Gratis Rough Road package ;)

Sinds vrijdag ben ik (ook) trotse eigenaar van een Superb III Combi 1.6 TDI (leasing).
Al veel plezier beleefd aan het fantastische en aangenaam werkende infotainment systeem, alsook aan smartlink.... nog niet veel 'moeten' rijden helaas, weinig plannen gemaakt dit weekend.

Nu, het rough road package, kort voor het bestellen van de wagen las op dit forum wat topics over deining enz, in enkele topics las ook dat het 'rough road package' de auto wat strakker en beter afveert, zeker ivm snelheidsheuvels en putten, en België kom je er wel al es één tegen.
Ik zag het op de optielijst staan voor amper €60, zestig euro! Ik dacht: niet twijfelen. Er was ook serieuze tijdsdruk want anders ging ik een paar weken langer mogen wachten.

Nu, vrijdag de wagen gaan afhalen: ik vond de auto al van het begin wat 'hoog op z'n poten staan' en had niet eens door dat het RRP (afkorting vanaf nu) er iets mee te maken had. Ik begon dan es na te denken en op dit forum te lezen en las over de verhoging van 15 (of 20?) mm.
Op het internet vind je er echt bizar weinig over...

Gisteren heb ik eens een snelheidsheuvel vrij snel genomen en het is wel opmerkelijk, hij vangt ze zeer goed op, geen deining, en ik heb niet het gevoel dat ik ooit de bodem ermee zou schrapen.
(met m'n vorige wagen, Audi A4 2013, zat ik er wel af en toe es tegen, die was dan ook zeer comfortabel geveerd voor m'n eerder sportieve rijstijl :-))

Ik ben zeer zeker dat het RRP systeem z'n meerwaarde heeft voor iedereen die veel op Belgische B wegen vertoeft of vaak in Wallonië (Ardennen enz) komt. Ook voor wie vaak werven bezoekt.
Maar ik doe 99% goede wegen en snelwegen dus schiet het voor mij z'n doel voorbij. Ik vind het eerlijk gezegd wat jammer dat hij wat hoger staat (ik had er dus ook niet op gerekend)

Mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden om terug te keren naar de standaard vering ? (zonder er veel geld aan kwijt te zijn). Ik zet m'n voorstel alvast op het forum, als er iemand wil 'wisselen' met de standaard (slappe;)) vering dan kan dat voor mij indien het gebeurt via een officiële monteur.
Of wie helpt mij opbeuren door RRP de hemel in te prijzen...

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
Hey,

heb je soms een fotootje?

Ben je wel zeker dat je de verhoogde vering hebt, want je hebt een RRP I en II? Volgens mij is die van 60€ gewoon een extra beschermplaat onderaan?

Zelf heb ik de Rough Road Package II (code PF1) besteld en die bevat:
- Carterbeschermplaat
- Demping achteraan, verhoogd chassis
- Demping vooraan - Rough Road
Die is (momenteel) trouwens 125,01€ ipv 60€...

Heb je "Driving Mode Select" (knop voor Sport, normaal, eco, ... stand)? Sport stand zou sowieso wat lager moeten zijn... En anders moet je je koffer maar constant vullen met wat zakken cement hé :D

Naar het schijnt is de Superb sowieso een "hoge" auto, dus ben benieuwd wat de mijne dan gaat zijn... Meer Volvo Cross Country look?
 
Hey,

heb je soms een fotootje?

Ben je wel zeker dat je de verhoogde vering hebt, want je hebt een RRP I en II? Volgens mij is die van 60€ gewoon een extra beschermplaat onderaan?

Zelf heb ik de Rough Road Package II (code PF1) besteld en die bevat:
- Carterbeschermplaat
- Demping achteraan, verhoogd chassis
- Demping vooraan - Rough Road
Die is (momenteel) trouwens 125,01€ ipv 60€...

Heb je "Driving Mode Select" (knop voor Sport, normaal, eco, ... stand)? Sport stand zou sowieso wat lager moeten zijn... En anders moet je je koffer maar constant vullen met wat zakken cement hé :D

Naar het schijnt is de Superb sowieso een "hoge" auto, dus ben benieuwd wat de mijne dan gaat zijn... Meer Volvo Cross Country look?

Thanks!
Ja ik ben het vrij zeker, al wat opgezocht en RRP I is enkel de vering, RRP II is vering + extra bescherming 'onderaan', bodemplaat, sterkere bekabeling. RRP II lijkt me alleen écht handig als je ergens afgelegen woont in Rusland :-)
De laatste maanden had ik -natuurlijk- wat extra aandacht voor Superb combi's en de mijne staat duidelijk hoger op z'n poten.
Nog es gekeken ik heb RRP I, was 60€

Driving mode select heb ik niet. Mijn veren zijn staal dus vrees ik ervoor dat een knopje veel zou uithalen !

Ik kijk nog eens voor een fotootje waar het wat beter opvalt

Kun je er beter meteen een laag beton instorten, kan het ook niet gaan schuiven.....:pardon:

Ook al gedacht maar dan rijd ik met een boot rond.

Rrp is fantastisch! Zo goed?

Haha, bedankt ! Helemaal goed nu ;)


EDIT/ fotootje toegevoegd voor Superbst (foto van vrijdag, ik neem er nog es een betere eerstdaags) file.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
Ah, OK, RRP I is enkel de vering dus. Ben wel benieuwd naar het fotootje nu...

Heb die inderdaad ook genomen voor de stijvere vering en snelheidsdrempels. Vorige zomer op vakantie in Italië trouwens ook een veldweggetje doorkruist, waarvoor dit zeker van pas zou komen.
 
Ah, OK, RRP I is enkel de vering dus. Ben wel benieuwd naar het fotootje nu...

Heb die inderdaad ook genomen voor de stijvere vering en snelheidsdrempels. Vorige zomer op vakantie in Italië trouwens ook een veldweggetje doorkruist, waarvoor dit zeker van pas zou komen.
foto toegevoegd van mijn Kodiaq !!

PS: hoeveel mm is het nu exact verhoogd ? weet iemand dit ? 15mm ? evenveel vooraan als achteraan ? (indien het 15mm is dan is de Superb combi inderdaad gewoon een hoge auto :-) )

EDIT: volgens enkele bronnen en volgens dit forum is de sportophanging 1,5cm lager en de RRP 1,5cm hoger dan normaal. https://www.briskoda.net/forums/topic/352373-rough-road-pack-increased-ground-clearance/
 
Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
Merci voor de foto. Kodiaq is lichtjes overdreven, zoals ik zei: meer de cross country look...

1,5cm hoger is inderdaad ook wat ik las ja.
 

Schep

Forumguru
Heb je "Driving Mode Select" (knop voor Sport, normaal, eco, ... stand)? Sport stand zou sowieso wat lager moeten zijn...
Bij DCC is de auto standaard 10mm verlaagd tov de normale vering, en dat scheelt dus (naar het schijnt) 25mm met het rough road package.
De stand van het DCC heeft op de hoogte van de auto geen effect. Het is geen luchtvering ;)
EDIT: volgens enkele bronnen en volgens dit forum is de sportophanging 1,5cm lager en de RRP 1,5cm hoger dan normaal.
De brochure van Skoda NL geeft aan:
Normale hoogte: 1.468
DCC: 1.458
Verlaagd onderstel (af-fabriek) 1.462

Die laatste waag ik nog wel te betwijfelen, overigens. Ik heb zelf DCC en mijn auto is echt hoger dan de auto's waar een Eibach kitje onder zit.

Overigens kan ik het Rough Road package in NL niet vinden, dus durf niet te zeggen wat het scheelt qua hoogte.
 
Bovenaan Onderaan