Golf IV veren op Octavia I

ventovice

Senior Member
Hallo, ff een snelle vraag:

Passen Golf IV (vóór-)veren 1 op 1 op een Octavia 1 ?

Ik ga er vanuit van wel, immers ze hebben dezelfde bodemplaat.
Maar vooral: kom ik qua hoogte ook precies hetzelfde uit????

(Ik ga dan dus uit van de 'normale' uitvoeringen, dus geen van fabrieksaf licht verlaagde RS- en/of GTI-versies)

Laat maar (snel) horen! ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik betwijfel eerlijk gezegd of dit gaat passen. Net even gezocht en van H&R bijvoorbeeld hebben de Golf IV en Octavia veren andere artikel nummers..
Vanwaar de vraag eigenlijk?
Als het ter vervanging is, kun je volgens mij net zo goed een nieuwe set veren halen (dan zit je rond de 125 a 150 euro voor 4 veren die zeker goed zijn voor je auto)
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn weten zijn veren niet alleen afhankelijk van het automodel, maar ook van de motorisering. Is ook logisch, het zwaarste dieselblok met zwaardere accu en startmotor, drukt behoorlijk wat meer op de voor-as, dan het kleinste instap benzineblokje.

Overigens geen idee, of dat tussen Golf IV en O I uitwisselbaar is voor de vooras. De constructie van de ophanging kan ook net iets anders zijn bij Golf en Octavia. Je zou eventueel ook nog kunnen vergelijken met de A3 en de Leon.
 

ventovice

Senior Member
[Citaat: 'Bij mijn weten zijn veren niet alleen afhankelijk van het automodel, maar ook van de motorisering']
Ja, dat wist ik, Cordoba! (thnx!)

Dus:
Ik kan veren krijgen van ca. dezelfde motorisering (...dus min of meer hetzelfde 'gewicht')
(Deze dus: http://link.marktplaats.nl/696886764 )
En ik heb zelf een 2.0 AQY-blok in mijn Octavia...

+Het onderstel van een Golf IV en Octavia I zijn toch hetzelfde...?

Dus Is Dè Vraag:
Als ik deze veren plaats, staat-ie dan even hoog/ zijn de veren dan precies hetzelfde?
...of toch niet???


Let me know!
 

s-line

Forumguru
Hij zal heel misschien iets lager zijn omdat de octavia iets zwaarde is misschien, maar de veer poten zijn als het goed is allemaal het zelfde.
Daarom zijn de nummers ook anders op de site's van bijv. H&R.
Zelf heb ik ook golf 5 veren op mijn seat altea gehad omdat er voor de golf lagere veren te verkrijgen waren, maar ik daar 3jaar prima op gereden zonder problemen.
Vrg.michiel
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet hoe handig je bent, maar voor het vervangen van de veren heb je wat speciaal gereedschap nodig (verenspanners) en je hele veerpoot moet er onderuit en uit elkaar. Vervolgens moet de auto ook opnieuw uitgelijnd worden. Al met al zijn de kosten hoger dan de 30 euro die er voor de gebruikte veren gevraagd wordt.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou dan nieuwe veren monteren ipv alle moeite te doen en kosten te maken voor het plaatsen van gebruikte veren.
 

ventovice

Senior Member
Mwoa... ik ben vrij handig... (als je dat mag zeggen als je al 2 X een verlaagd onderstel hebt gemonteerd...)
...èn in het bezit van verenspanners.
(de tekst van post #12 van dit topic is van mij; gemaakt toen ik mijn Vento GT verlaagde: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32889 ;) )

Wat betreft uitlijnen: ik heb begrepen dat de schokdempers in het fusee geklemd zitten; oftewel de fusees kunnen maar op één manier (lees: in één en dezelfde hoek) aan de dempers vast gemaakt worden.
Volgens mij hoef je dan niet uit te lijnen?

(in tegenstelling tot schokdempers die met twee bouten aan het fusee worden 'gebout' [zie LINK], zoals bij een Golf II en III; hierbij is de montagehoek nl. variabel)
 

Bakkertje

Forumguru
Beetje of-topic: Wat een duidelijke handleiding! en ook niet te vergeten, gaaf die paraboolvelgen onder een Vento! :D Dat was ook niet zomaar een Vento met een 5x100 steek.
Ik ben ooit nog op zoek geweest naar parabool velgen voor onze New Beetle :arghh:
 

ventovice

Senior Member
Beetje of-topic: Wat een duidelijke handleiding! en ook niet te vergeten, gaaf die paraboolvelgen onder een Vento! :D Dat was ook niet zomaar een Vento met een 5x100 steek.
Ik ben ooit nog op zoek geweest naar parabool velgen voor onze New Beetle :arghh:
dank je!
Off-topic màg in dit geval: (officiëel toestemming v/d topic-starter:thumbsup:)
Ik was namelijk best trots:cool: op die Vento... helemaal zelf opgebouwd zoal ik hem wilde ...en idd 5X100...
Het was een GT, equivalent van de Golf GTI 8V, dus 85 kW/115Pk 2E met plus-onderstel.
[schaars: ik denk nog geen 10 van in NL...]
De parabolen waren toen (ook) al schaars en dit setje was dan ook samengesteld uit een eerste setje van twee velgen (gokje) en later vond ik nog een set van 4, waarvan 2 wat minder waren... die was ik zo weer kwijt!
Parabolen staan erg 'chic' op een Vento!:)

GT261LAclose.JPG

Origineel TT-logo omdat het een VenTo gT is met TT-parabolen, dussss....

GT259RipperdaLV.JPG

PS:
Ik denk zomaar, dat je nu een 'iets ander beeld' van mij hebt, Bakkertje?;)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk zomaar, dat je nu een 'iets ander beeld' van mij hebt, Bakkertje?;)

Dat heb je mooi goed gedacht :thumbsup:

Mooie Vento, af en niet overdreven, knap gedaan als je het mij vraagt. Je zult mij overigens ook niet als VAG leek bestempelen, gezien het feit dat ik eruit viste dat ie redelijk bijzonder is ;)

Maar ja, je heb nog altijd geen sluitend antwoord op je vraag over de veren.. :pieker:
 

ventovice

Senior Member
...Je zult mij overigens ook niet als VAG leek bestempelen, gezien het feit dat ik eruit viste dat ie redelijk bijzonder is ;)
Maar ja, je heb nog altijd geen sluitend antwoord op je vraag over de veren.. :pieker:
Dat jij er ook wel wat vanaf weet, heb je laten blijken idd!

Back on topic, dussss:
Wie geeft een concreet antwoord? Kan iemand eens in ETKA kijken bijv.??? bedankt alvast!
 

Antera

Donateur
Zal even kort zijn hierop.

JA deze passen het onderstel is precies gelijk. Heb er al zoveel gemonteerd daar is geen twijfel over mogelijk. Het enigste verschil kan zijn de aslasten en daarmee kan de auto dus anders op zijn wielen komen te staan dan gewenst.

aslasten zijn over het algemeen gelijk aan de golf 4 GTI en de Octavia 1 RS b.v.

Merken geven vaak een ander nummer als het voor een andere auto is. Reden: ik denk omdat ze niet willen laten zien welke veer op welke auto's allemaal passen
 

ventovice

Senior Member
Hallo Skoda-vrienden...
Nu komt er een vervolgvraag (de veren heb ik al enige tijd geleden gekocht en dus in de schuur liggen):

Is het nodig om de auto uit te lijnen als je de schokdemper loshaalt om de veer te vervangen en daarna weer terug monteert?
Ik vraag dit, omdat IK tot nogtoe alleen maar oudere VW-'s heb gehad, waarbij de veerpoot met twee bouten aan het fusee zit bevestigd en waarbij je dus de hoek tussen fusee en veerpoot zodoende kan veranderen.
(dus: uitlijnen!)

Ik zie echter dat bij een Octavia I/ Golf IV onderstel de veerpoot maar OP ÉÉN MANIER (lees: hoek tussen fusee en veerpoot kan NIET variëren) kan worden ingeklemd in het fusee.
Je zou in principe alleen kunnen variëren in hoogte, maar dit voorkom je eenvoudig door goed af te tekenen vóórdat het monteren begint...

Dus ik denk dus simpelweg bout 17 en moer 14 in onderstaand plaatje losmaken/ vastmaken om de veerpoot te verwijderen / te monteren. Klopt dit?

n400456lr1.png

plaatje is officieel dus van een Golf IV
met tekst; gekopieërd van 'problemcar'

Voorwielophanging repareren
III - Montage-overzicht veerpoot


zeskantmoer zelfborgend, 60 Nm
◆ na elke demontage vervangen
aanslag
binnenscherm
zeskantmoer, 60 Nm
veerpootsteun
axiaal groefkogellager
bus
Alleen bij wagens met onderstel met versterkte vering/demping (PR-nr. 1GB).
Dit PR-nr. vindt u op de sticker met wagengegevens in de bagageruimte of het Serviceplan.
veerschotel



schroefveer
◆ let op kleurcode
◆ oppervlak van veerwinding mag niet worden beschadigd
◆ inbouwcombinaties in de wagen => sticker met wagengegevens, blz. 40-68
moer, zelfborgend
◆ 50 Nm en 90° verder draaien
◆ na elke demontage vervangen
zeskantbout, 10 Nm
steun
hitteschild
zeskantbout
◆ na elke demontage vervangen
◆ punt van zeskantbout moet in rijrichting zijn gekeerd



klem
fusee
moer, zelfborgend
◆ 60 Nm en 90° verder draaien
◆ 90°niet onderschrijden!
◆ draaihoektolerantie 90° tot 120°
◆ na elke demontage vervangen
klem
koppelstang
schokdemper
◆ apart vervangbaar
◆ inbouwcombinatie
=> onderdelenfilm/ETKA

aanslagbuffer
beschermhuls
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ja dat klopt maar het is niet simpelweg er tussenuit halen. je hebt veerspanners nodig en je moet het fusee er tussenuit halen want je hebt niet de ruimte hem er zo uit te lichten. Ik heb daar een andere manier voor.

Dor verlagen veranderd de hoek van de spoorstangen en gaat dus de sporing afwijken. Dus ja je moet hem uitlijnen

Heel veel succes
 

ventovice

Senior Member
thnx.
Ten eerste: Ik hèb veerspanners en ten tweede: Hij wordt NIET lager....
Maarrr... er is dus niet genoeg ruimte? Hmmps... het zal ook nooit 'makkelijk gaan :(

Kan je proberen jouw manier uit te leggen, Antera ?
 

Antera

Donateur
Hallo,

ik kan mijn manier niet uitleggen. Dit omdat het wel wat ervaring vraagt om het te kunnen toepassen. Dit is namelijk niet voor iedereen weg gelegd. In jouw geval remklauwen, Spoorkogels en Fusee kogels los halen om alles eronderuit te halen in zijn geheel en dus is uitlijnen vereist. Ook als je niet gaat zakken heb je toch van alles los gehaald en zit er altijd iets verschil in en zal dit resulteren in rondje uitlijnen.

heel misschien dat je eht kan doen door de veerspanners maximaal in te draaien waardoor je de zuigerstang verder kan indrukken. Kortom dit is een klus waar iemand met weinig tot geen ervaring soms wel eens meer dan een dag mee ziet kan zijn heb ik gezien.

Mits jij liever het risico neemt dat je banden schuin weg slijten.

Ik wens je alsnog veel succes. Mocht je er niet aan willen beginnen kan je een afspraak maken met mij indien gewenst.
 

VWim

Forumguru
En toch kan een handige "beun de haas" dit prima zelf met gebruikmaking van veerspanners. Demontage van remklauw, spoorkogels en fuseekogels bleek echt geen noodzaak toen ik het destijds heb gedaan.

Is het een K-klus? Zeker weten, nog meer als je geen brug tot je beschikking heb. Is het onmogelijk; nee, dat zeker niet.

Één tip: Wees aub voorzichtig, er staat echt veel spanning op die veren als je ze een stuk heb ingetrokken! Zorg altijd, ik herhaal altijd, dat die veer van je weg springt als je hem aan het monteren bent! Zo'n ding terugkoppen is geen gezonde bezigheid.

Bij twijfel, laat het dan een ander doen die beschikt over de juiste hoeveelheid ervaring en gereedschap.
 

ventovice

Senior Member
Dus jij zegt weer dat er wèl genoeg ruimte is om de veerpoot te kunnen verwijderen, VWim?

Eerst de veerspanners erop, zodat de zuigerstang ingedrukt kan worden (en het geheel dus wat korter is)
, of de veerspanners er pas op als de gehele veerpoot is verwijderd?
Ik heb al eens een schroefset geplaatst, maar dat was onder een Vento (Golf III)
 

VWim

Forumguru
Het is al heel wat jaren geleden dat ik het gedaan heb, dus heel precies weet ik het niet meer. Ik meen dat het inderdaad zo is dat je eerst de veerspanners er op moet doen zodat de poot wat korter wordt. Verder dacht ik dat we de stabilisatorstang hadden gedemonteerd, maar dat weet ik niet zeker.
 
Bovenaan Onderaan