Goed nieuws voor Fabia en Superb, slecht nieuws voor Roomster, Octavia blijft gelijk

MarcoO2

Forumguru
Jaar 2008 niet eens zo slecht voor autoverkopers


De Golf is het best verkochte model in Nederland van marktleider Volkswagen


Daar mogen de fabrikanten, importeurs en dealers niet over klagen zou ik denken. Voor 2009 houdt men echter wel rekening met een terugval in de verkoopaantallen, maar belangrijker nog, een verschuiving van de kopersvoorkeuren naar kleinere, zuiniger en milieuvriendelijker modellen. En dat zal, ik schreef er eerder al iets over, zeker effecten hebben op de rendementen van de vaderlandse autodealers. Marktleider bleef afgelopen jaar Volkswagen, dat nummer 2, Ford, op afstand voor bleef. Opel eindigde op de derde plek en werd gevolgd door Peugeot dat slechts 500 auto’s minder verkocht dan de Duitse GM-dochter. Daar weer zeer kort achter bezet Toyota de vijfde stek.

Ik ben dit keer eens voor u door de diverse ranglijsten heen gelopen om te zien welke modellen per merk nu zorgden voor de resultaten. En dat is soms best verrassend. Zo zie je bij Alfa Romeo dat de kleine Mito nog geen echte voet aan de grond heeft gekregen met 283 verkochte exemplaren. Bij Audi komt de omzet vooral uit de A4-serie terwijl ook de A5 het met 1013 verkochte auto’s goed deed. BMW laat bij vrijwel al haar modellen behoud van omzet en soms zelfs lichte groei zien. Ook de New Mini deed het in 2008 beter dan een jaar eerder. Een knappe prestatie. Cadillac bleef met 198 verkochte auto’s een merk in de kantlijn. Dat geldt ook voor Chevrolet, waar 201 Amerikaanse originelen werden verkocht tegen 7.328 Koreaanse naamgenoten. Dacia laat zien dat het daar prima loopt. De Logan MCV is nog steeds de omzetmaker van het Roemeense merk, maar de Argentijnse Sandero komt al aardig opzetten met 958 verkochte wagens. Bij Daihatsu komt meer dan de helft van alle verkopen uit de Cuore. Opvallend is dat er in ons land vrijwel net zo veel Ferrari’s werden verkocht in het afgelopen jaar als een jaar daarvoor, namelijk 27.

Een heel andere Italiaan, Fiat, laat zien dat de trend naar kleine auto’s juist daar goed te zien is. Van de in totaal 21.378 verkochte auto’s komen er 17.500 op naam van de 500, Panda en Punto. Ford doet het in dat opzicht beter, want de modelmix haalt vrijwel overal de doelstellingen. Opvallend is ook dat de Mondeo bijna twee keer zoveel werd verkocht als het jaar daar voor. Bijna 10.000 van die fraaie middenklassers vonden een eigenaar. Bij Opel wacht men met smart op de uiterst fraaie Insignia want ook daar komen tot nu toe de meeste verkopen uit de iets kleinere modellen. Toch levert het merk t.o.v. 2007 bij praktisch alle modellen weinig in. De best verkochte Honda is de bijzonder vormgegeven Civic. Meer dan tweederde van alle verkopen kwamen van dat model. Hyundai heeft met de i10 een knaller in huis, het kleine ding verkoopt als warme broodjes. Jaguar verkoopt bijna uitsluitend de XF en dat is geen drama voor het verkeersbeeld. 537 van die roofkatten verlieten de meestal chique showrooms van het inmiddels Indiase merk. Bij Kia doet de vlotte en bijna Westers gestylede Ceed het goed en bij Mazda de Mazda 6. Opvallend is ook dat de Japanners ook met hun fraaie 2HB, een kloon van de nieuwe Ford Fiesta, nieuwe kopers weten te trekken. Mercedes-Benz moet het vooral van haar C-klasse hebben waar het omzetgroei betreft, in totaal verloor het merk uit Stuttgart wel terrein. Dat geldt ook voor Mitsubishi, waar de Lancer en Freelander niet in staat bleken om de totale teruggang van het merk tegen te houden. Citroen wint iets bij de kleine C1, de bijna Duits uitziende C5, maar kan met andere modellen geen potten breken. Toch sluit men met een positief saldo het afgelopen jaar af. Ook Peugeot verkoop lekker in de kleinste regionen, de 107 is bijna niet aan te slepen. Maar ook de 308 is een hit, er werden er meer dan 10.000 van verkocht in 2008 en dat maakt de auto een van de beter verkopende modellen in de RAI-statistieken. Minder goed verging het Porsche. Vrijwel alle dikke modellen deden het minder. En met 576 verkochte auto’s is het merk toch maar een kleintje in het Nederlandse autolandschap. Dat geldt niet voor Renault waar de verkopen van de Twingo, Modus, Laguna en Kangoo allemaal flink in de plus zaten. Dat er o0ok nog 66 Vel Satissen werden verkocht is dan weer een wonder. Voor Saab lijkt een plek in de top 30 er dit jaar niet meer in te zitten. Geen enkel model scoorde beter dan een jaar eerder. Seat blijft overeind met dank aan de nieuwe Ibiza, terwijl bij concerngenoot Skoda de winst vooral zit bij de nieuwe Fabia.
De Skoda Octavia behield zijn marktaandeel....

Hoewel de Octavia vrijwel gelijk bleef aan de verkoop van vorig jaar en de nieuwe Superb laat zien dat de nieuwe vormgeving aan lijkt te slaan verliezen de Tsjechen bij de opvallende Roomster nu al terrein en dat is te vroeg in de levenscyclus. Het merk haalde ook dit jaar weer de felbegeerde 10.000-autogrens niet. Subaru en Suzuki bleven vrijwel op gelijke aantallen staan, wat ook geldt voor Toyota. Maar daar zie je duidelijk dat de Japanse fabrikant bij de kleine auto’s steeds meer terrein wint en dat geldt ook voor de hybride Prius waarvan er alleen al 6500 werden verkocht. Een teken aan de wand. Bij Volkswagen lijkt de Braziliaanse Fox over haar hoogtepunt heen, de verkoop daarvan stortte compleet in. De nieuwe Golf maakt veel goed want die scoort duidelijk beter dan in 2007 het geval was. Opvallend zijn ook de succesvolle verkopen van de Touran en Tiguan terwijl ook de van bedrijfswagens afgeleide Caddy en T5 bussen het beter deden. In totaal leverde de Wolfburgers wel 4000 auto’s in. Bij Volvo tenslotte was alleen de pompeuze XC70 goed voor wat verkoopwinst, de rest van de modellen zakten in. Met net 4000 verkochte auto’s bleven de Zweden wel wat achter bij de concurrentie.

bron: http://auto.blog.nl/algemeen/2009/01/07/jaar-2008-niet-eens-zo-slecht-voor-autoverkopershttp://auto.blog.nl/files/2009/01/volvo-s40-2004.jpg
 
Jaar 2008 niet eens zo slecht voor autoverkopers



De Golf is het best verkochte model in Nederland van marktleider Volkswagen

Om de een of andere reden doet dit plaatje mij denken aan een afbeelding ergens in een lagereschool-boekje van een schip met woeste noormannen dat in de vroege middeleeuwen op Dorestad afvaart ... Zal wel aan die idiote wielen liggen: zulke schilden hingen aan de zijkant van die barbarenschepen, toen ...
 

octofreak

Actief lid
Om de een of andere reden doet dit plaatje mij denken aan een afbeelding ergens in een lagereschool-boekje van een schip met woeste noormannen dat in de vroege middeleeuwen op Dorestad afvaart ... Zal wel aan die idiote wielen liggen: zulke schilden hingen aan de zijkant van die barbarenschepen, toen ...


Idd daar lijkt het zeker op! Maar of deze kan varen???:1761:
 
Bovenaan Onderaan