Geschakelde voeding voor mag-lite

edwins

Nieuw lid
Sinds vorige week eigenaar van een O3fl style business 1.4dsg. Hele fijne wagen.


Nu had ik in vorige auto's altijd een oplaadbare mag-lite zitten. maglite-magcharger.png

Bij de O3fl is echter de 12volt aansluiting niet geschakeld. Kortom mag-lite blijft altijd opladen/ stroom verbruiken. En dus kans op een lege accu :cry:

Hoe kan dit nu het beste aansluiten? Waar haal ik een geschakelde spanning vandaan?
 

Bijlagen

  • maglite-magcharger.png
    maglite-magcharger.png
    141,2 KB · Weergaven: 32
misschien een stomme vraag maar waarom gebruik je geen 12v (sigaretten) aansluiting voor je mag-lite in de auto?
dan kan je zelf bepalen wanneer je hem oplaad en wanneer niet gezien het niet goed voor je batterij is om hem continu op te laden als je rijd.
 

edwins

Nieuw lid
Ik gebruik het al jaren zo dat ik mijn mag-lite altijd oplaad als ik rij. Dan is die ook altijd vol als ik hem nodig heb. Nog nooit problemen mee gehad. Om de 4 jaar koop ik een nieuwe accu.....
 
okey ja zonde. heb mijn mag-lite al zn 8 jaar ongeveer 1x omgebouwd naar led en accu blijft werken maar laad hem echt alleen op als ik hem lang moet gebruiken.
 

innocenti

Forumguru
Die 12v sigaretten is wat TS bedoeld. Daar staat in een O3 altijd spanning op. Ook als de wagen afgesloten is.

Ik zoek idd ook nog een geschakelde voeding voor mn carkithouder waarin mijn tel oplaad.
 

Cordoba

Forumguru
Stom idee misschien, maar als je gewoon een goede led zaklamp koopt, en om de paar jaar een pakket verse batterijen, ben je dan niet goedkoper uit? (Ook batterijen in de verpakking lopen na een aantal jaren leeg)

Voor als je toch een geschakelde 12V aansluiting wil: zit er nog niet één in de zekeringkast, bijvoorbeeld voor gebruik met de trekhaak, of andere toepassing. (waarschijnlijk wel zelf zekering plaatsen en minimale aanpassing in de zekeringkast doen)
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye Bij gewoon gebruik zal dat leegtrekken wel meevallen, maar als je bijv. je tijdens de vakantie de auto een paar weken op Schiphol laat staan, kan het wel eens harder gaan dan je denkt, en als je toevallig een minder wordende accu hebt, en er niet aan denkt dat lampje even af te koppelen....
 

EdK

Forumguru
Die mac lite ken rustig 24/7 365 dagen blijven laden zonder dat je met een lege accu komt te staan.
MAW steek die stekker maar in stopcontact en maak je verder niet druk dat de accu leeg komt te staan van dat ladertje van je mac lite....
 
ik weet (nog) niet hoe het met een skoda zit (levering is pas in oktober)
maar in mijn Zafira zit dag-en-nacht de GPS in de lader.
en soms als k vergeet hem uit te zetten staat die gps ook 2 dagen aan een stuk AAN in de wagen. Nog nooit startproblemen gehad hierdoor...

Als je toch per se wil : voor spanning te vinden die geschakeld wordt kan je normaal best gaan zoeken op de ISO-stekker achteraan de autoradio... die wordt immers aangeschakeld als je je contact aanzet.

Alternatief kan je ook gewoon de spanning METEN! wagen uit => spanning is 12.6V (en zeer langzaam dalende)
motor AAN: spanning is >= 14V

als je durft solderen aan je wagen zal je hier ook al genoeg van kennen om met een zener+relay de lader aan of uit te zetten
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt ook in de zekeringkast gaan zoeken naar een zekering die geen spanning krijgt als het contact uitgaat. In het manual staat beschreven welke verbruikers daar aan hangen en met die combinatie van gegevens kun je een voedingsbron kiezen die meteen gezekerd is en niet overbelast zal raken.
 
Bovenaan Onderaan