grensoverschrijdend navigeren met de Nexus

adee

Senior Member
Beste forumbezoekers,

Zojuist heb ik de handleiding van de Nexus door zitten nemen maar daarin vond ik geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag luist als volgt:

is het mogelijk om meerdere navigatie cds in de cd-wisselaar te plaatsen zodat je niet aan de grens een nieuwe cd in de frontloader van de Nexus hoeft te proppen?

Daarnaast heb ik nog een andere vraag: is het mogelijk de snelheid van de Nexus af te lezen? Ook dit vind ik niet terug in de handleiding.

Vast hartelijk dank voor jullie reacties.
 

Lim

Lid
De navigatie cd moet altijd in de nexus zelf zitten. Extra navi cd's in de wisselaar zullen dus niet werken. Op de vraag of je ook de snelheid via de Nexus kan aflezen moet ik het antwoord schuldig blijven.
 

adee

Senior Member
Hey Lim,

Bedankt voor je antwoord. Begin eigenlijk steeds meer spijt te krijgen van dit dure navigatiesysteem... Beetje aan de grens cds gaan zitten wisselen
frown.gif
 
Je hebt een cd voor hoofdwegen EU. Misschien is dat wat.

Snelheid kun je niet aflezen op de navi.

Bij vw en audi is deze navi met dvd uitgerust, daar past wat meer op, volgens mij heel eu in detail.

Zou de Nexus zelf ook niet kopen, zat in mijn 2de hands lease wagen. Je hebt mooiere systemen voor het geld. Zelfs een zuignap navi met TMC module werkt net zo goed, ziet er alleen niet zo gelikt uit.

Groet WS.
 

ad5000

Actief lid
Klopt allemaal... als je grensoverschrijdend wil navigeren zal je bij de nexus een hoofdwegen van europa cd moeten kopen. In het land van bestemming aangekomen zal je de landen cd moeten plaatsen.

Jouw andere vraag kan ik nog niet beantwoordend omdat ik hem net pas binnen heb gekregen en de auto nog even op zich laat wachten.

Tip... kijn even op de duitse eBay site voor je navigatie cd's (zoek op Blaupunk dx 2006/2007). Ik heb inmiddels een nieuwe Benelux voor 50 euro incl verzendkosten, en een nieuwe UK/Ierland + hoofdwegen voor 45 euro incl verzendkosten. Als vanzelfsprekend heb ik ook de Nexus gekocht voor 475 all in (klinkt toch beter dan 2650 ex cd).

De leverende dealer gaat het er allemaal netjes voor me inzetten.
 

adee

Senior Member
@www123

Bedankt voor de tip.

Er zijn inderdaad mooiere/betere systemen voor dat geld.
 

guitar_billy

Senior Member
jaaa eindelijk gevonden het topic dat precies mijn vraag behandeld !

Ik ben net terug van vakantie, en grens-overschrijdend navigeren is met de Nexus toch altijd een gevecht. Ik heb geen probleem met het wisselen van een cdrom bij elke grensoverschrijding, maar ik moet de route altijd in stukken-binnen-1-land hakken omdat anders de bestemming onbekend is of er geen route berekend kan worden? Dat moet toch beter kunnen.

Dit draadje en de handleiding doorlezend is er geen antwoord over hoe je nu bv van Nijmegen in Nederland naar Dvur Kralove Nad Labem in Tsjechie navigeert. Ik ben in het bezit van detail kaarten Benelux, Duitsland, Tsjechie+Polen en Major Roads of Europe.

Wie presenteert mij hier een stappenplan ?


p.s.
de europese hoofdwegen cdrom is alleen van West Europa, dus Tsjechie of Polen kent die niet :
http://navigation.teleatlas.com/product_dyn/6805/PS_Bosch_DX_2010-2011_nl_POLEN.pdf
 

hemi24

Forumguru
Even wat voorbereidend werk verrichten met Google en dan navigeer je eerst met de MRE naar de grensovergang met Tsjechië, vervolgens de PL en CZ cd erin...
 

LenK

Forumguru
Snap niet dat er nog iemand een onboard af-fabriek navi wil.
Duur in aanschaf, onhandig door oude techniek, duur en oud kaartmateriaal
 

hemi24

Forumguru
Kan wel zijn, maar als het in een pakket zit zoals in de Elegance Business Line, ben ik wel de laatste die zegt: sloop er maar uit!!!
 

LenK

Forumguru
Zo'n business editie voor de lease is wat anders.
Maar voor de koop: er zijn bij heel veel merken top uitvoeringen die behalve de andere extra toeters en bellen onboard navi hebben. Die mag van mij vanwege dat ik geen onboard navi hoef blijven staan. Ik hoef ook niet elke dag mijn weg te zoeken, dus heb ik zo'n ding ook helemaal niet nodig, maar als ik een navi gebruik dan moet ie ook goed werken. En dan ga ik geen paar mille extra betalen voor iets waar ik me voornamelijk aan ga ergeren. En het scheelt ook een waakhond tegen de jatters.
 

hemi24

Forumguru
:ot: ik heb me nog geen minuut aan m'n Columbus geërgerd (en voorheen de Nexus evenmin).
Maar zo wordt er 9 van de 10 keer op "gadgets" gereageerd: "ik kan zelf netzo goed/snel zelf even..."

Tja, buitenspiegels kun je ook verstellen door het ruitje met een slinger omlaag te draaien, maar de huidige stand van techniek bevalt mij beter... ;)

Niets houdt je tegen om een TomTom of iets dergelijks op je ruit te plakken.
 

guitar_billy

Senior Member
@Hemi24, dus wat ik dan zal doen is de eindbestemming invoeren met de Tsjechie cdrom, dan een stopover aan de Duits-Tsjechische grens invoeren met de Major Roads cdrom via de Destination On Map optie bv; daarna kan die met deze cdrom de route naar de stopover uitrekenen en kan de Benelux cdrom erin en kunnen we uit Nijmegen vertrekken. :bye: in Duitsland kan de Duitsland cdrom erin en na de stopover kan de Tsjechie cdrom erin.

Zal dit goed gaan met Dynamische route, dwz dat aan de hand van TMC informatie de route automatisch herberekend wordt om om de files heen te geraken ?
voorbeeld, net buiten Nijmegen is een mega file, bestemming is nog steeds de stopover in Duitsland, geladen is de Benelux cdrom.


@LenK, als je tweedehands koopt zit het er soms al in/bij.
 

Rallye

Forumguru
Zal dit goed gaan met Dynamische route, dwz dat aan de hand van TMC informatie de route automatisch herberekend wordt om om de files heen te geraken ?
voorbeeld, net buiten Nijmegen is een mega file, bestemming is nog steeds de stopover in Duitsland, geladen is de Benelux cdrom.

Als ik het goed begrijp blijft je stopover het vaste punt. Zou er iets groots gebeuren dat gevolgen zou moeten hebben voor je stopover (bijvoorbeeld de megafile staat precies op de Duits-Tsjechiese grens), en zou je dus beter een andere grensovergang kunnen kiezen, dan gaat het niet goed, anders wel.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer ik b.v. naar een klein plaatsje in Frankrijk wil, dan rij ik de hele (grotere) weg met MRE, kom ik in de buurt dan doe ik de FR CD erin. Ligt de eindbestemming in de buurt van een grotere weg, dan staat hij waarschijnlijk ook op de MRE cd.
 
Snap niet dat er nog iemand een onboard af-fabriek navi wil.
Duur in aanschaf, onhandig door oude techniek, duur en oud kaartmateriaal

Waarschijnlijk snao je het niet omdat je het nooit gehad hebt. Ik had de columbus, maar na dat die gestolen is heb ik nu een JVC systeem (met afneembaar front) laten inbouwen. Hoewel de kaarten van VAG misschien wat ouder zijn, de navigatie van de columbus is perfect! Een paar voordelen:
- Geen 'zoeken naar GPS signaal', met mijn TomTom was ik soms al 5 a 10 minuten aan het rijden voordat ie signaal vond.
- Navigatie gaat door in de tunnel.
- Geen vieze plakplekken tegen je ruit. ;).
- Een groot scherm.
- Naadloze intregratie met je MFD, waar dus ook navigatie instructies worden getoond.
- Op de minuut nauwkeurige aankomsttijd, perfect met omleiden en tonen van files. Naast het feit dat het er grafisch gewoon ook goed uit ziet.

Geloof me, de Columbus is het bedrag absoluut waard. En dat zeg ik nadat ik een week met mijn splinternieuwe JVC met navigatiekaarten van 2009 heb gereden.
 
Bovenaan Onderaan