Glazen dak Roomster

Twijfel over het al dan niet bestellen van een panoramadak in de Roomster.
Glazen dak lijkt me heel leuk. Die enkele keer dat de zon schijnt in ons kikkerlandje
doe ik de schuif er dan wel voor.
Maar wat mij wat meer zorgen baart is het risico op lekken of het barsten van de ruit.
Ik begreep dat het dakraam gelaagd is dus dat er bij breuk niet duizenden scherpe
stukjes de auto in komen. En bij de Roomster zou dat raam niet open kunnen dus dat vermindert
het risico op lekken denk ik wel. Maar toch... iemand daar negatieve ervaringen over gehoord?
Ik heb op het forum niets kunnen vinden.

Positieve ervaringen vind ik wel genoeg :)

Fabia

† In Memoriam
Ik zou het gewoon bestellen en van genieten. In mijn nieuwe Citigo heb ik ook een panodak genomen en ben niet bang voor lekken of barsten.

AGTon

Forumguru
Lekken, dat is iets wat altijd kan gebeuren. Maar je mag er vanuit gaan dat dit niet zal gebeuren. Anders zou het product niet in de markt worden gezet lijkt mij.

Scheuren. Ook een risico wat kan gebeuren, maar mijn inziens te verwaarlozen. En zo ja zou ik zeggen garantie.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat het ruimte in beslag neemt. Zover ik weet komt de hemel iets lager in de auto, ivm het glas. Weet niet hoe lang je bent, maar dat is mijn inziens het enigste punt.

Noord26

Forumguru
Er gaan ook dagelijks 2 mensen dood in het verkeer, denk je toch ook niet aan als je nieuwe koopt? Je kan je overal wel druk om maken..

Keith

Nieuw lid
Ik heb zelf een Roomster met panoramadak maar ik kan je niet helpen aan negatieve ervaringen. Ik heb de auto nu 5 jaar (vanaf 2008) en kan niets bedenken wat er mis aan is. Ik heb geen last gehad van lekkages, het dak wordt er zeker niet lager door en het is ook nooit gebroken oid. Ook de zon geeft geen enorme hit, de schuif en de airco helpen meer dan voldoende. Het geeft gewoon een enorm ruimtelijke indruk, erg veel licht en staat erg chique.

AGTon

Forumguru
Was altijd in de veronderstelling dat het dak lager werd door zulk soort dingen in het dak, maar goed om te lezen dat dit hier niet zo is.

Een andere vraag van mij dan. Wordt de auto veel zwaarder door het raam ?

Keith

Nieuw lid
De Roomster 1.4 comfort is zonder glazen dak 1130 kilo en met glazen dak ook 1130 kilo. Hij is dus niks zwaarder.
En er is inderdaad bij de Roomster ook meer ruimte door het glazen dak. Weliswaar maar net een centimeter of zo (als de zonwering niet dicht is dan) maar toch net even iets meer.

Boet

Actief lid
Ik zou het dak laten plaatsen. Van het gewicht merk je niets -zal nauwelijks zwaarder zijn dan het staal- en de lichtinval is briljant. Heb ik het nog niet eens over het uitzicht gehad.

In een Roomster heb je per definitie meer dan voldoende hoofdruimte:)

Ziet er inderdaad mooi uit. Bestelling is geplaatst: met glazen dak. Midden april mogen we er hopelijk van gaan genieten.

Noord26

Forumguru
Ga je idd geen spijt van krijgen. Kan hij trouwens niet open, omdat ik geen glas uit 2 delen zie?

Noord26

Forumguru
Wat ik verneem is dat ze vrijwel altijd gaan lekken langs de randen, mocht het zo gaan zijn. En die rand hebben ze allemaal. :eek:

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik verneem is dat ze vrijwel altijd gaan lekken langs de randen
Klinkt op zich wel logisch, eigenlijk.
Ik zou er althans héél erg van opkijken als een (niet beschadigde) glasplaat in het midden zou gaan lekken...:grin:

in ons geval gaat het om een leasewagen met contract van vijf jaar. Lekken zou misschien vooral op wat latere leeftijd gebeuren mag ik hopen. En als het al gebeurd binnen die tijd zijn de reparatiekosten niet voor ons. Dus toch maar zo'n mooi panoramadak gekozen.

Eventueel wilden we de wagen overkopen aan het eind van de lease om nog als tweede wagen te dienen maar dat zien we tegen dan wel.

Captain Hook

Forumguru
imho is vooral een beweegbaar dak gevoelig voor lekkages. Op plekken waar een niet permanente afdichting zit c.q. waar door middel van een beweegbaar klemmechanisme een waterdichte kering tot stand gebracht moet worden.
En het pano dak van een Roomster is niet beweegbaar...:smirk:
Net zoals voor- en achterruit zit dit pano dak in de auto gelijmd en maakt onderdeel uit van de (stijve kooi) constructie. Dat is wat anders dan een glazen frame met daarin een beweegbaar glazen gedeelte...

Bovenaan Onderaan