Getande riem en rollen vervangen SDI

siko

Nieuw lid
Beste leden

Ik heb een Skoda Fabia SDI Elegance en vraag mij af wanneer ik de getande riem moet vervangen?
Hij is voor het laatst vervangen bij 113.000km en ik heb er nu 180.000 op staan.
Mijn monteur (ex skoda garage) zegt na 70.000 km maar het boekje zegt 120.000km dus ik twijfel.

Wie o wie hebt mij uit de brand ?????

groeten Stijn

Antera

Donateur
het kan nooit kwaad om de riem even goed te bekijken op scheurtjes of andere zaken. Als hij breekt ben je verder van huis. Daarom is het altijd verstandig om tot het laatste te wachten.

daarnaast is 5 jaar ook een beetje een grens waarna een riem goed in de gaten moet worden gehouden

Cordoba

Forumguru
Voorschrift is dat een getande riem (bij onvoldoende km's/er goed uitzien) vervangen wordt tussen hun 5e en 6e verjaardag. Vorig jaar is mijn distributieriem ook vervangen, enkele weken nadat ik mijn 7 jaar oude occasion had gekocht. De monteur vertelde dat ik er nog net op tijd bij was, en dat de riem vol zat met droogte-scheurtjes. Ik heb de oude riem zelf ook nog gezien, en die zat inderdaad vol met barstjes.

Een keer ten onrechte (te vroeg) vervangen kost je een paar honderd euro, als de distributieriem breekt, kost het duizenden euro's om te fixen.

Overigens heb ik wel vaker gehoord dat deskundige (niet-dealer) monteurs adviseren om ook bij een diesel de getande riem om de 90.000 km te vervangen.

The bone collector

Senior Member
Bij mijn 1.9 D, die toch wel vrij vergelijkbaar is, is het 90.000km of iedere 5 à 6 jaar. 120.000 lijkt mij sowieso vrij veel, maar als het in het boekje staat kan het ook wel natuurlijk.

Monteurtje

Forumguru
Het is mij deze motor ook afhankelijk hoe oud de auto is. Bij de eerste types was het 90.000 km en is later verandert naar 120.000 km. Als je riem de eerste keer bij 113 dkm is vervangen en dat was volgens voorschrift. (120 dkm) dan mag je ervan uitgaan dat die bij 240 dkm weer vervangen moet worden. 70 dkm is het in ieder geval niet. Dat is een rare interval, valt niet samen met onderhoud en zou de klant apart voor een afspraak moeten maken. Maar als je de interval voor jou motor precies wil weten is datum deel 1 wel makkelijk om te weten of een kenteken.

Bosi

Lid
Mijn Fabia 1.4 TDI combi equipt bj 2005 is tot 2 jaar geleden altijd dealer onderhouden en heeft bij 113 dkm een nieuwe distributieriem (inclusief spanrollen en waterpomp en multiriem) gekregen (volgens boekje mocht het tot 120 dkm maar 113 dkm viel samen met grote beurt), volgens de sticker die onder de moterkap is geplakt (door de dealer) is de volgende distributieriem bij 233 dkm aan de beurt (dus na 120 dkm).

Bovenaan Onderaan