Greentech met winterbanden?

Espa139

Nieuw lid
Ik heb een paar weken geleden mijn nieuwe (en eerste) Skoda besteld, een Superb 1.4 TSI Greentech Ambition Businessline, Platin Grey.
Het is een lease de auto en hij wordt i.v.m. de afloop van mijn huidige contract pas eind mei/begin juni geleverd. Nou heb ik wel een vraagje: ik zie verschillende discussies op dit forum dat ik op een Greentech geen andere velgen dan de standaard 16" Moon kan zetten i.v.m. de 20% bijtelling. Nu zitten er speciale banden op met een lage rolweerstand. Betekent dit dat ik er ook geen winterbanden onder mag zetten? Die hebben volgens mij geen lage rolweerstand dus als dat wel mag, waarom mag je er dan geen 17" onder zetten? Weet iemand hier het antwoord op?
Vast bedankt van een toekomstige Skoda-rijder.

Volgens mij mag dat niet direct af-fabriek, volgens mij mag je achteraf gewoon 17" monteren. Weet ik niet zeker, maar het forum biedt daar genoeg leesvoer over! En winterbanden, die mag je gewoon monteren hoor. Zou beetje raar zijn als dat niet zou mogen. Winterbanden worden gezien als 'veilig' en als het veilig is, dan mag het:tongue:

pieterkroezen

Nieuw lid
klopt, standaard zitten er 16" onder af fabriek. Maar later groter erop zetten is geen enkel probleem. Sterker nog de dealer heeft na het op kenteken zetten meteen 17" eronder gezet die ik besteld had. ( geen probleem bij lease maatschappij zodra het maat 1" groter is dan standaard. als ik groter wil, kan dat wel maar moet ik een bijdrage leveren bij nieuwe banden) Winterbanden zijn ook geen probleem, ze hebben tegenwoordig ook winterbanden met lage rolweerstand )

Espa139

Nieuw lid
Dank voor je antwoord.
Ik begrijp alleen als ik op dit forum kijk dat de verschillende leasemaatschappijen daar niet allemaal hetzelfde over denken. Ik heb de 17" niet opgegeven bij de bestelling en was eigenlijk van plan de dealer vlak voor de aflevering te vragen de banden op de 16" Moon velgen te vervangen voor winterbanden en er dan nieuwe 17" onder te zetten met "gewone" banden. Heb op dit moment allee nog geen idee welke dealer mijn auto gaat leveren. Zal dus zowieso contact op moeten nemen met de leasemaatschappij met het risico dat ze dit allemaal geen goed idee gaan vinden....

turboturbo

Forumguru
De belastingdienst reageerde toch ook een keer in het nieuws dat je bij controle je korting over de bijtelling met terugwerkende kracht kon verliezen als je de wielen veranderde. Lijkt me nu ik dit zo lees idd lastig als je gewoon een setje winterbanden wilt monteren. Dat gaat natuurlijk niet over 285 breed 19" Lichtmetaal meer.... :tongue:

Vond er op Autoweek o.a. deze post over: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?8,4382506,4382529#msg-4382529

Maargoed, volgens mij concentreert deze beweging zich voornamelijk op het controleren/beboeten van chip-tunen van bijtellings auto's, de wielen - laat staan het soort banden - zal je denk ik niet problemen mee krijgen.

Bovenaan Onderaan