Gillende v-riem

skodaboy

Forumguru
ik kan het niet zo meteen op het forum vinden,dus vandaar een nieuw topic.

de laatste dagen valt mij op als ik de 02 start is,dat de V-riem of alternatorriem piept/gilt/fluit.

ik hoor dit voornamelijk als de motor koud is,als hij warm is hoor ik het niet of toch minder.
op het eerste zicht zie ik niets verkeerd of speciaal aan de riem.
ik vermoed dat het geluid voorkomt van de polie die op alternator zelf zit.

iemand tips of een idee hoe ik dit 'probleem' kan oplossen?

grts,

Joske

Forumguru
oplossen is vervangen denk ik ;)

je kan de poelie eens inspuiten met wd40 ofzo en als dan het piepen verdwijnt weet je 100% zeker dat het vandaar komt, (uiteraard... maar dat hoef ik jou niet te zeggen) niet op de riem zelf spuiten, of toch zo min mogelijk ;)

EdK

Forumguru
Of je snaar eens aan ( laten ) spannen als deze eventueel zou slippen.
Lang doorrijden met slippende v snaar geeft extra slijtage

skodaboy

Forumguru
oke, thnx voor de reactie's zal morgen eens uit proberen wat @Joske hier vernoemde..;)

als het 'probleem blijft zal ik mijn bevriende dealer eens op bellen en horen wat ze daar vertellen..:jaja:

Cordoba

Forumguru
Normaal is het een kwestie dat de multiriem (de opvolger van de V-snaar) óf is versleten, óf onvoldoende is gespannen. 's Morgens bij koude start zijn poelies en snaar vaak wat vochtig, en zal ie sneller slippen. Als het vocht door de warmteontwikkeling bij het slippen is verdampt, stopt het slippen, tot de volgende rit waarbij er weer vocht tussen zit.

Andere optie is tegengesteld aan de suggestie van @Joske bij warme motor, droog weer de multiriem nat spuiten met water uit bijv. plantenspuit, en checken of ie dan weer 'gilt'.
(water lijkt me onschuldiger dan WD40 in dit geval)

skodaboy

Forumguru
de multiriem zelf slipt niet door,want dit geeft dan echt een fluitend/gillend geluid.
het geluid wat de 02 maakt of wat ik hoor lijkt mij meer op een "droge" poelie..

juist ff in de garage het busje wd-40 erbij gehaald en ff poelie ingespoten,
zo ver als ik nu kan horen is het geluid weg,hopelijk blijft het nu een tijdje weg..;)

• Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Poelie :pieker: lager poelie :pieker:

Als er iets piept bij de dynamo voor zover je nu hebt kunnen traceren moet of de poelie iets los zitten of het lager van de dynamo is slecht.

generatoren_ersatzteile_sb_de_800x422.jpg

Gieliovd

Forumguru
Als het een droge pulley is dan is wd40 geen oplossing en loopt hij binnenkort kapot.

Is het je riem, talkpoeder eronder, erop. Spanning controleren. Er zit een automatische verspannen op volgens mij, dus die kan je eens helpen.

Joske

Forumguru
WD40 werd ook niet als zijnde "oplossing" aangeboden.. :lezen:

maar als "diagnosetool" om andere zaken te kunnen uitsluiten, nu weet @skodaboy tenminste dat hij het in de pulley moet gaan zoeken of hetgeen er aan vasthangt.

Riemspanning verhogen gaat de pulley (als het die is..) alleen maar sneller naar de boem helpen.

micky

Forumguru
Eerst even kijken hoe oud de riem is, doorgaans is deze versleten en geeft een soort piepend geluid, ik loste dit privé tijdelijk op door gewoon WEL wd40 op de riem te spuiten of grafiet poeder, het trekt in de riem en het piepen is dan een tijdje weg, de oplossing is dan toch gewoon hem vervangen als je er aan toe bent/komt.

Antera

Donateur
Inderdaad de riem even bekijken (draaien) Dan zie je wel of er ook al haarscheuren in zitten als dat zo is dan is het zeker versleten. Kaarsvet erop werkt ook super en als dan je piepen weg is dan is het duidelijk je riem. Mocht het dan toch blijken dat het niet weg is dan kan het de dynamo zijn maar dan moet je eerst goed gaan zoeken welke riem het is mocht je er meer hebben.

Bovenaan Onderaan