gereden Yeti 1.2

Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in een Yeti 1.2 Tsi Ambition.
Aangezien ik zelf een 1.6 motor in de Octavia II gewend ben, kon deze 1.2 motor in de Yeti mij wel bekoren. Omdat deze Yeti echt vers van de pers was met nog maar 75 km op de teller, maakte deze ondanks de lage kilometerstand geen langzame indruk. De auto zal na de inrijperiode stiller, sneller en zuiniger worden. De auto liet zich snel opschakelen ( volgens de schakelindicator op de display) bij 60 km/h 1500 tpm, en bij een snelwegsnelheid van 120 km/h zo'n 2500 tpm. De Yeti 1.2 maakt dus relatief weinig toeren. Het motorgeluid is wel wat aanwezig maar niet echt storend, je hoort veel meer de afrolgeluiden van de banden.
De 1.2 Tsi motor kan goed overweg met deze Yeti .
Ondergemotoriseerd is de Yeti in ieder geval niet met deze basismotor.
De kracht van de motor overtreft de huidige 1.6 liter zonder turbo.
Bij Volkswagen hebben ze de Golf 6 nu ook voorzien van deze motor, en de normale 1.6 uit het programma gehaald en is nog alleen te krijgen als BiFuel versie.
 

Falcon

Donateur
Goed om te lezen. En vooral dat hij maar 2500rpm draait bij 120. Met de 1.6MPI is dat wel anders.. die draait 3500 toeren bij 120.
 

cvegreen

Forumguru
De goede testen door de professionals van de 1.2 zijn dus terecht . Van die professionals mag je ook soms niet alles geloven , maar deze testen die ik toen al gelezen had zijn dus correct als ik deze verhalen hier zo lees.
 

tonko

Nieuw lid
inmiddels is chippen van de 1.2 TSI ook mogelijk.
105 PK wordt 132 PK (ABT houdt het op 130)
175 Nm wordt 204 Nm

Daarmee wordt zo'n 1.2 naar mijn smaak aantrekkelijker.
 

Mark

Banned
Met dat vermogen zou je haast een middenklasser caravan kunnen trekken, of zou dit teveel gevraagd :icon_smile_question
 

tonko

Nieuw lid
b.v. bij venturatuning (of bij ABT dus)

Type TSI - TFSI motoren Volkswagen - Audi - Seat - Skoda

Origineel getuned
1.2 TSI / TFSI 105 PK 175 NM 132 PK 204 NM 475,-
1.4 TSI / TFSI 122 PK 204 NM 160 PK 240 NM 475,-
1.4 TSI / TFSI 125 PK 204 NM 160 PK 240 NM 475,-
1.4 TSI / TFSI 140 PK 220 NM 180 PK 250 NM 475,-
1.4 TSI / TFSI GT 170 PK 245 NM 208 PK 295 NM 475,-
 

VEEJAY

Forumguru
Een 1.4 met meer dan 200PK is toch niet normaal meer, mooi hoor dat het allemaal kan.
 
Vtune doet ook al mee, de rest zal wel volgen.
Alleen Abt heeft nog niets voor de 1.2 ( voor behoud de fabrieksgarantie is Abt natuurlijk de beste keus maar ook een dure......)
 

sador

Donateur
Mijn 1.2 TSI met 105 pk wordt na tuning 132 pk, dat scheelt een slok op de borrel.

Ik ga er hard over nadenken om dit straks te laten doen.
 

Hougie

Lid
Mijn 1.2 TSI met 105 pk wordt na tuning 132 pk, dat scheelt een slok op de borrel.

Ik ga er hard over nadenken om dit straks te laten doen.

Volgens mijn broer zou ik er ook eens moeten over nadenken....lees wel veel positieve commentaren over de tuners maar deze zijn allemaal in Nederland!
Ik ben nu een 800km verder met mijn Yeti en hij is al wel wat zuiniger dan in het begin maar verbruikt toch nog veel wanneer ik hem met mijn Fabia Combi 1.9 TDI vergelijk....
Nu staat het gemiddelde op 7.4 en ik veronderstel dat dit nog zal minderen wanneer hij meer kilometers heeft.

Voor de rest is het een super auto en kan hij mij binnen 2 weken richting Oostenrijk rijden! :tongue:
 

MennoW

Forumguru
Een 1.4 met meer dan 200PK is toch niet normaal meer, mooi hoor dat het allemaal kan.

:ot: bmw had in de jaren 80 in de F1 een 4-cilinder 1,5 liter motor met een turbo zo groot als een fabia.
die in de kwalificatie maar liefst rond de 1300 pk leverde.
de basis van dit blok was de gewone 1,5 uit een straat versie.
maar dan wel een beetje geholpen hier en daar
 

Captain Hook

Forumguru
:ot: bmw had in de jaren 80 in de F1 een 4-cilinder 1,5 liter motor met een turbo zo groot als een fabia.
die in de kwalificatie maar liefst rond de 1300 pk leverde.
En de levensduur van dat blok? :biggthumpdown:
Denk niet dat je daar 250.000km mee rondrijdt...;)
 

Race Eend

Forumguru
Je kunt hem vanaf km 0 tunen, je rechtervoet bepaald nog altijd de belasting van de motor.

Bij JDEngineering wordt altijd aangeraden om zegmaar zo'n 2000km in te rijden, dan leer je de auto kennen en kun je het verschil met de tuning goed voelen. Bovendien kunnen evt fabrikagefouten ontdekt worden, als je dit na km 0 doet, krijgt de tuning vaak de schuld.

Laatst nog een geval met een splinternieuwe scirocco 1.4 TSI, deze had direct al een defecte verstuiver, na vervangen van de verstuiver is hij gechipt, was dit chippen voor het vervangen van de verstuiver gebeurd dan had de tuning wel degelijk de schuld gekregen...

Overigens:
Hoeveel tuners die nu tuning voor de 1.2 TSI aanbieden hebben daadwerkelijk een yeti 1.2 TSI ooit getuned? De auto is nèt op de markt, kan me niet voorstellen dat een tuner die elk merk maar doet, toevallig net een 1.2TSI gehad heeft, die doen misschien 3 skoda's totaal op jaarbasis.

Grotendeels kijkt men even van elkaar af wat er opgegeven wordt en zet men de auto op het lijstje, een auto getuned hebben ze nog helemaal niet, opgegeven waardes moet je dus zeker met een korrel zand nemen (ABT daargelaten die hebben eerder test auto's om een aantal dagen/weken software te kunnen ontwikkelen).

kernveldjes allemaal met 30% omhoogzetten kan iedereen, daar is weinig kunst aan...
 
Bovenaan Onderaan