Greenline/Greentech variant duurder in onderhoud dan geen GT/GL?!

Zoals ik al in de meet & greet al liet weten zijn wij opzoek naar een nieuwe auto. Onze huidige Peugeot 307 (2004) zit rond de 242.000km en we kijken rond naar wat groters. Zo hebben we een proefrit mogen maken in een Octavia (III) Combi uit 2013 in de 2,0 TD uitvoering. Ik was zeer te spreken over de proefrit en ben best wel een beetje verliefd geworden op dit model. Ik zie ze regelmatig rijden op de snelweg, en denk dan hmm daar zie ik mezelf ook wel in rijden. Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen dus een station is geen overbodige luxe lijkt mij.

Ik heb mijn 307 in onderhoud bij mijn lokale kleine garage die geen belachelijk hoge prijzen vraagt voor beurten en reparaties. Toen ik hem liet weten dat ik had gereden in een Octavia III zei hij wel gelijk dat ik erop moet letten dat we geen Greenline/Greentech uitvoering moesten nemen. Dit moet een "milieu vriendelijke" uitvoering zijn maar er schijnt een onderdeel in deze uitvoering te zitten die om de +-30.000 km vervangen moet worden en nogal duur schijnt te zijn. Als ik een normale 1.6/2.0 TDI neem dan zou dat niet het geval zijn en dus aanzienlijk te schelen in kosten van onderhoud.

Hebben jullie enig idee wat hij hiermee bedoeld? Ik heb dit ook neergelegd bij een Skoda dealer en die wist niet waar ik het over had. (tja misschien willen ze dat wel niet melden...)

Mijn oog is nog steeds gericht op de Octavia (III) maar wil wel een zuinige auto die ook enigszins voordelig is in onderhoud.
 

Aural

Lid
Alles is toch Greenline of Greentech tegenwoordig? (behalve aardgas)
Ik weet even niet welk onderdeel hij bedoelt. Het milieu vriendelijke deel was de 1.6 14% eco uitvoering, ik denk niet dat jouw 2.0 op veel eco waardering hoeft te rekenen. Dus het zal moeilijk worden om een uitvoering te vinden die niet GL of GT is.
 
Laatst bewerkt:

pr0mo

Lid
Zou maar eens vragen welk onderdeel hij precies bedoeld? Misschien gaat het om ruiterwisserbladen :deuk:
 

hemi24

Forumguru
Met zo'n wazig verhaal heb je nog niet het idee: laat ik nu maar naar een professionele garage gaan..?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik denk dat hij de EGR klep bedoeld maar dan is 30.000 km volgens mij wel heel erg kort meestal lees ik iets van 130.000_ 150.000 km.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad een vaag verhaal van de lokale garage. Wat er bij 30.000 km vervangen zou moeten worden is de motorolie en het filter (beiden voor de 1e keer als het een longlife olie betreft en een auto op variabel onderhoudsinterval), maar om dat nu direct extreem duur te noemen? Alle andere zaken die ik kan bedenken die zo snel vervangen moeten worden, zouden incidenten zijn (zoals opgerekte distributiekettingen zoals dat een aantal jaren terug speelde bij veel autofabrikanten).
 

DoubleJ

Senior Member
Volgens mij is het allemaal een Greentechmotor, maar de Greenline is een uitvoering net zoals de Ambition en de Style. (Als ik me het boekje nog voor me kan halen) Verschil was o.a. Greenline 6-bak de andere versies 5-bak. Wat 'groener' uitgevoerd zeg maar, dus beter voor het milieu en beter voor de portemonnee i.v.m. bijtelling e.d.
 

DannyG

Forumguru
Volgens mij is het allemaal een Greentechmotor, maar de Greenline is een uitvoering net zoals de Ambition en de Style. (Als ik me het boekje nog voor me kan halen) Verschil was o.a. Greenline 6-bak de andere versies 5-bak. Wat 'groener' uitgevoerd zeg maar, dus beter voor het milieu en beter voor de portemonnee i.v.m. bijtelling e.d.

Is inderdaad ook zoals ik het een beetje interpreteer. De GreenTechvarianten van de motorblokken zijn anders afgesteld zodat ze meer vermogen/koppel hebben. Zo is de 1.2TSI 90pk de gewone variant en de 1.2TSI 110pk de greentech variant. Voor de 1.4 en 1.8 TSI motoren bestaan er enkel GreenTechs.

De GreenLine is oa uitgerust met een 1.6TDI motorblok van 110pk, maar daarbij komt dat ie lager op z'n pootjes staat en aangepast banden met een lagere rolweerstand heeft. Daarbij komt ook nog het start/stopsysteem en nog een paar andere toestanden die het verbruik en de uitstoot naar beneden moet doen gaan.

Of deze in onderhoud duurder zijn dan de gewone versies? Ik zou het echt niet weten. Ik zou ook wel eens graag willen weten wat er dan iedere 30.000km moet vervangen worden dat het zo duur zou maken :pieker:
 
Bovenaan Onderaan