gerammel vanuit de kofferbak en impressie

M

melkerbout

sinds 2,5 maand rij ik naar volle tevredenheid in mijn O2 1.2TSI DSG.
Heb nu ruim 8000 km op de teller staan. De eerste 8000 km waren een genot om te rijden. De auto is redelijk rap, tenminste je hebt niet het gevoel dat je veel te kort komt, en hij is comfortabel.
Stoelen zitten voor mijn lengte erg goed en de ruimte in de auto is werkelijk fantastisch. Zeker na een tijd in een Audi A3 3 deurs te hebben gereden.

De auto voelt zeer degelijk aan en alles werkt zoals het moet. Kortom zeer tevreden en super blij dat ik de keuze heb gemaakt om Skoda te gaan rijden.

Toch zijn er een paar dingetjes wat ik iets minder prettig vind, dingen zoals al vaker zijn besproken.
Bijvoorbeeld de windgevoeligheid en de redelijk slappe veren. Nu is daar wat aan te doen maar het is jammer dat dit niet fabrieksuit is aangepast.

Wel is intussen de auto 2 keer terug geweest naar de dealer.
Had wat kleine dingentjes zoals:
- bestuurdersstoel met wat speling, leunde je wat meer naar achteren, voelde je de zitting wat bewegen.
- vakje in dashboard (asbak) klepje ging niet meer dicht
- rammelend geluid vanuit de kofferbak met dichtgooien portieren en over kleine hobbeltjes rijden
- motor regelmatig inhouden, vanaf 100 km per uur, continu hikjes.

stoelframe en nieuw vakje moest besteld worden, motor hikken konden ze niets vinden. Geen storingen of verouderde software.
Rammels zouden ze de volgende keer naar kijken.

2e keer bij de garage:
- frame bestuurdersstoel vervangen, probleem opgelost
- nieuw vakje geplaatst, helemaal perfect
- aangegeven dat het schokken alleen maar verergerd was, zeker met 4 peronen met volle belading naar Parijs voor een weekje.
Hier hebben ze naar gekeken, niets gevonden, opnieuw de software ingeladen, probleem wel iets minder maar nog niet weg!
- rammelend geluid vanuit kofferbak (achter de bumper) bleek de luchtopeningen te zijn om de lucht uit de auto te laten ontsnappen als je een portier dicht gooit. Schijnen lamellen in te zitten die tegen elkaar aan klapperen. Zelf vindt ik het super irritant maar de dealer zij dat alle octavia's dat hebben. Daar moeten we het dus mee doen.

Verder op die 2 kleine dingen na welke nog actief zijn, dus geklepper/gerammel vanuit de kofferbak door die lamellen maar wat ik vervelender vind is het af en toe inhouden/hikken van de motor op hogere snelheden.

Herkent iemand iets van bovenstaande dingetjes?

Nouja, heb absoluut geen spijt en ben nog steeds een trotse eigenaar!:baby012:
 

Octavia_II

Actief lid
v.w.b. het rammelen van de kofferklep als een gekeken naar je nummerbord of deze misschien rammelt?

Groet,

Charlie
 

erikkie

Senior Member
- motor regelmatig inhouden, vanaf 100 km per uur, continu hikjes.
Herkent iemand iets van bovenstaande dingetjes?

Hoi,
Ik heb ook een Octavia 1,2 tsi (handgeschakeld). Ondertussen zo'n 18.000 km op de teller. Ik heb van de zomer ook wel eens dat hikken gehad af en toe. Laatste maanden eigenlijk geen last meer van gehad, maar auto deed het bij mij inderdaad ook af en toe op de snelweg. Het maakte daarbij niet uit of je met cruisecontrol reed of niet.

Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met hikkende octavia's.
Die andere problemen komen mij niet bekend voor.
 
M

melkerbout

Intussen een aantal maanden verder en heb de volgende ervaringen.

Het gerammel uit de kofferbak-->
Een collega van mij heeft dezelfde O2F alleen in de Elegance Business. Hij zei dat hij hier geen last van had, totdat we samen naast zijn auto stonden en het achterportier dicht gooide. Precies hetzelfde geluid als bij mij. Echter bij mij is het geklepper ook als ik over een drempel of klinkerweg rij, bij mijn collega is dit weer niet het geval.

Inhouden van de motor -->

1,5 maand geleden is ie weer terug geweest maar ditmaal bij een andere dealer, eigelijk als second opinium.
Ook deze dealer heeft niets kunnen vinden en voelen met een testritje. Wederom hebben de de software gereset. Heb de auto weer meegekregen aan het einde van de dag en voordat ik thuis was had ie alweer een aantal keer ingehouden/ geschokt met accelereren en op constante snelheid.

Kreeg ineens een idee: Ik dacht, laat ik de volgende keer eens de tank volgooien met Ron98 ipv 95. Niet dat ik echt de verwachting had dat het probleem hierdoor minder zou worden of op zou lossen, maarja, het kan nooit kwaad.
Ik had de tank zover mogelijk leeggereden en heb deze toen gevuld met 98.
Wonderbaarlijk heeft de auto vanaf dat moment niet meer geschokt. Na de tank leeg gereden te hebben heb ik voor een tweede keer de tank gevuld met 98.
Ook de gereden ritten op deze tank geen last gehad van gestotter / inhouden.

Gisteren middag opnieuw moeten tanken en ditmaal gevuld met gewoon 95 ron. (BP)
Ik was nog geen uur onderweg en hij stotterde weer. Sinds gisteren heb ik het alweer een keer of 4 gevoeld.
Ligt het nu aan mij of aan de motor. Is toch raar, hij moet toch gewoon goed rijden met Ron95?
Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn? Heb het nog niet aan de dealer gemeld, wil ik nog heel even mee wachten totdat ik een halve tank heb leeg gereden!
 

Ronnie

Forumguru
Misschien een beetje OFF-Topic, maar ik weet niet precies waar ik dit neer zou moeten zetten......

Ik zou dus gewoon 98 blijven tanken, mede door het feit dat de motor er beter op loopt.
Bij getunede motoren wordt ook altijd een hoger octaangetal geadviseerd, dit heeft te maken met de vullingsgraad en de pingelneiging van de motoren.

Er is de laatste jaran nogal het een en ander gebeurd in de motorenontwikkeling, een 1.2 ltr motor welke bijna 100 pk levert? Dit kwam alleen maar voor bij motorfietsen met "overvierkante" hoogtoerige motoren welke bijna geen koppel leverden.
Wanneer ik naar de ex-kever van mijn dochter kijk met 1300CC en "vette" 44PK, een verbruik van 1 op 6 gemiddeld was vroeger heel gewoon, je hoorde er niemand over klagen. (brandstofprijzen waren ook navernant lager)
Mijn eerste (bijna nieuwe) Golf1 uit 1976 had een 1600 CC motor met voor die tijd enorme 75PK! De Golf1 woog 975 KG!! De daarop volgende GTI 1600 had al 110PK! Deze 1.6 GTI motoren waren al uitgerust met een KE motronic injectie van Bosch om het verbruik nog enigszins in de hand te houden..... Ook duiken hier(in 1976) de eerste Pingelsensoren op, welke electronisch het pingelen moesten tegengaan.
De huidige motoren worden geheel "uitgemolken" voor wat betreft het vermogen (wat op zich natuurlijk niet verkeerd is), maar zonder de electronica, sensoren, LMM's, enz zou een huidige motor niet meer kunnen. Daarbij worden de auto's steeds "voller" met ABS/ESP systemen, airco's enzovoort, dat het gewicht alleen maar toeneemt. (mijn Fabia1 combi van 1260 KG is net zo zwaar als mijn vorige Passat Variant 2.0 16V van 1990! )
Wat ik hiermee wil aangeven is dat de huidige motoren bij een dermate kleine cilinder inhoud, een zo hoog vermogen afgeven omdat ze al volledig "getuned" zijn af fabriek. Ze lopen a.h.w. al op hun tenen.
Om het verbruik dan nog verder naar beneden te krijgen lopen ze dermate mager dat ze electronisch uit het pingelgebied moeten worden gehouden.
Dus is het tanken van 98 oct. altijd beter, de motor blijft dan ook onder belasting uit het pingelgebied!
 
Volgens het boekje loopt de motor gewoon op 95. Dus als hij niet goed loopt op 95, maar wel op 98, moet je gewoon terug naar de dealer.

Dat huidige motoren veel meer vermogen leveren dan die van je ex-kever is niet zo gek. Technologische vooruitgang noemen we dat.
 

Monteurtje

Forumguru
Zoals Ronnie ook al aan het eind van zijn bericht zegt, de motor zitten tegen de pingelgrens. Door een benzine te tanken met een hoog octaan getal zal de motor minder tot niet pingelen. Dus 98 is al beter. Als het goed is staat ook in je tankklepje dat er 98 in kan. En van de FSI/TSI motoren is het bekend dat die het beste rijden op 98.
 
In mijn ogen is dat onacceptabel.
Als in het boekje staat dat hij op 95 rijd dan moet hij dat zonder pingelen doen. Ongeacht evt. pingelgrenzen.

Los daarvan, volgens ons leasereglement mag ik niet 98 tanken...
 

Ronnie

Forumguru
Ik beweer ook niet dat er 95 oct. getankt MOET worden, maar wanneer je vrij bent in de keuze zou ik het doen.
Dit omdat de opgefokte motoren er gewoon beter op lopen.
 

Rallye

Forumguru
Nog een probleem is of je 98 kunt krijgen. Alleen de Tango en BP lijken het nog te leveren, de rest heeft het vervangen door de "benzinebesparende" benzine in 95.
 
Ik heb ook een 1.2tsi en rij gewoon op 95.

Wel had ik laatst ook dat inhouden, met name na gas loslaten en weer moeten optrekken. Heel lichtjes inhouden, ik dacht eerst dat het in het wegdek zat, hobbeltje of zo. Nee toch de motor.


Wel was het zo dat ik precies die keer ervoor goedkope no-name benzine had gekocht van een 'nieuw' station. Daarna weer mijn normale station genomen en GEEN inhouden meer.

Mijn idee: niet zozeer het RON getal maar de kwaliteit en/of zuiverheid van de benzine. Zit/zat er nog een heel klein beetje water in? Of is simpelweg de blend niet zo goed. De ene benzine is echt de andere niet voor diegenen die wat van het raffinageproces weten. Kan me voorstellen dat zo'n 1.2tsi motor een heel stuk kritischer is ivm de injectoren dan een oude mpi motor.
 

Monteurtje

Forumguru
@crapton. Dat is ook waar. De zelfbediende pompen en witte pompen zijn waarschijnlijk/misschien van iets mindere kwaliteit. 'onderste uit een vat'. Minder dopes. Wat kan resulteren in roetaanslag op de injector en bougies. Dat zie je wel altijd als je de bougies verwijderd. Na aanleiding van klachten en storing cilinder overslag. Heb toen eens aan de klant gevraagd waar die tankte en dat was bij een soort witte pomp.
 

Edwin

Lid
In het begin heb ik zelf ook Euro95 getankt (1.4Tsi), totdat bij een vollere belading ik ook last had van pingelen en niet direct reageren. V-Power (=RON97 in NL) er in gedaan, een week later weer dezelfde rit in andere richting en weg problemen. Nu rijd ik er al anderhalf jaar mee, auto rijdt ook een stuk soepeler en bij koude is het ratelende geluid ook weg (de motoren moeten volgens mij op Euro95 kunnen rijden, maar optimaal is het niet, gewoon een hoger octaanbenzine er in doen is de oplossing). Ook de prive-auto waar weinig mee gereden wordt, heeft profijt van V-Power, mede ook door de additieven die er inzitten voor het reinigen van de motor.
 
Bovenaan Onderaan