Gerammel bij stationair

Volvo_440_turbo

Senior Member
Dag mensen

Soms als de auto warm is en heel laag in stationair draait hoor ik een zeer zwaar rammelgeluid.
Druk ik de koppeling in is het weg en lijkt het weg te blijven.
Geef ik een beetje gas en laat het gas weer los zonder de koppeling in te duwen in neutraal. dan is het geluid ook weg, het is enkel als hij heel laag in stationair gaat. De motor schudt volgens mij dan ook een beetje harder?
Het geluid heb ik nu al enkele weken niet meer gehoord.

Dit is eigenlijk al enkele jaren, bij de monteur is het geluid nog niet opgedoken.

Iemand enig idee?

Het is een Octavia 2 2.0tdi cr, facelift, nu bijna 220000 km op de teller

Alvast bedankt!

Tees

Donateur
Klinkt mij een beetje als het gedrag van een nét niet afslaande motor. Eigenlijk moet de ECU dat vrij snel corrigeren door het toerental iets te verhogen, maar het kan zijn dat ie dat net niet voldoende doet.

Volvo_440_turbo

Senior Member
Bedankt voor de reacties, als ik mijn airco uitzet stopt het gerammel ook, en aan het toerental ligt het dus blijkbaar niet heb ik nu onderzocht.

Wat blijkt het nu? Ik zit met een lek in de airco en het koelmiddel wordt ook als smeermiddel gebruikt voor de airco gelijk ik me kan herinneren.

Mijn 'frank' viel toen ik mijn airco even uitzette om te testen en dan kwam mijn geheugen terug omdat ik dit nog al eens heb voorgehad.

Dus mijn excuses hiervoor, het zijn soms drukke tijden hier.

Anyway, ik bevestig nog na de airco is gerepareerd om zeker te zijn of het dat wel was en laat het hier staan, kennis voor andere mensen.

Groeten

Cordoba

Forumguru
Klopt aan het koelmiddel wordt ook een bepaalde hoeveelheid olie als smering van de pomp toegevoegd, als het goed is staat bij het systeemvulpunt vermeld hoeveel en welk koelmiddel er in zit, en hoeveel olie. Je zult eerst de lekkage moeten (laten) vinden en verhelpen voor je verder kunt met de airco.

Volvo_440_turbo

Senior Member
Bij deze een update, airco bijgevuld, het probleem blijkt niet weg, maar komt maar zelden terug nu, maar vermits het al lang zo is ga ik er niet meer wakker van proberen te liggen, er is een ander probleem aan de orde nu waarover ik op dit forum een vraag ga stellen zo dadelijk. Dank alvast voor de reacties allemaal!

Bovenaan Onderaan