GPS Columbus MIB de weg kwijt?

Frank

Forumguru
Hallo iedereen,

De laatste tijd heeft mijn O3 last met de navigatie: hij neemt verkeerde straten, merkt niet als ik rijd enz.

Ik heb de indruk dat het na een tijdje betert, maar kan dat niet echt bewijzen...

Ik denk ook dat het is sinds de upgrade van november/december, maar rond die tijd heeft mijn buurman ook onhandig tegen mijn voorbumper geparkeerd. Octavia is daarvoor nu binnen bij de garage. Zit er iets van GPS hulpje bij de voorbumper? Of heeft het daar niks te maken?

Ik heb een VCDS kabeltje, maar heb haar nog niet aan de kabel gehangen. Zou ik in de logs iets kunnen vinden?
 

Joske

Forumguru
onhandig tegen mijn voorbumper geparkeerd
zou me verbazen+.. :)

Je bent alleszins absoluut niet de eerste hier op het forum die klaagt over zijn GPS-ontvangst. Je moet eens kijken op de Columbus hoeveel satellieten hij ziet.
Voor de rest zou ik zeggen: val de garage alvast lastig want een GPS-ontvanger vervangen is een dure aangelegenheid en laat je liefst onder garantie doen.
 

Joske

Forumguru
Navigatie openen => view => splitscreen en dan splitscreen GPS kiezen, dan krijg je zoiets te zien:

Naamloos.jpg
 

skodaboy

Forumguru
bij mijn weten zit er ook niks van navigatie aansturing in de bumper..
het ontvangst van het gps-signaal gebeurd via de antenne op het dak of een ingewerkte antenne..

daar de navigatie niet weet waar je bent en niet waarneemt dat je aan het rijden bent,zou ik het probleem gaan zoeken in de ontvangst van het gps-signaal.
 

ElScorpione

Forumguru
Zoals Joske zegt: eerst kijken hoeveel satellieten je ontvangt. Zijn dat er heel weinig, of geen, dan zou ik het probleem in je GPS antenne zoeken. En dat is inderdaad een zeer duur grapje. Dus zeker onder de garantie claimen.
 

Frank

Forumguru
Meestal 10 satellieten, laagste wat ik zag was 8...

In de oude Columbus was er een draad die de snelheid van de tacho doorgaf aan de GPS als hulp. In deze is alles waarschijnlijk stuk meer geïntegreerd, maar het lijkt alsof die geen goed signaal doorgeeft
 

Bakkertje

Forumguru
Ik mag aannemen dat er in de Columbus ook een gyroscoop zit en er gebruik gemaakt wordt van het snelheidssignaal. Daarmee zou je in theorie zonder gps ontvangst kunnen navigeren..
M'n oude vertrouwde amundsen+ blijft het in de Oosterschelde tunnel ook gewoon doen.
 

Joske

Forumguru
Ik mag aannemen dat er in de Columbus ook een gyroscoop zit en er gebruik gemaakt wordt van het snelheidssignaal. Daarmee zou je in theorie zonder gps ontvangst kunnen navigeren..
dat klopt, de navigatie wordt verder gezet in een tunnel heb ik zelf al mogen ondervinden :jaja:
 

ElScorpione

Forumguru
Ik mag aannemen dat er in de Columbus ook een gyroscoop zit en er gebruik gemaakt wordt van het snelheidssignaal. Daarmee zou je in theorie zonder gps ontvangst kunnen navigeren..
M'n oude vertrouwde amundsen+ blijft het in de Oosterschelde tunnel ook gewoon doen.

De oosterscheldetunnel bestaat niet ;). Ik denk dat je de westerscheldetunnel bedoelt ;)

Mijn Amundsen volgt daar inderdaad ook keurig de weg.
 

Badnews

Senior Member
Denk dat de bestuurder zoveel schrok dat ie tol moest betalen, dat ie totaal de kluts kwijt was. Gelukkig wist zijn navi wel waar ie was...
 

tist

Actief lid
dat klopt, de navigatie wordt verder gezet in een tunnel heb ik zelf al mogen ondervinden :jaja:
Geloof er niets van, mijn oude PDA met Tomtom die gaat ook verder in een tunnel, en daar zit voor 1000°/00
helemaal geen gyroscoop in.
De IGO op PDA doet exact hetzelfde, andere systemen weet ik niet meer, en ga ik ook niet meer uittesten ;)
Uiteindelijk is dat ook niet het doel van een gyroscoop bij mijn weten.
 

TL@

Forumguru
Geloof er niets van, mijn oude PDA met Tomtom die gaat ook verder in een tunnel, en daar zit voor 1000°/00
helemaal geen gyroscoop in.
De IGO op PDA doet exact hetzelfde, andere systemen weet ik niet meer, en ga ik ook niet meer uittesten ;)
Uiteindelijk is dat ook niet het doel van een gyroscoop bij mijn weten.

Als je dan in de tunnel stopt en trager (in de file) verder rijdt, raakt de TT en iGO wel de weg kwijt, de Columbus houdt daar mooi rekening mee.
Een tunnel met afslagen, geen probleem.
 

tist

Actief lid
Als je dan in de tunnel stopt en trager (in de file) verder rijdt, raakt de TT en iGO wel de weg kwijt, de Columbus houdt daar mooi rekening mee.
Een tunnel met afslagen, geen probleem.
Zal wel kloppen,(heb dat zelf nog niet uitgetest en ga ik ook niet doen) maar dan nog heb je geen gyroscoop nodig.
Je toerental/snelheid is immers gekoppeld met je radio/navigatie, hoe kan anders bijv het VIM inschakelen ?
In vliegtuigen/raketten enz. daar gebruikt men wel een gyroscoop maar is niet voor de snelheid te meten bij mijn weten, maar wel je horizontale/verticale positie ten opzichte van de horizon, maar aan autoradio ????

Hier meer uitleg aangaande een gyroscoop:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gyroscoop
 

Darkside

Forumguru
Volgens mij wordt er wel een gyroscoop gebruikt. Daarmee kan men de richting voelen.
Niet specifiek de snelheid waarmee je rijdt. Maar wel als je in een tunnel afslaat dan merkt hij dat je van richting veranderd. Of moet afremmen.
Volgens mij wordt dit wel als versnellingsmeter gebruikt.
 

tist

Actief lid
Wel ik wacht op de eerste defecte columbus die is opengemaakt, en dan het inwendige laat zien, met uiteraard dan die zogenaamde gyroscopen erin. Pas dan is er de optie dat ik het zal geloven eerder niet.
Ik vraag me af hoe je daarmee een versnelling kan meten, dat ding draait als een tol, ten opzichte van wat meet dat dan, het aantal graden mogelijk hoekafwijking? Als je dan snel optrekt tot x snelheid en ik traag tot dezelfde x snelheid dan loopt het al fout daar de graden van hoekafwijking al heel wat verschillend is.
Ik discusier er niet verder meer over, enkel foto's of nog beter service manuals kunnen me overtuigen.
 

blauwkeut

Forumguru
Een gyroscoop is tegenwoordig een solid state MEMS dingetje en hoeft niet groter te zijn dan een vierkante centimeter:

ST_Gyroscopes_Prod350.jpg


Vroeger waren dat inderdaad vliegwielen e.d., maar ook dat is gemoderniseerd :)

In je smartphone zit er uiteindelijk (vaak) ook een - anders zou je smartphone niet weten hoe je hem vasthoudt.

Het ding meet ook eerder 'versnelling' of G-krachten. Van richting veranderen zorgt voor een verandering in G-krachten ten opzichte van de 'neutrale' positie, en zo kan berekend worden welke kant en hoe snel je ergens heen gaat. Zit ook in mijn RC heli's - je moet de gyro eerst laten initialiseren (heli stil laten staan) zodat de gyro weet wat het 'nulpunt' is.

Filmpje:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan