Getik linker voorwiel bij max. stuuruitslag + remmen

Stephan27

Actief lid
Hi iedereen,

Zoals gewoonlijk als ik hier beland heb ik weer wat problemen met mijn bijna-classic Skoda 01 :-).

Ik heb sinds een tijd een behoorlijk getik in mijn linkervoorwiel bij naar achter in een cirkel te rijden. Dus stuur op max naar links of rechts. Als ik dan gas geef gaat het getik duidelijk sneller met meer gas...
Bij max naarvoor draaien is het minder maar ook merkbaar...

Ik twijfel dus behoorlijk of mijn Homokineet naar de -**-/- is. Wat is een testje om zeker te zijn???

Ook een raar voorval is dat als ik rem (als de remmen warm beginnen te worden) dat je precies doorschuift. Hij remt nog perfect maar geeft het geluid van een bus die stopt. Het gevoel heb je ook in de pedaal, alsof er iets tussen de schijven zit. Schijven en blokken negekeken, geen zichtbare problemen. Wel wat groefjes op de schijf. (eerlijk toegeven dat de schijven + - 60 000km oud zijn.)

Grtz en hopelijk heb ik wat meer info van de mensen hier

Thanks !!

Laatst bewerkt:

Stephan27

Actief lid
Thanks @memoscan maar hoe zie je dat of kan je dat testen? Morgen gaat het wiel eraf maar heb dit nogal gedaan en zie dan niks raar.

Reeds Vervangen;

-Stofhoes een paar jaar geleden (maar kan dus opnieuw kapot zijn) - Is wel niet kapot langs de stofhoes.
-Driehoek is inorde (gestest met ijzer er tussen te wrikken - geen speling)
-veer is zichtbaar niet kapot
-Silentblocs ook vervangen
-Stabilasatorstang ook vervangen
-Wiel heeft wel precies wat speling met boven en onder te wrikken (als de auto op een brug staat)

Ook hoor he behoorlijk los gerammel op kasseienwegen en stoepen. Als je ook serieus optrekt voel je het wiel precies klikken in het stuur. En het gekste is dat je het gevoel heb of er speling zit tussen het stuur en de wielen....

Laatst bewerkt:

memoscan

Senior Member
voorwiellager controleren door opkrikken en uiteraard uit de versnelling wiel draaien met flink wat snelheid dan is duidelijk hoorbaar het lager, zou ook mogelijk zijn dat je kleine stabilisatorstang op is [deze zit naast de hoofdveer] kan ook tikkend geluid maken laatstgenoemde is een veel voorkomend kwaaltje van Skoda.

Antera

Donateur
Dat klinkt heel erg als een homokineet zo op het gehoor. als je net niet maximaal stuurt hoor je het vermoedelijk niet?

Stephan27

Actief lid
@Antera + @memoscan

Gisteren de auto opgekrikt en het is wel degelijk de homokineet maar hij maakt maar heel stilletjes geluid alsje hem met de hand draait. (met het wiel schuin gedraaid)

Maar nu wil ik even ook nieuwe blokken en schijven bestellen. Iemand mss die me kan helpen met de juiste te kiezen voor mijn O1 op deze site?? http://webshop.porza.nl/

De gegevens van mijn O1 zijn;

O1 - 1600SR - AKL - 1998 - 74kw - sedan - Benzine. bouwmaand dacht ik mei 1998

Mss @Joske met zijn ETKA boeken :-). Zodat ik niet de foute maat heb, zo een verschil in zijn...

Grtz

Joske

Forumguru
Ik zie zowel een 256*22 staan als een 280*22 remschijf. Ook zijn er blijkbaar 2 remsystemen gebruikt geweest, moet je eens kijken wat er op je remzadel staat, staat daar FSIII in gestanst? En je huidige remschijf een meten (diameter).

Joske

Forumguru
ik heb iets gevonden ja, komt overeen met de VAG nummer die onderaan op de pagina staat die jij gaf.

Naamloos.jpg

Maar er staat ook bij dat deze "in principe" vervallen is, dus niet meer bij de dealer te krijgen. Het vervangende onderdeel rekenen ze trouwens 200 euro voor aan. Dan is 37 euro wel HEEL weinig natuurlijk....

MAAR

er staat in het systeem ook nog 1 andere homokineet met de opmerking "tripode" en dat ken ik niet, en dan vind ik daar een ander artikelnummer. Met andere woorden ik durf het niet met absolute zekerheid zeggen of dit het juiste artikelnummer is.

Stephan27

Actief lid
Ja is afgeprijsd van 90€ naar 37€, een tijdelijke korting. Waarschijnlijk niet heel veel vraag naar.

Ik zal ook even bellen voor de zekerheid naar de garage, maar zij kijken naar hetzelfde wat jij hebt. Dus 99% moet het passen ;).

Dan bestel ik het maar, want is wel zeer goedkoop dan...

Antera

Donateur
@Joske Tripode is dit:

0241_4mg.jpg

0241_4mg.jpg

Maar deze slijten amper tot nooit

Bovenaan Onderaan