Gloeibougies vervangen

Happyman

Forumguru
Omdat 1 van de gloeibougies al een paar maanden stuk was heb ik afgelopen maandag 4 nieuwe Bosch gloeibougies besteld in Duitsland. Aangezien de Bosch ruitenwissers daar ook veel goedkoper zijn heb ik die ook gelijk meebesteld.

Vandaag kwam alles binnen dus heb ik gelijk de oude kaarsen even ingespoten met WD40. Ze kwamen gelukkig makkelijk los. Monteren was ook zo gepiept. Foutcode even gewist met VCDS. Deze kwam niet meer terug :thumbsup:. Ben ook blij dat ik de achterruitenwisser heb vervangen, deze schraapt nu niet meer.

Hier een foto van de oude:
20140501_124443.jpg
 

Happyman

Forumguru
Ik was ook erg blij dat ze makkelijk los kwamen. Ik was nu voor de bougies € 45,- kwijt. Klusje was binnen een kwartier klaar. Ik had van te voren wel al even gegoogled en zag dat er gevallen bijzaten van rond de € 300 :nailbiting:. Kan mij wel voorstellen dat als zo'n ding breekt je verder van huis bent.
 

Joske

Forumguru
en op welke kilometerstand heb je dit nu moeten doen? (is dit de eerste keer?)

mooie job alleszins :thumbsup:
 

Happyman

Forumguru
De teller staat op 146500 km. Er zaten al Bosch bougies in. Volgens mij wordt Beru standaard geleverd, dat zou betekenen dat ze al een keer vervangen zijn. Ik heb verder geen idee.
 

Joske

Forumguru
Volgens mij zijn ze beiden gebruikt bij de fabriek afhankelijk van het bouwjaar.

bedankt voor de info :thumbsup:

(vind het persoonlijk wel vroeg qua kmstand maar dat is misschien maar een idee van mij :) )
 
Volgens mij zijn ze beiden gebruikt bij de fabriek afhankelijk van het bouwjaar.

bedankt voor de info :thumbsup:

(vind het persoonlijk wel vroeg qua kmstand maar dat is misschien maar een idee van mij :) )


Hallo

Bij mijn vorige kluchtauto, opel astra 1.7dti was er al eentje na 21000km stuk, kan dit? Want dit is nog vroeger als wat jij schrijft

Mvg

Gerrit
 

Joske

Forumguru
mja Gerrit.. met alle respect, je praat nu wel over een OPEL é :D

heb ik in de familiale kring nog weinig goeds over gehoord jammer genoeg... dus kan allemaal, denk ik dan? ;)
 
mja Gerrit.. met alle respect, je praat nu wel over een OPEL é :D

heb ik in de familiale kring nog weinig goeds over gehoord jammer genoeg... dus kan allemaal, denk ik dan? ;)


Joske

idd men spreekt hier over ''opel" = Overal Pech En Last
ik kan hier een boek over schrijven wa ik kapot heb gehad aan die prul...

Nu ben ik HEEEEEL tevreden over mijn Octavia 2 ;)
 

Joske

Forumguru
jah, weet niet wat de levensduur van die dingen is eigenlijk.. heb een paar vergelijkingen ( van verschillende merken) gaande van: de Faab 145k km (nog nooit vervangen) tot een Merc waar ze op 200k vervangen zijn (preventief dan nog wel). Dus ja, vind het wel boeiend te horen van mensen die ze vervangen hebben bij welke motor en op welke km stand ;) ;)
 

Cordoba

Forumguru
@Desperado Als jij niet begint over de Zafira, zal ik niet beginnen over de Corsa GSI die vaker voor mankementen naar de garage moest dan dat ie getankt moest worden.

Ik vind 146k km ook redelijk snel voor nieuwe gloeibougies, maar ook niet onacceptabel snel. Ik heb één diesel gehad: een Golf D uit '79 en heb daar rond 180k een gloeibougie moeten vervangen, en de rest was aan vernieuwing toe toen ik 'm inruilde met 220k km. Ik weet niet niet in hoeverre het uitmaakt of je lange ritten, maakt maar kan me wel voorstellen dat dat invloed heeft (minder koude starts per 1000 km). Mijn Golfje was 14 maanden oud toen ik 'm kocht en had er 94 k km op staan: dus alleen een koude start bij aflevering, en verder bij de 1e eigenaar niet of nauwelijks een koude start gehad. Ik reed zelf veel ritten van 50 km enkele reis, dus ook redelijke afstand voor een diesel.
 

Desperado

Forumguru
@Joske bij mijn zafira zijn ze bij 220000 vervangen en bij 401000 deden ze het nog steeds perfect.Ik had een 2.0 DTI van 2001
Op dat moment werd ik weer verstandig en kocht een Skoda :lezen:
 
bij mij zijn ze bij 210.000 of 240.000 vervangen. Ik zou eens na moeten kijken of ze allemaal vervangen zijn, ik heb het idee dat er nu weer 1 (of meer) kapot zijn.
Als het wat kouder is gloei ik tegenwoordig 2x, hij start dan toch wat lekkerder....

krijg je daar een storingslampje van? of moet je dan echt de storing uitlezen met VCDS?
 

Happyman

Forumguru
Ik kreeg geen waarschuwing op het dashboard. Ik vond de auto wat ruw aanslaan. Met VCDS zag ik dat 1 van de bougies een fout gaf. Meestal wordt wel aangeraden om ze allemaal tegelijk te vervangen.

Ik heb nog even de foutmelding er bij gezocht:

1 Fault Found:
005661 - Glowplug for Cylinder 4 (Q13)
P161D - 000 - Open Circuit
Freeze Frame:
Fault Status: 01110000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Mileage: 134361 km
Time Indication: 0
Date: 2115.14.02
Time: 11:48:43
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
Even een schopje.... @ertromp constateerde een vergelijkbare foutmelding bij mij tijdens de meeting bij VAGtechniek vorige week.

Merk nog niets van minder goed starten (start als een zonnetje) en heb ook geen foutmelding op dashboard gehad.

Kan zo'n ding ook een keer een foutmelding geven terwijl hij niet kapot is, of betekent de foutmelding dat hij echt op en over is?

Ennuh... @Happyman : kun je iets specifieker zijn in hoe je dit klusje zelf geklaard hebt?
- Welk gereedschap heb je gebruikt?
- Motor warm of koud bij losdraaien?
- WD40 neem ik aan om ze makkelijker los te krijgen?
- Heb je de nieuwe nog ingesmeerd met kopervet oid (dat lees je namelijk ook hier en daar)?
- Rekening gehouden met los en vastdraai momenten? Je leest max 40NM om los te draaien anders kunnen ze breken. En 15 NM om ze vast te draaien.

Als je me wat kan helpen met de te nemen stappen om dit klusje zelf te doen ben ik je zeer erkentelijk.

edit: en de belangrijkste vraag... waar zitten ze :-).
 

Joske

Forumguru
Er zijn blijkbaar 2 mogelijkheden: keramische gloeibougies of metalen gloeibougies, heb de uitleg even in een pdf gestoken.
 

Bijlagen

  • Gloeibougies uitbouwen O2 SII FII en Roomster.pdf
    64,3 KB · Weergaven: 53
Bovenaan Onderaan