Breekbouten? Of bedoel je soms rekbouten: dat zijn bouten die je met een bepaald moment vastzet, en dan nog bijvoorbeeld een kwart slag aan draait. Een rekbout vervormt, bij die extra kwart slag, zonder dat het aandraai-moment groter wordt, maar de bout wel iets oprekt door de kracht. Rekbouten kun je niet opnieuw gebruiken, om dat ze dan later spontaan kunnen breken, of niet goed vastzitten. Rekbouten worden bijvoorbeeld ook wel toegepast in bepaalde motordelen (rollen voor distributieriem, cilinderkop enz).
Gordelspanners werken net als een airbag, met een soort explosief, maar daar gaat het niet om: als de gordelspanners geactiveerd worden, worden de gordels aangetrokken en rekken op. Als je ze dan niet vervangt, en de gordels zijn ooit opnieuw nodig, dan kunnen ze niet meer oprekken, waardoor je heel veel extra letsel oploopt. (Overigens kun je ook van een 'nieuwe' gordel waar de gordelspanner geactiveerd wordt, letsel oplopen, maar dat ligt meer in de aard van verbrande huid (door schuren van de strak trekkende gordel) en kneuzingen.
Het oprolmechanisme wil inderdaad ook wel eens kuren vertonen, en het gewoon afrollen van de gordel en schoonmaken, wil dan wel eens helpen dat ie beter oprolt. Wel even laten drogen met de gordel afgerold, door 'm in een sluiting te steken, of ergens achter te haken, zodat ie kan drogen voor je 'm oprolt.
Edit: @Ronnie, zou best kunnen, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Opmerking over gordelspanners was bedoeld, om aan te geven dat een schadebedrijf toch wel af en toe een gordel vervangt, en dus zeker adressen van leveranciers zal hebben.