Gratis Roetfilter

Chris

Lid
Beste forumlezers,

Heb deze week een brief gekregen van het gratis roetfilter team om mijn TDI uit te rusten met een gratis retrofit roetfilter. Heeft iemand anders deze brief ook gekregen en/of hier ervaring mee? Heb al wat gelezen in de forums hier over de retrofit roetfilters, maar actie loopt niet via PON of Skoda dealer, echter via vage actie van gratisroetfilter team "www.gratisroetfilter.nl". Ken eigenlijk geen enkel bedrijf wat hierbij staat en ook het aangeduide inbouw bedrijf is een universele bovag garage hier in Terneuzen. Volgens hun website zijn de filters van Bosal en hebben type goedkeuring van de VAG groep.

Jullie commentaar/opmerkingen in welke vorm dan ook zijn van harte welkom.

Mvg,

Chris

Ps, mijn vrouw heeft al een afspraak gemaakt om het filter te plaatsen, wil echter nog wel eerst mijn dealer navragen en jullie reacties afwachten voordat ik definitief beslis of het doorgaat!
 
Ook ik ben benaderd voor deze gratis filter. Echter dat was begin juni al. Heb toen de boot afgehouden met de opmerking dat de ANWB met een aantal van hun ww auto s aan het testen was hoe e.a. gaat wat betreft effecten en betrouwbaarheid. Daarvan zou volgens mij ergens in augustus de uitslag van bekend worden. Heb er echter nog niets van gelezen (ook niet in de autokampioen) wat de gemeten effecten zijn, en aangezien men wel met veel bombarie de test heeft aangekondigd maar bij het einde van de test niets laat horen trek ik daar zo mijn conclusies uit.

Dat gratis roetfilter is overigens een commerciële actie van Bosal, ik zou nog even wachten totdat ook vag tot 'gratis' plaatsing overgaat,(na de 3e dinsdag van september is duidelijk geworden dat de overheid er nog veel meer subsidie geld tegen aan gaat gooien) dan heb je in ieder geval een officieel goedgekeurde filter en mocht er wat mis gaan dan heb je meer kans als je verhaal haalt.
 

Chris

Lid
Beste Marcell,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Mijn vrouw heeft afspraak gemaakt in November, moest het via de dealer ook gratis kunnen zou ik dit veel liever doen. Zeker al omdat mijn dealer zijn uiterste best doet bij mijn remprobleem, gun hem zeker van harte deze opdracht.

Een roetfilter wil ik wel graag, was echter op de demarrage niet af fabriek te bestellen.

Zal met mijn dealer overleggen!

Mvg,

Chris
 

Pendragon

Donateur
Vandaag kregen wij een wintercheck folder van Skoda en daar staat nu ook in: Gratis roetfilter 'Nu bij uw Skoda Service Dealer Gratis (niet voor Superb) roetfilter inclusief montage. Deze actie is geldig zolang de subsidie regeling op roetfilters van kracht is, maak een afspraak bij uw Skoda service dealer'.
 

Tallguy

Forumguru
Vergeet niet dat een retrofit roetfilter maar een jaar of 2 a 3 meegaat. Daarna moet je 'm weer vervangen. Voor een O2 kost dat bijv zo'n €900 (excl enige subsidie) en voor een Superb iets van €1300!!

Dat hoorde ik van mijn dealer laatst. Niet zo leuk voor priverijders tov leaserijders :(
En niet leuk zonder subsidie :(
 

CF1

Lid
Ik veronderstel dat we in België al helemaal 'op onze kin mogen kloppen', want ik heb nog van geen enkele tegemoetkoming gehoord hier. Weet iemand hier iets meer over de Belgische situatie?
 

VEEJAY

Forumguru
Chris, zover ik weet raad PON ABT autootjes niet aan de DRF te plaatsen, is dat inmiddels anders?
 

ougie

Forumguru
Heb mijne laatst voor de eerste maal laten keuren, en qua roettest geen probleem. Ik heb wel vragen gesteld over roetfilter en eventuele plaatsing bij de volgende grote beurt. Van vervanging na 2 a 3 jaar was hen (waarschijnlijk nog) niets bekend. Wel gaven (dealer) zij aan dat er veel "troep" aangeboden zou worden. Bij de dealer kost een roetfilter alles inclusief €96,=.
Die beurt gaat plaatsvinden maart/april 2008 dus ik heb nog bedenktijd.
 

Gieliovd

Forumguru
Vergeet niet dat een retrofit roetfilter maar een jaar of 2 a 3 meegaat. Daarna moet je 'm weer vervangen. Voor een O2 kost dat bijv zo'n €900 (excl enige subsidie) en voor een Superb iets van €1300!!

Dat hoorde ik van mijn dealer laatst. Niet zo leuk voor priverijders tov leaserijders :(
En niet leuk zonder subsidie :(
Dat is waar, zo'n apparaat heeft maar een beperkte capaciteit, dan is hij "vol" en moet het vervangen worden. Het werkt zoals ik begrepen heb heel anders als een catalysator welke zelfreinigend zou zijn.

Leuk als het filter over 3 jaar geen subsidieregeling meer heeft. Maar ach, het is gratis en beter voor het milieu. Je merkt er (zegt men) niks van qua prestaties... Het weegt een paar kilo.

Waarom ook niet?
 

Fabia

† In Memoriam
Er staat in Autoweek nr 45 nog een heel verhaal over Roetfilters, pagina 57. Ik heb helaas geen scanner.
 
Als je alle nadelen van zo'n roetfilter wilt weten moet je eens kijken op www.tdiclub.nl

Ik ga 'm zeker niet plaatsen en dat was trouwens ook het advies van mijn dealer (geen Skoda-dealer trouwens).
 

JvdMeer

Nieuw lid
Beste forumlezers,

Heb deze week een brief gekregen van het gratis roetfilter team om mijn TDI uit te rusten met een gratis retrofit roetfilter. Heeft iemand anders deze brief ook gekregen en/of hier ervaring mee? Heb al wat gelezen in de forums hier over de retrofit roetfilters, maar actie loopt niet via PON of Skoda dealer, echter via vage actie van gratisroetfilter team "www.gratisroetfilter.nl". Ken eigenlijk geen enkel bedrijf wat hierbij staat en ook het aangeduide inbouw bedrijf is een universele bovag garage hier in Terneuzen. Volgens hun website zijn de filters van Bosal en hebben type goedkeuring van de VAG groep.

Jullie commentaar/opmerkingen in welke vorm dan ook zijn van harte welkom.

Mvg,

Chris

Ps, mijn vrouw heeft al een afspraak gemaakt om het filter te plaatsen, wil echter nog wel eerst mijn dealer navragen en jullie reacties afwachten voordat ik definitief beslis of het doorgaat!
Elk filter, gratis of niet, verhoogt de tegendruk (=weerstand) in de uitlaat en dit kan gemakkelijk leiden tot verbrande kleppen. Ik zet mijn motor niet op het spel in de roetfilter-hype. Wel heb ik de motor met alles wat er aan vast zit laten vervangen door een nieuwere PD diesel, die veel schoner is dan de oude 110 pk TDI, maar niet in de eerste plaats ten behoeve van het milieu.
Wat stelt de staat in het vooruitzicht om zuinig en schoon rijden te bevorderen? Hogere belastingen en boetes! Voor een TDI of PDI, hoe schoon of hoe smerig ook, betaal je even veel belasting BPM en boetes.
De katalysator van de Skoda diesel wordt zelfs bestraft door een hogere BPM.
Het ding kan ongestraft worden vervangen door een volkomen lege "bus" of desnoods door een simpele verbindingspijp.
 
De katalysator van de Skoda diesel wordt zelfs bestraft door een hogere BPM.
Het ding kan ongestraft worden vervangen door een volkomen lege "bus" of desnoods door een simpele verbindingspijp.

Dat is niet helemaal waar. Waarschijnlijk zullen ze er bij de APK niet moeilijk over doen als de katalysator er niet onder zit (tenzij specifiek in de kentekenpapieren staat vermeld dat de auto een katalysator heeft). Deze auto heeft destijds een typegoedkeuring gekregen onder andere omdat er een katalysator onder zit. Als je deze weghaalt bega je een milieudelict. Bij een algehele technische controle (bijvoorbeeld door de verkeerspolitie) zul je hier weldegelijk een boete voor krijgen. In Oostenrijk worden milieudelicten met de auto beboet met bedragen tot in de 2000 euro (was paar maanden geleden in het nieuws).
 

Octavia_II

Actief lid
Dat is waar, zo'n apparaat heeft maar een beperkte capaciteit, dan is hij "vol" en moet het vervangen worden. Het werkt zoals ik begrepen heb heel anders als een catalysator welke zelfreinigend zou zijn.

Leuk als het filter over 3 jaar geen subsidieregeling meer heeft. Maar ach, het is gratis en beter voor het milieu. Je merkt er (zegt men) niks van qua prestaties... Het weegt een paar kilo.

Waarom ook niet?

Zelfs MET subsidie regeling MOET je de 2de roetfilter ZELF betalen!
De subsidie regeling vergoed nl. maar 1 keer een roefilter !!!

Denk dus goed na voordat je beslist !!

Ps. ja, het is goed voor het milieu en ja het weegt maar een paar kilo, maar je auto gaat wel meer verbruiken !!

Charlie
 

purk

Senior Member
wat eronder gezet word kan er ook weer onderuit................ ik zie het probleem niet.

en volgens mij zit er in een roetfilter een bypass voor het geval dat deze vol zit. en dat is zeker binnen drie jaar ( ik denk na een paar maanden al ) want waarom regenereren orginele filters anders zo vaak.
 
Wat er onder zit kan er ook weer uit. Ik geloof dat dat niet zo makkelijk is. Volgens mijn dealer gaat het roet-filter in plaats van de katalisator. Zelf was ik bang dat er een sensor in de kataisator zou zitten, maar volgens de dealr bij diesels niet. En een by-pass voor een vol roet-filter, ik denk het niet, zeker in de toekomst niet als er voordelen zijn voor auto's met roet-filter.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Voor een goed werkend roetfilter is het van belang dat de originele oxicat goed fuctioneerd. Hier worden gassen (NO2) gevormd die het roetfilter regenereren tijden het rijden. De temperatuur in het filter moet regelmatig minstens 250 - 300 graden C worden. Alleen korte ritten en file kan op lange termijn een probleem worden.
Heb je geen oxicat dan moet een filter met oxicat gemonteerd worden.
Is je bestaande oxicat ouder dan 150.000 km, ja dan werkt ie mogelijk niet goed meer.

Sterkte met het beslissen allemaal.
 

purk

Senior Member
precies, jammer alleen dat wij Nederlanders te veel in de file staan.

Ook is het lastig om die 300 graden te halen bij achteraf gemonteerde filters omdat deze niet dicht genoeg bij de motor zitten. orginele zitten net na het uitlaatspruitstuk.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Rotfilter, uh roetfilter

Weet waar snelheidscontrole is, blik op de weg en wegmisbruikers, onopvallende en opvallende pettenwagens en dan gassen maar.
Wie dicht bij de Duitse grens woont heeft het gemakkelijker.
Maar nu is het filter gratis, hoe als het straks verplicht gaat worden? Inruilwaarde en de stad niet meer in mogen zonder filter? Wacht niet tot het subsidiepotje leeg is.
Denk goed na en als je een auto hebt met elektronisch diesel inspuiting (EDC) dan valt het wel mee met de problemen. Er zijn ook veel indianenverhalen in omloop.
Natuurlijk is het beste af fabriek waar de regeneratie via het motormanagement geregeld is.

Nogmaals sterkte allemaal. (ik heb gelukkig een benzine Skoda)
 

Chris

Lid
Hoi allemaal,

Tijdje niet op het forum geweest maar heb nog geen enkel probleem ondervonden met het roetfilter. Heb zelfs een umweltplakette 4 gekregen van onze Duitse vrienden.

Wel heb ik het filter dus door de skodadealer laten inbouwen, kon ook voor nope!

Wat biodiesel betreft, als je auto op biodiesel mag rijden (toegelaten door Skoda voor meeste Euro 2 en 3 motoren) zou dit bij retrofit ook geen probleem mogen zijn volgens documentatie die ik van het net geplukt heb.

als je meer wil weten stuur me ff een berichtje!

Groetjes,

Chris
 
Bovenaan Onderaan