Gesmolten zekeringhouder op accu

meisterdondon

Nieuw lid
Beste leden,

Ik heb nieuw hier en misschien is mijn vraag al eerder aan bod gekomen...

Gisteravond begonnen eerst het lampje van de ABS te branden, vervolgens geen het lampje van de airbag aan. Uiteindelijk was het lampje van het motormanagement aan de beurt! Mijn Skoda deed uiteindelijk niets meer!

In eerste instantie dacht ik dat de dynamo kapot was want de accu laadde niet meer op. Na het openen van de motorkap rook ik een vreemde geur, gesmolten kunststof. De kabel van de dynamo naar de accu heeft waarschijnlijk los gezeten en heeft voor warmte gezorgd. Uiteindelijk is de zekeringhouder bovenop de accu deels gesmolten.

Ik ben dus op zoek naar een ander zekeringkastje (met zekeringen). Weet iemand hoe ik aan een zekeringkastje kan komen? Op internet kom ik ze niet tegen. Wellicht heeft iemand eentje liggen welke ik kan overkopen...?

Mijn belangrijkste vraag: hoe kan het dat dit vaak voorkomt bij de Skoda en VW? Oftewel hoe voorkom ik het in de toekomst?
 

Bijlagen

  • IMG_20160213_192416.jpg
    IMG_20160213_192416.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 35
  • IMG_20160213_192818.jpg
    IMG_20160213_192818.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 31

EdK

Forumguru
Mijn belangrijkste vraag: Oftewel hoe voorkom ik het in de toekomst?

Dit soort problemen worden vaak veroorzaakt door losse contacten / schroefverbindingen.
Doordat de moer waarschijnlijk niet goed heeft vastgezeten / is los getrild maakt de kabelschoen geen goede verbinding meer en gaat vonken / liggen sudderen en door de hitte verbrand het kunststof er omheen.
En door de koolstof die je hierdoor krijgt word het op de lange duur dus een kortsluiting of nog erger een brandje.

Hoe voorkom je dit ?
Wel alle verbindingen periodiek even natrekken met de schroevendraaier of steeksleutel.

En voor een nieuwe houder zou ik een nieuwe kopen bij de dealer en zeker geen tweede hands.
En zijn de kosten te hoog, dan gewoon zelf vervangen.
Maar als ik je foto bekijk en de zwarte kabel zie, dan is deze ook aangetast.
En zou deze zeker vervangen als ik jou was.
Indien er genoeg overlengte nog in kabel zit dan kun je er een nieuwe kabelschoen op ( laten ) knijpen.
 

EdK

Forumguru
Komt door weerstand in kabel of het oogje.
Hiermee wil je dus zeggen dat de kabel te dun is uitgevoerd in mm²
En een kabelschoen is gemaakt op de diameter van de kabel en zolang de stromen die vloeien door een ader die hierop berekend is dan kan bovenstaand probleem alleen veroorzaakt worden door losse verbindingen.
Is een ader onder bemeten en dus ook de kabelschoen dan brand de boel er uiteindelijk ook uit..
 

Monteurtje

Forumguru
Heb ook wel eens gezien dat er een nieuw oogje aan werd gemaakt. En tijdje later was hetzelfde probleem er weer.
Die kabel is nu helemaal zwart en misschien wel een heel stuk wat je niet kan zien.
Ik zou adviseren om ook de kabel te vervangen.
 

EdK

Forumguru
Heb ook wel eens gezien dat er een nieuw oogje aan werd gemaakt. En tijdje later was hetzelfde probleem er weer.
Dan lopen er hogere stromen door de draad dan waar de draad voor berekend is..
En met 12V installatie's zijn de stromen eenmaal hoger dan in een 230V installatie

En indien er dus na een tweede maal een kabelschoen uitbrand dan zou ik minimaal de ader een stap dikker nemen in mm².
En derhalve is dan de kabelschoen die ook een stap zwaardere stromen aankan.
 
Bovenaan Onderaan