Gewenste olie temp 1.2 tsi?

brepus13

Forumguru
Na jaren van diesel nu weer aan de benzine... mijn S2 haalde ongeveer een olie temp van 105gr bij normaal 120 rijden.

mijn huidige O3 warmt tot ong 80 graden relatief snel op om vervolgens door te stijgen tot rond de 95 graden.

de hamvraag: is dit een normale olie temp voor dit blok?
 

brepus13

Forumguru
Vond het een beetje raar dat een benzine blok wat koeler loopt dan de diesel... Vandaar de vraag :-)
 

EdK

Forumguru
Hier met de 3pits 1ltr in de Fab3 is de olie temp ook zo rond de 95 graden
Bij de Yeti 1,4 zat ik altijd op 90 en in begin met Fab had ik toen van word hij niet te heet....
Maar ruim over de 100 ben ik zeker nog niet gekomen , ook niet als ik weer eens ff een ritje wat harder rijd dan normaal
 

Captain Hook

Forumguru
Ok, hier mijn ervaring met onze Roomster 1.2 TSI.
Bij Nederlandse snelheden; dus netjes de toegestane snelheden op de snelweg. En 80, respectievelijk 50km/h provinciaal of in de stad, zie ik olietemperaturen tussen de 85 à 95 graden.

In Duitsland, op de Autobahn, in de zomer, bij volgas een lange helling op, kan de temperatuur oplopen naar 110 graden. En koelt dan meestal weer rap af, bij het naar beneden gaan, naar net rond de 100 graden.
Op bergpassen, weinig rij-/koelwind, bergop, heb ik wel eens 115 graden gezien (op de Stelvio in de zomer).
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn vorige Fabia dieseltje zat onder normale snelwegomstandigheden rond de 95 graden, met 1060 kg caravan aan de haak kon dat wel eens richting 110 oplopen. En raad eens... voor de huidige 1.0 TSI gelden praktisch dezelfde waarden.
Dus voor mij hoort 't gewoon zo... :pardon:
 

brepus13

Forumguru
Het viel me gewoon op omdat mijn superb echt altijd boven de 100gr kwam. Ik had dan ook niet verwacht dat de diesel warmer zou worden dan de benzine... ach ja, ik kan er mee leven :-)
 

ertromp

Forumguru
olietemperatuur is zo afhankelijk van constructie van het blok zoals benzine of diesel en motor inhoud en de daarbij behorende afmetingen van de oliekoeler en de rijomstandigheden dat vergelijken wat ie bij 100km/h doet niet geheel reëel is.
Alles tussen de 90 en 120 graden bij natuurlijk meer belasting is niets mis mee en zeker de synthetische oliën kunnen nog wel meer hebben
 

Jessedew

Senior Member
Normaal rijgedrag kom ik niet verder dan 90 graden, rijd ik iets meer door dan 95 graden.

Met de caravan erachter zit ik al snel op 105+
 
Bovenaan Onderaan