Gierend geluid bij sturen in stilstand (Fabia 2001)

PeterK

Nieuw lid
Het gierende geluid heeft mijn Fabia Combi uit 2001 sinds een paar weken.
Vooral bij een koude motor, maar na een poosje rijden is het geluid weg.
Ook is de bekrachtiging één keer tijdens de eerste paar honderd meter van een rit weggevallen, daarna nooit weer.
Waar kan ik het euvel het beste zoeken?
En is het de moeite waard om zelf te inspecteren c.q. repareren?
 

corsaar

Senior Member
Een gierend geluid is bijna altijd een slippende V snaar.
Regelmatig te horen bij een koude start.
Een haperende bekrachtiging is een rotte Dynamo.
Maar specifiek bij sturen kan ik niet plaatsen.
Dus zal het wel ergens anders aan liggen.
 

Gieliovd

Forumguru
Welkop op het forum, Peter!

Multiriem even controleren op spanning.

Mogelijk is deze erg los en/of aan vervanging toe.

Ik heb dit eerder ook gehad, weliswaar andere auto, maar dit lag aan de multiriem. Even op spanning en geen last meer gehad.

De hydraulische stuurbekrachtigingspomp is namelijk aangedreven door de riem. Als deze slipt, dan heb je geen vloeistofcirculatie en dus geen bekrachtiging. Dan piept hij dus ook.

Tevens kan het zijn dat hij vet is, talkpoeder doet dan wonderen.
 

van_der_P

Senior Member
Ik denk dat het aan de stuurbekrachtingspomp zelf ligt. Is er verschil tussen het sturen als de motor stationair draait, of toeren maakt ?
 

Ronnie

Forumguru
Mag ik de heren er even op attent maken dat een Fabia 1 een electrisch/hydraulische stuurbekrachtiging heeft welke gestuurd wordt door de stuurhoeksensor op het stuurhuis?
Bekrachtigingspomp zit verbouwd onder de accu, je kijkt daar op het oliepotje/deksel.
Misschien even het vloeistofniveau checken?
Stuurbekrachtigings problemen vloeien vaak voort uit de (natte)draadboom welke over de linker chassisbalk loopt onder de accu door.
Over de gierende multiriem: misschien er even afhalen en kijken of de dynamo en de aircopomp nog soepel draaien, wel bij koude motor natuurlijk!
Anders de riem even naspannen dmv. het spanwiel.
 

PeterK

Nieuw lid
Kan ik de multiriem met normaal gereedschap verwijderen c.q. aanspannen?
Heb niet veel ervaring onder de motorkap, maar heb wel technisch inzicht.
Kan ik een spoedcursusje krijgen voor wat betreft het checken van de multiriem en het vloeistofniveau?
 

Gieliovd

Forumguru
Hmmm.... dat wist ik niet. Mijn excuses voor de verkeerde informatie.

Ik ben ook alles behalve alwetend!

Ik was me er niet van bewust dat er al een elektro-hydraulisch systeem in zat in die jaren.
 

Ronnie

Forumguru
Kan ik de multiriem met normaal gereedschap verwijderen c.q. aanspannen?
Kan ik een spoedcursusje krijgen voor wat betreft het checken van de multiriem en het vloeistofniveau?
Kun je met alle plezier krijgen, echter moet ik wel even de motorcode weten.... Ik ga er vanuit dat het een 1.4 benzine is, maar dan zijn er nog 4 varianten, met of zonder airco.
De letters vind je in de kofferbak onder de mat aan de linkerkant.
(wanneer je met draaiende een kopje water over de riem gooit en het piepen is dan even weg kun je het beste de riem vervangen)
 

PeterK

Nieuw lid
Kun je met alle plezier krijgen, echter moet ik wel even de motorcode weten.... Ik ga er vanuit dat het een 1.4 benzine is, maar dan zijn er nog 4 varianten, met of zonder airco.
De letters vind je in de kofferbak onder de mat aan de linkerkant.
(wanneer je met draaiende een kopje water over de riem gooit en het piepen is dan even weg kun je het beste de riem vervangen)

Het is een Fabia Combi Comfort (2001) met 1.4 benzine MPI motor en zonder airco.
 

Ronnie

Forumguru
In dit geval is het afhankelijk van het aantal kleppen per cylinder; In beide gevallen (2 of 4 kleppen per cylinder) moet je de riem (na)spannen met de dynamo.
Het is of aan de bovenkant van de dynamo, dmv een bout op een soort sleufstrip, of aan de onderkant van de dynamo, bout losdraaien, dynamo van het blok af bewegen, bout vastdraaien.
Bij goede spanning moet je de riem ongeveer nog een kwart slag kunnen draaien.
Piept hij dan nog, vervangen. Niet te strak spannen, is slecht voor het dynamolager.
 
Bovenaan Onderaan