Gereedschap voor remolie vervangen

Ik wil binnenkort de remolie van mijn Octavia 2 FL vervangen.

Er zijn op internet allerlei tooltjes en drukflessen te krijgen waar je heel gemakkelijk de remolie mee kunt vervangen (zoals deze bijvoorbeeld). Nou wil ik best geld uitgeven, maar als ik hetzelfde resultaat met minder gereedschap en uitgaven kan bereiken dan is dat nog mooier. Het makkelijkst lijkt mij om een stukje slang met terugslagklep (zoals deze) op de nippel te zetten, nippel opendraaien en met het pompen van het rempedaal de boel doorspoelen. Als het slangetje in een petfles wordt gehangen kan ik na het doorspoelen van de remolie de dop er weer op doen en de fles bij de milieustraat inleveren. Lijkt me super makkelijk en een slangetje met terugslagklep kost maar 5 euro.

Zie ik iets over het hoofd of hebben de luxe producten geen groot voordeel?

Naschrift: ik snap dat ik met bovenstaande methode goed in de gaten moet houden of er genoeg remolie in het potje blijft staan.
Naschrift2: ik snap dat voor het snelste resultaat het nog beter is om het potje van tevoren leeg te halen met een spuit en alvast af te vullen met nieuwe olie.
 

Arjan1985

Forumguru
Op de een of andere manier durf ik toch nooit zelf het gehele systeem verversen. Zeker met die hydraulische koppelingen tegenwoordig. Ik doe veel zelf zoals de hele voortrein vervangen. Maar remolie verversen besteed ik toch uit vanwege gebrek aan ervaring. De garage zet het onder druk met een machine.
 

Tees

Donateur
Ik heb hetzelfde als @Arjan1985, voor die €60 per 2 jaar wil ik t risico dat ik iets verkeerd doe met ontluchten niet nemen.
Ook al is t best wel een simpele klus, je hebt geen referentie of t goed gegaan is of niet, dat ene luchtbelletje kan net op t moment dat t essentieel is verkeerd zitten.

Misschien onnodig voorzichtig, maar met veiligheidssystemen ben ik liever safe than sorry.
 

EdK

Forumguru
Bij de motorfietsen deed ik het vloegel wel altijd zelf 1 keer per jaar.
Tot ik een motorfiets met ABS had , toen ben ik overgestapt door het de dealer te laten doen...
En met de auto's heb ik het altijd meteen laten doen voor dat geld hoef ik het niet te laten..
 
Je kunt simpel je eigen remsysteem verversen. Als je eerst het reservoir leegzuigt met een spuit en die dan direct afvult met nieuwe vloeistof krijg je geen lucht in je remsysteem als je tussendoor niet je rempedaal aanraakt. Er zal dus nooit een luchtbel in je systeem komen zolang je reservoir gevuld blijft. Daarna met het rempedaal pompen tot je flink druk hebt, rempedaal vasthouden en ontluchting nippel losdraaien. (In de meeste gevallen begin rechts achter) Oude vloeistof opvangen via een slangetje op de nippel en die in een fles hangen.
Als het pedaal tot de bodem is gezakt de nippel dichtdraaien en pas daarna opnieuw pompen. Geheel herhalen tot uit alle nippels schone vloeistof komt. Tussendoor natuurlijk zorgen dat je reservoir gevuld blijft.
"Ouderwetse" methode, maar werkt nog steeds prima en geen speciaal gereedschap nodig.
 

Highway

Forumguru
Ik gebruik hiervoor een drukvat (zoals de eerste link van topic starter).

Hier doe je eerst het remvloeistof in, en brengt deze dan op druk door handmatig te pompen. De dop zet je op je remvloeisof potje waarna je het drukvat en deze dop op elkaar aansluit.

Hierna open ik rustig en 1 voor 1 de nippels open. Via VCDS / OBD11 kan je ook de ABS pomp activeren zou je dit vloeistof ook willen verversen.

Zolang er geen lucht in het systeem zit en je zorgt dat er voldoende remvloeistof in het drukvat zit ververs ik zo alle remvloeistof. Ik gebruik per keer 1 liter remvloeistof en doe dit tijdens groot onderhoud jaarlijks.
 

Eltjo

Forumguru
Bij de Daihatsu van mijn vrouw 1x keer gedaan. Het is nou niet bepaald rocket science.
Reservoir leeg gezogen van oude vloeistof met een grote injectiespuit, nieuwe vloeistof erin, dop openlaten voor niveau controle.
Dan r.a. slangetje met spuit op de nippel, die openen en met de spuit zuigen (in stappen) totdat de vloeistof helderder wordt. Voor de zekerheid liever wat extra doorzuigen. Nippel dicht.
Dan idem l.a., r.v. en als laatste l.v. en goed het niveau in het reservoir in de gaten houden zodat je zeker weet dat je geen luchtbellen veroorzaakt.

Aan de andere kant, € 5 voor een 0,5 l vloeistof, € 60 voor het laten doen bij Profile. Dus waarom?
Bij mijn eigen auto heb ik het laten doen in PL. Bij de Daihatsu kan je overal makkelijk bij als die gewoon op z'n bandjes staat.
Ik vond het wel leuk om dat een keer te doen, noem het maar een punt van de emmerlijst of zo.

Ook heb ik zo'n niks € Ali vochtmetertje aangeschaft. In een ander topic op dit forum had iemand dat getest en in mijn eigen korte test gaf het ook verschil in de vloeistof die overeen kwam met de kleur en ouderdom.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Hoe zuig je dat dan door @Eltjo? Ook met een spuit of op een andere manier?
Het nadeel van de klassieke manier (pompen met rempedaal) vind ik dat je dat met 2 personen moet doen. Zo'n drukvat (en ook jouw manier?) kan je in je eentje doen.
 

Eltjo

Forumguru
Door zuiger van de spuit met een stukje transparante slang langzaam terug te trekken zuig je de vloeistof uit het systeem.
Bij de voorremmen ging dat iets minder omdat er via de draad van de nippel daar leklucht werd meegezogen, waardoor er te veel spuiten (half) geleegd moesten worden.
Toen heb ik mijn vrouw wel even gevraagd om met het pedaal te pompen. Een optie had kunnen zijn door de draad met tijdelijk met teflon af te tapen.

Bij Ali heb je voor een paar euro een 100 ml spuit met een stukje slang, wat natuurlijk fijner werkt. Ik heb spuiten liggen van 50-60 ml die ik vanwege werk van een ziekenhuisapotheek heb.

Die methode is niet super makkelijk zoals bij op overdruk zetten van het reservoir, maar werkt zolang je ook zorgt dat je nieuwe vloeistof zonder bellen achter je oude vloeistof aangaat.

Ik vind die pomp van de eerste link van TS behoorlijk prijzig als je dat voor een (paar) keer zo gebruikt.
Met subtiel gebruik van een plantenwaterspuit (met pomp), slangetje, wat handigheid en huisvlijt en een oude reservoirdop kan je ook een beetje druk uitoefenen zodat het uit de nippels stroomt. Of zoals in dit filmpje - het barst er trouwens van.

 
Laatst bewerkt:
Dank allen voor de reacties, dit wordt erg gewaardeerd!

Voor nu ga ik eens proberen hoe het gaat met het leegzuigen en aanvullen van het voorraadpotje en daarna óf leegpompen met slang+terugslagklep, óf met leegzuigen met een spuit op de nippel.

Nog wel twee vragen:
1. Ik verwacht dat het dekseltje van het reservoir er tijdens het vervangen af mag blijven, ook bij het pompen met het pedaal. Klopt dit?
2. Hoe belangrijk is het dat ik met VCDS de ABS pomp activeer? Toevallig heb ik vandaag door de sneeuw gereden en is de ABS 1x aangesproken; kan dit als vervanging dienen van het handmatig via VCDS activeren? Overigens heb ik VCDS+kabel dus an sich is dit geen probleem.
 

Eltjo

Forumguru
In ieder geval geen luchtbellen laten ontstaan, dat is lastig weer op te lossen; dus je voorraadpotje ofwel reservoir na het uitzuigen (niet tot de laatste druppel) van de oude vloeistof vooral gevuld houden met nieuwe vloeistof.

1. Ja, als het maar weer dicht doet als alles klaar is. Remvloeistof is hygroscopisch en dat is dan ook de rede van vervanging.
2. Ben ook benieuwd vanwege technische achtergrond. En hoe (te) hard gaat het dan met zo'n pomp? Wel lekker makkelijk lijkt mij.

Edit: schijnt alleen met VCDS nodig te zijn als je lucht in het systeem hebt.

Oh ja, ik heb ook nog zo'n elektrische Lidl pomp liggen die ik ooit gekocht heb en op de autoaccu werkt om b.v. de motorolie via de peilstok eruit te zuigen. Die zou misschien ook voor het afzuigen van de remolie gebruikt kunnen worden - of gaat dat ongecontroleerd te snel? Heeft iemand een idee?

De pomp heb ik voor de oliewissel 1x gebruikt. Het blijft de kliederboel opruimen na gebruik, of je nu een teiltje gebruikt, of dat je de motorplaat erop houdt en met de pomp afzuigt. Je bent meer aan het schoonmaken voor 1 oliewissel, als je het teiltje of de pomp met slangen weer "schoon" wilt opbergen. Pop-up ideetje: afdoppen van de slangen en alleen de buitenkant afnemen.
 
Laatst bewerkt:
2. Volgens mij is het punt vooral dat de olie in het ABS pompje niet automatisch vervangen wordt als je alleen van reservoir naar nippels doorspoelt. Activering van de ABS pomp is dan vooral bedoeld om te zorgen dat ook de olie in dat gedeelte wordt ververst. Maar zou je 'm ook kunnen gebruiken om druk op te bouwen in het systeem en daarmee de boel door te spoelen? Is er iemand die dit weet en/of ervaring mee heeft?
 
Bovenaan Onderaan