Golf V blaast koude lucht (1.6 FSI 2005)

PizzaPieter

Forumguru
Heren, vanochtend en zojuist merkte ik, ook na lange rit, dat de lucht binnen de auto niet warm wordt; nu nog geen ramp, straks met vrieskou wel.

Tijdens het rijden af en toe aan de warm/koud gedraaid en ineens kwam er op de warmste stand iets warme lucht uit, maar niet veel en lang. Ietsje pietsje terugdraaien direct weer koude lucht.

Temp.motor geeft 90 aan (wijzer).

Zal straks eens voelen of alle radiator buizen warm worden, want ik verdenk de 2e thermostaat of de kachel klep.

Iemand nog een geniale ingeving hoe ik dit simpel kan onderzoeken / fixen?
 

Duijzer

Donateur
Het lijkt inderdaad alsof er geen warm water door de kachel stroomt. Het beste is om dan terug te werken tot het punt waar de slang nog wel warm is. Het kan een thermostaat zijn, maar check ook de retourleidingen eens. Als daar bijvoorbeeld een knik in zit is de flow ook onderbroken en wordt ie niet warm.
Ik neem maar even aan dat je het koelwaterpeil gecheckt hebt en of de radiateur warm wordt. Als de radiateur niet warm wordt is de kans groot dat je thermostaat stuk is.
 

Antera

Donateur
Kan de regelklep zijn die gaan vaker defect. Dan word de auto ook niet meer warm van binnen. Is motor defect of de klep los gelaten van de motor
 

PizzaPieter

Forumguru
Mn zoon heeft net een stukje gereden (ik vermoed niet lang genoeg, naar super en terug)

Bovenste buis die op radiateur uitkomt is warm.
Radiateur is warm tot ongeveer onder.
Buis die onder uit radiateur komt is koud.

Koelvloeistof tank en inhoud is warm (niet heel warm, anders had ik m niet geopend). Ik zie de koelvloeistof echter niet stromen, ondanks draaiende motor. Nou zie ik dat bij Leon ook niet, maar bij een vorige auto was dit wel een behoorlijke hint voor kapotte waterpomp.

Morgen moet ie stuk verder rijden en gaat ie weer voelen. Kijken hoe dan is
 

PizzaPieter

Forumguru
Auto bijna feilloos door APK (1 remklauw vervangen en remblokken), dus prima i.c.m. KB weer helemaal dikke prima in orde.

Hij gaat er waarschijnlijk binnenkort uit (zie andere post) en dan verkoop ik hem met een gerust hart aan een ander.

De verwarming ligt níët aan thermostaten en zoals velen al opperden ligt het aan de regelklep. Bij recirculatie stand wordt hij namelijk wél kei warm.

Ga daarvoor niet alles loshalen, maar als iemand nog een slimme 'hack' weet die t misschien met een goeie knoppen combinatie kan resetten (achterklep open, sleutel 3x draaien, zing een liedje achterstevoren, toeter 2x, drink een biertje, contact aan uit en deur dicht oid) dan hoor ik t graag
 

Tees

Donateur
Ik weet niet zeker of deze klep er ook bij hoort, maar een recalibratie van de stelkleppen wil nog wel eens werken. Kan iig geen kwaad en wie weet doet t wat. Ik doe t zelf altijd met OBDeleven, maar kan ook met een knoppen combinatie. Zie
 
Bovenaan Onderaan