Goed merk gasveer elektrische achterklep

EJS

Forumguru
Hallo allemaal,

Vorige week ging mijn achterklep plots niet meer open. Na uitlezen blijkt een van de gasveren kapot te zijn. Bij de dealer kost een nieuwe originele meer dan 600eu. Via verschillende websites zie ik echter ook modellen van rond de 100-400eu.

Weet iemand welk merk dan aan te raden is? Kom merken tegen als STABILUS, TRISCAN, VEMO, VIKA, ABAKUS, AIC, AMPRO, ASHIKA, at autoteile germany, BUGIAD. Zegt mij zelf allen niets moet ik eerlijk zeggen.

Dank voor de reacties alvast.

Tees

Donateur
Ik heb Stabilus gasveren op m'n O2 zitten, als ik me goed herinner zijn dat dezelfde die VAG er af fabriek onder zette. Zijn weliswaar normale gasveren, denk dat de jouwe elektrisch zijn?

leon-cupra

Forumguru
thx @Arjan1985 om mij even te taggen.

Gezien de prijs van 600€ gaat dit inderdaad over een elektrische kofferklep/gasveren (namaak standaard (dus geen elektrische) gasveren worden doorgaans aan 8-15€ aangeboden, origineel 40-50€). Dit biedt ik via mijn shop niet aan. Origineel ga ik via mijn leverancier ook het antwoord krijgen 'moet je rechtstreeks bij het merk aanvragen'.

Stabilus is meestal de originele gasveer die Skoda zal aankopen. De andere merken gaan meestal een identiek of gelijkwaardig alternatief aanbieden (tegen een fractie van de prijs , in de deze markt begeef ik mij niet). Maar in dit geval betwijfel ik of ze een alternatief gaan kunnen aanbieden. Dergelijke veer is heel specifiek en zonder de technische kenmerken enorm moeilijk na te maken.

@EJS staat er op de veer een referentie? Zoeken op die referentie in google en zien wat de resultaten zijn. Referentie moet wel identiek zijn , anders heb je de verkeerde.

EJS

Forumguru
Klopt ik heb de elektrische. Bedankt voor je uitgebreide reactie @leon-cupra. Op de veer zelf staat het onderdeelnummer en dan kom ik dus uit bij deze merken met hetzelfde oem nummer. Stabilus wordt iig al 2x genoem in 2 reacties. Zou dat een goede koop moeten zijn?

MarcoO2

Forumguru
Stabilus staat goed bekend en wordt ook gebruikt door mensen die hun auto’s vertroetelen en zelf onderhouden.

• Leuk
Waarderingen: EJS

leon-cupra

Forumguru
Stabilus is 1 van de grootste fabrikanten en hebben een enorm goede kwaliteit. Is de “Mercedes” van gasveren (in de prijs zit ook wel een beetje merkbekendheid).
Bestaan veel andere merken die niet percé minder goed zijn. Heel veel productie zit namelijk ook in DE en de iets goedkopere merken zullen in Turkije hun gasveren laten maken (maar wederom, daarom niet slechter dan een stabilus gasveer)

Persoonlijk zou ik terug de stabilus gasveren aankopen maar niet bij de dealer. Zoek online de goedkoopste. Blijft nog altijd wel een onderdeel van iets heel duur. Je wilt toch dat dit perfect blijft werken. Met stabilus heb je de fabrikant die in overleg met Skoda een veer ontwikkeld heeft. De andere hebben het allemaal nagemaakt.

EdK

Forumguru
Al gezocht op onderdelenlijn.nl ?
Volgens mij worden er daar er wel enkele aangeboden
Maar beste is als je artikelnummer hebt / kenteken om te zien of deze gelijk zijn aan die van jou !?
En ook of je links of rechts moet hebben......

EJS

Forumguru
3V9827852b staat er op. Zou rechts achter zijn. (Links eindigt op een 1 ipv 2) De ene fabrikant zet echter neer dat de veer voor beide kanten gebruikt kan worden, de ander zegt expliciet links of rechts erbij. Ook vind ik ze voor mijn kenteken met de letters a c en d met hetzelfde nr ervoor. Wat nou precies wijsheid is moet ik nog even uitzoeken.

Bakkertje

Forumguru
Bij de Ateca van mijn schoonouders waren de draden door van de gasveer. Die heb ik opnieuw gesoldeerd en daarna werkt het weer.
Kost een half uurtje werk.
Of de draden door zijn kun je vrij makkelijk controleren door het rubber tussen veer en carrosserie even naar echteren te vouwen. Als dat zo is kost het je niets om het te repareren en houd je je originele gasveren.
Het was bij hun ook uit te lezen met obdeleven/vcds. Dus daar zou je mee kunnen beginnen.

EJS

Forumguru
Kabelbreuk is ook naar gekeken en zou niet de oorzaak zijn. Of bedoel je net iets anders dan dat?

Weet iemand misschien waarom sommige merken specifiek links rechts verschil noemen/hebben (ook ander ean nummer) en andere merken (zoals dus Stabilus) in de omschrijving hebben staan dat het voor beide kanten geschikt is en dus ook maar 1 product hebben wat aan beide oem nummers gelijk zou zijn?

Zou op jullie advies heel graag voor die Stabilus gaan maar wil ook wel zeker weten dat het gaat passen.

Bakkertje

Forumguru
Hoe hebben ze vastgesteld dat het geen kabelbreuk is? Ik weet niet wie er naar gekeken heeft maar het zou mij niet verbazen dat een dealer gewoon zal vervangen en niet naar een kabelbreuk gaat kijken.

Links en rechts heeft te maken met de positie van de kabel ten opzichte van de bevestigingspunten van de veer aan de auto en klep. Het rubber is voorgevormd en daardoor links en rechts gespiegeld ten opzichten van elkaar.

• Leuk
Waarderingen: Tees

EJS

Forumguru
Ik begrijp wel dat links en rechts verschillend zijn maar begrijp niet zo goed dat een Stabilus hetzelfde product levert voor links en rechts en een ander merk bijv wel specifiek links en rechts verschil benadrukt en wel 2 verschillende producten aanbied.

Zal zelf ook nog eens kijken naar evt kabelbreuk op de manier die je noemde.

GertD

Actief lid
Kabelbreuk is ook naar gekeken en zou niet de oorzaak zijn. Of bedoel je net iets anders dan dat?
Zoals al gezegd (zie post 10 van bakkertje), kijk eens in het hoesje van de kabels, dus waar de kabels juist uit de pomp komen. Doe dat rubbertje even weg, is erover getrokken. 99 procent zeker dat daar 1 of meerdere draadjes door zijn. Meestal kan je deze verlengen/ vervangen en is het helemaal opgelost.

Bakkertje

Forumguru
Het gedrag verschilt ook afhankelijk van welke draad door is. Bij de eerder genoemde Ateca was het de ader van de sensor en werkte de klep half met wat gepiep. De bekrachtiging deed het daar duidelijk nog. Daar kon ik het ook uitlezen in de auto dat er problemen waren met de sensor. Het meest complexe was nog uitvogelen welke van de 2 defect was op basis van de logging (bleek rechts te zijn).

Bovenaan Onderaan