Hallo Skoda-vrienden...
Nu komt er een vervolgvraag (de veren heb ik al enige tijd geleden gekocht en dus in de schuur liggen):
Is het nodig om de auto uit te lijnen als je de schokdemper loshaalt om de veer te vervangen en daarna weer terug monteert?
Ik vraag dit, omdat IK tot nogtoe alleen maar oudere VW-'s heb gehad, waarbij de veerpoot met twee bouten aan het fusee zit bevestigd en waarbij je dus de hoek tussen fusee en veerpoot zodoende kan veranderen.
(dus: uitlijnen!)
Ik zie echter dat bij een Octavia I/ Golf IV onderstel de veerpoot maar OP ÉÉN MANIER (lees: hoek tussen fusee en veerpoot kan NIET variëren) kan worden ingeklemd in het fusee.
Je zou in principe alleen kunnen variëren in hoogte, maar dit voorkom je eenvoudig door goed af te tekenen vóórdat het monteren begint...
Dus ik denk dus simpelweg bout 17 en moer 14 in onderstaand plaatje losmaken/ vastmaken om de veerpoot te verwijderen / te monteren. Klopt dit?
plaatje is officieel dus van een Golf IV
met tekst; gekopieërd van 'problemcar'
Voorwielophanging repareren
III - Montage-overzicht veerpoot
zeskantmoer zelfborgend, 60 Nm
◆ na elke demontage vervangen
aanslag
binnenscherm
zeskantmoer, 60 Nm
veerpootsteun
axiaal groefkogellager
bus
Alleen bij wagens met onderstel met versterkte vering/demping (PR-nr. 1GB).
Dit PR-nr. vindt u op de sticker met wagengegevens in de bagageruimte of het Serviceplan.
veerschotel
schroefveer
◆ let op kleurcode
◆ oppervlak van veerwinding mag niet worden beschadigd
◆ inbouwcombinaties in de wagen => sticker met wagengegevens, blz. 40-68
moer, zelfborgend
◆ 50 Nm en 90° verder draaien
◆ na elke demontage vervangen
zeskantbout, 10 Nm
steun
hitteschild
zeskantbout
◆ na elke demontage vervangen
◆ punt van zeskantbout moet in rijrichting zijn gekeerd
klem
fusee
moer, zelfborgend
◆ 60 Nm en 90° verder draaien
◆ 90°niet onderschrijden!
◆ draaihoektolerantie 90° tot 120°
◆ na elke demontage vervangen
klem
koppelstang
schokdemper
◆ apart vervangbaar
◆ inbouwcombinatie
=> onderdelenfilm/ETKA
aanslagbuffer
beschermhuls