toe met een VCDS die weet wat te doen of naar de dealer.

Maar goed, zo zie je wel wat voor marges de dealer heeft op de onderdelen...

Bakkertje

Forumguru
Wat ik uit je verhaal begrijp doet de sirene het überhaupt niet, dus vervangen kan nooit kwaad.
Wellicht staat het al aan en dan heb je geen vcds nodig, alleen een nieuwe sirene.

marc02

Lid
Waar zit de sirene hoorn dan? Ik heb Nma,Elinkwijk ook ineens het probleem dat in het alarm niet meer hoor. Voor de rest doet alles het. Maar mij vraag is dus waar zit de sirenehoorn in een Superb. Ik hoor het graag, groet

Cordoba

Forumguru
Kan zijn dat ie zit weggebouwd achter het binnenspatscherm. Dan moet je dus wiel eraf halen, en vervolgens het binnenspatbord loshalen (volgens mij het linkervoorwiel), maar er zullen vast anderen zijn die hier meer duidelijkheid over kunnen geven.

Bovenaan Onderaan