Gordel linksachter vervangen

alexander1980

Nieuw lid
Ik moet mijn gordel laten vervangen van mijn fabia station uit 2006.

Heeft iemand hier ervaring in en weet iemand waar je goede gordels kan krijgen. Ik heb een nieuwe gordel nodig ivm toekostige apk keuring.

Weet iemand of je de gordel zelf kan vervangen? (tips?)

Alvast bedankt,
een tevreden Skoda rijder

AGTon

Forumguru
Hoi,

Heb hetzelfde gehad met de gordel van mijn vorige auto, maar dan links voor. Rechtsachter begon ook te lubberen, maar daar heb ik niks meer aan gedaan ivm verkoop.

Wat ik begrepen heb is dat er maar weinig aanbieders zijn in gordels. Zowel bij de skoda dealer als bij het mannetje om de hoek was de prijs ongeveer hetzelfde. Dit zou te maken hebben met de fabrikant, techniek en vraag.

Misschien was het een broodje aap, maar ik vond het wel ok klinken. Immers een gordel vervang je alleen als hij stuk is, en niet zo snel voor een ander kleurtje zoals velgen, bumpers etc.

Cordoba

Forumguru
Alexander, welkom hier. Het wordt overigens op prijs gesteld, als je jezelf in het daarvoor bestemde forumdeel even voorstelt, en een paar foto's van de auto doen het ook altijd goed.

Ik zou niet weten, waarom het zelf vervangen van de gordel een probleem zou zijn: onder de zitting zit het korte deel met de sluiting vast geschroefd, en als je de zijkant bij de rollo weghaalt (achter de rugleuning van de achterbank), zit daar het oproldeel vast. Lijkt me een kwestie van bouten los, andere erin en bouten weer vast. Overigens kan je eens informeren bij een autoschadebedrijf: als bij een aanrijding de gordelspanners geactiveerd worden, moeten de (gebruikte) gordels ook vervangen worden, dus misschien dat zij meer adressen hebben.

AGTon

Forumguru
Alexander, welkom hier. Het wordt overigens op prijs gesteld, als je jezelf in het daarvoor bestemde forumdeel even voorstelt, en een paar foto's van de auto doen het ook altijd goed.

Even lol voor mijzelf. Aangezien mijn voornaam Alexander is dacht ik wtf gaan we nou krijgen, waarom moet ik mij nou iedere keer voorstellen terwijl ik sinds 2006 op dit forum kom :) . Toen ik het even op mij in liet werken viel het kwartje :) :)

Joske

Forumguru
Kan me vergissen, maar worden gordelspanners niet vastgebout door middel van 'breekbouten' ? Dus eens je ze vast zet, dat de kop afbreekt? Zou zelf gordelspanner er ook eens willen uithalen voor binnenkant te reinigen, schilt soms ook al veel als ze niet meer goed oprollen.. (heb ik toch ergens begrepen)

Cordoba

Forumguru
Breekbouten? Of bedoel je soms rekbouten: dat zijn bouten die je met een bepaald moment vastzet, en dan nog bijvoorbeeld een kwart slag aan draait. Een rekbout vervormt, bij die extra kwart slag, zonder dat het aandraai-moment groter wordt, maar de bout wel iets oprekt door de kracht. Rekbouten kun je niet opnieuw gebruiken, om dat ze dan later spontaan kunnen breken, of niet goed vastzitten. Rekbouten worden bijvoorbeeld ook wel toegepast in bepaalde motordelen (rollen voor distributieriem, cilinderkop enz).

Gordelspanners werken net als een airbag, met een soort explosief, maar daar gaat het niet om: als de gordelspanners geactiveerd worden, worden de gordels aangetrokken en rekken op. Als je ze dan niet vervangt, en de gordels zijn ooit opnieuw nodig, dan kunnen ze niet meer oprekken, waardoor je heel veel extra letsel oploopt. (Overigens kun je ook van een 'nieuwe' gordel waar de gordelspanner geactiveerd wordt, letsel oplopen, maar dat ligt meer in de aard van verbrande huid (door schuren van de strak trekkende gordel) en kneuzingen.

Het oprolmechanisme wil inderdaad ook wel eens kuren vertonen, en het gewoon afrollen van de gordel en schoonmaken, wil dan wel eens helpen dat ie beter oprolt. Wel even laten drogen met de gordel afgerold, door 'm in een sluiting te steken, of ergens achter te haken, zodat ie kan drogen voor je 'm oprolt.

Edit: @Ronnie, zou best kunnen, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Opmerking over gordelspanners was bedoeld, om aan te geven dat een schadebedrijf toch wel af en toe een gordel vervangt, en dus zeker adressen van leveranciers zal hebben.

Ronnie

Forumguru
Gordels-en spanners worden nooit vastgezet met breek, rek of strekbouten vanwege de enorme krachten die op kunnen treden bij een aanrijding. Het zijn speciale bouten met fijne draad en een grotere treksterkte, meestal ook nog vastgezet met Locktite. Na een schade (en geplofte spanners) dienen tevens de bouten vervangen te worden. Ze worden dan ook vaak meegeleverd bij een nieuwe gordel.

Joske

Forumguru
Even verwarring over gordelspanner en gordeloprollers blijkbaar... sorry :smiley29:. Bedankt voor de correcte uitleg!

Bovenaan Onderaan