Gloeibougies vervangen

Vanenkelen

Forumguru
Ik stond afgelopen week op het punt om het bij de dealer te laten doen bij mijn 180k beurt volgende week. Heb namelijk meldingen in VCDS dat er een kapot is. Maar.......Gloeibougies kosten bij de dealer 25 euro per stuk, keer 4 is €100,- materiaalkosten. Plus minimaal een half uur tot een uur werkplaatstarief à €80,- moet je rekenen op minimaal €150,-

Kans bestaat dat ze nog een premium rekenen omdat er wel eens eentje af wil breken en dan moet je kleppendeksel er af. Geen idee of ze dat doen, maar daar ben ik zelf altijd bang voor. Dan kun je eerder richting 200-300 euro rekenen.

Dus ik heb besloten het zelf te doen, leuk, leerzaam en het bespaart mooi wat centen. Bestellen bij mr auto à €11,- per stuk, een lange dopsleutel van 10mm à €2,50 en voor de zekerheid een kleine momentsleutel (€20,- in de aanbieding bij HBM Machines) om niet meer dan 20NM op de dop te zetten bij losdraaien en 15NM bij vastdraaien. Kom ik op €67,- euro totaal en een leuke blijvende herinnering in mijn gereedschapskoffer.

Als je even zoekt op het forum heeft @Joske al eens de in- en uitbouwhandleiding opgezocht en gedeeld!

Monteurtje

Forumguru
Gloeibougies vervangen bij een 1.9 TDI stelt niks voor. Deze gloeibougies breken niet zo gauw. Tenminste nog geen ervaring mee. Weet dat het bij de 3.0 V6 TDI van Audi wel anders is. Die breken wel.
Daar ben je geen uur mee bezig. Die 25 euro per stuk bij de dealer klopt wel aardig.

Vanenkelen

Forumguru
Tanks monteurtje! Goed om te horen! Maakt me nog zekerder in mijn keuze om het zelf te doen.

Ik las in de uitdraai van Etka die joske tijdje geleden heeft geplaatst dat je twee soorten Gloeibougies had voor de octavia, metalen en keramische. Bij die keramische wordt wel 3-4 keer gewaarschuwd om zowel bij in als bij uitdraaien niet het maximale moment te overschrijden ivm breekgevaar en vervolgens moeten demonteren van de cilinderkop. Vandaar mijn waarschuwing, maar als dat bij de 1.9 TDI niet voorkomt is dat (in mijn geval) mooi!

Deze uitdraai bedoel ik:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/gloeibougies-vervangen.22614/page-2#post-441995

Bovenaan Onderaan