Golf VI Variant vs. Octavia Combi FL EBL

Duitse neefje tond vandaag naast m'n garage. Ze hebben even bij kunnen kletsen. :) Maar welke kies jij? Mijn keuze staat uiteraard rechts op de foto. :worshippy:

6c15bf76.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Onder Nederlandse prijsverhoudingen altijd de Skoda.

Dit was precies mijn dilemma in 2007: mijn baas vond de Golf Variant interessanter wegens lager leasebedrag, waardoor ik ook geen eigen bijdrage aan de werkgever hoefde te betalen wegens "budgetoverschrijding".

Maar de bijtelling op een vergelijkbaar uitgeruste Golf Variant automaat was veel hoger dan van de Skoda - en dan mocht die eigen bijdrage aan de werkgever nog weer in mindering worden gebracht. Dus het werd toen een OII BNS 1,9Tdi met DSG-6, en daar heb ik geen seconde spijt van gehad, wel 134000 km rijplezier!

sitechris

Donateur
Ik vind de Octavia Combi mooier, dus die kies ik. Bij de hatchbacks andersom, dan kies ik de Golf. De Golf is momenteel wel een goede aanbieding, VW biedt stevige kortingen op Executive (Plus) en Advance pakket. Die beide pakketten krijg je onderhand gratis.

Noord26

Forumguru
Qua uiterlijk vind ik de Octi ook mooier. Echter vind ik het interieur van de Golf beter uit de verf komen. Ziet er net wat strakker afgewerkt uit. De Octi komt daar lichtelijk gedateerd in over. Verder geen idee welke ruimer is in het interieur..

Canon-Eye

Forumguru
Verder geen idee welke ruimer is in het interieur..
Voor mijn gevoel kwam de Octavia veel ruimer over. Misschien door z'n iets oudere, toch ietsje hoekiger vorm dan de meer afgeronde Golf - maar die rondingen kosten dus ruimte...
Al met al was ik er destijds snel uit - meer auto tegen (voor mij persoonlijk) lagere kosten.

RobPG

Lid
Is een lastige. De VW is moderner en oogt ook zo, best wel een mooie kar vind ik. De octi oogt daarentegen stoerder en dat heeft ook wel wat. Qua rijcomfort (afrolgeluiden) zal de VW beter scoren denk ik zo. Wat ik hier en daar zo lees is de binnenruimte een stuk minder, zeker op de achterbank. Niettemin zou ik er wel een proefrit aan wagen.

HBos

Lid
Heb voor deze keuze gestaan, maar vond de achterkant van de golf niet mooi. O2 heeft een nette prijs en is iets ruimer, vandaar de O2 gekozen.

Fabia

† In Memoriam
Ik zou zelf voor de Octavia gaan, ik vind dat een mooie auto om te zien. Vind de achterkant ook niet mooi.

Rallye

Forumguru
Ik zie het hier meer: die "afgezakte" achterlichten van de Golf verpesten het ontwerp. De Skoda dus. Ook voor mij geldt dat de hatchback mogelijk een ander verhaal zou zijn, maar dat scheelt 250 liter kofferruimte.

sitechris

Donateur
Voor en nadelen Octavia vs Golf

Nadelen Octavia
- Afrolgeluiden
- Net wat minder materiaalgebruik
- Rechtuitstabiliteit. Ik vind de zijwindgevoeligheid van de Octavia echt te groot.

Nadelen Golf
- Octavia is duidelijk ruimer
- Net wat duurder in aanschaf
- Diefstalgevoelig
- Dit is puur persoonlijk, maar ik vind de Golf Variant niet echt mooi. De Octavia station juist wel. Bij de hatchback precies andersom.

Al met al ontlopen de auto's elkaar weinig.

Ik heb de linkse op de foto, en inderdaad zoals al eerder genoemd is de Golf ook niet meer zo kaal als in het verleden. (hij legt het overigens nog steeds tegen de Skoda) Privé rijd ik in een Octavia van 2008. (1.9 TDI EBL) Van binnen vind ik de Golf veel mooier/degelijker dan de OII, Zeker in de uitvoering die ik heb (Highline, Executive, dynamic) De OII doet wel ruimer aan (en is het waarschijnlijk ook) Model van de Golf variant vind ik persoonlijk! wat mooier. Beide zijn prima auto's waarbij je bij Skoda wat meer ruimte en gadgets krijgt.... (toch de Golf gekozen want 2 x dezelfde auto op de oprit.....:laugh:)

Leuke reacties! Had deze foto ook eens op Facebook gezet en dan krijg je de bekende reacties ('doe maar de linkse, de rechtse is een Oostblokker'), maar dat zegt genoeg over de mensen zelf :-).

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je de linkse of rechtse neemt. Kwestie van smaak en budget denk ik. Persoonlijk vind ik de Octavia wat meer uitgesproken dan de Golf en 80% komt van dezelfde fabriek. Wel erg goede stoelen in de Octo en veel luxe in de Elegance BL uitvoering. Sunroof is al veel open geweest met het zonnetje :-).

flip

Lid
Voor de O2 spreekt de extra ruimte en het prijsvoordeel. De Golf is echter beter afgewerkt, zichtbaar (kwaliteit binnenin van zetelstof, gebruikte materialen deurbekleding en dashboard) en onzichtbaar (meer isolatiemateriaal en dus minder rolgeluiden). Over smaak en kleuren valt echter niet te twisten. En feit is dat de O3 (ik kan niet wachten!) ook weer op de Golf VII gebaseerd zal zijn. Dus: technisch identiek. En dat is voor mij dan wel het belangrijkste.

E

Ex-lid 2926

Golf Variant of Octavia Combi. Zou voor mij een moeilijke keuze worden. De achterkant van de Octavia vind ik mooier. De voorkant van de Golf kan mij meer bekoren dan het facelift Octavia front. Die koplampen blijf ik veel te groot vinden.
Als het om de hatchback varianten gaat is voor mij de keuze niet zo moeilijk. Vanwege de veel grotere interieurruimte geniet de O2 mijn voorkeur. Die heb ik dan ook.
En een Octavia HB is ook veel exclusiever. Over de Çombi's en Golf HB struikel je zowat. De Golf variant zie je ook wat minder.

Bovenaan Onderaan