Grill cover, kan dat wel?!?

Tees

Donateur
Ik kwam toevallig deze grill cover tegen op Marktplaats onder 'aanbevolen advertenties', ben helemaal niet geïnteresseerd in zo'n ding, maar toen ik m zag dacht ik wel: goh, kan zo'n ding eigenlijk wel?
Die grilleopening is tenslotte nodig voor de koeling van zowel de airco als de motor. Lijkt me dat dit op termijn wel schadelijk kan zijn voor je auto?

Ben benieuwd naar de meningen alhier :ja:
ca3d35e5ec78c3c403c20cff6ffa3078.jpg

JeSko

Forumguru
Goed is dit alvast niet. Al pakt de auto ook langs onderen lucht.

Of er zit een batterijpack in deze Faab :koffie:

laagvlieger

Forumguru
Zo'n auto wordt ontworpen om te kunnen omgaan in de meest extreme omstandigheden. Je kunt bijna stellen dat hij alle radiatoropeningen nodig heeft op tropische dagen bij constante vollast.

Ik heb de onderste grill cover op mijn Fabia, en deze is te gebruiken tot en met 25°C. Daarna gaat de fan draaien en dat is voor mij een teken dat hij meer koeling nodig heeft. Ik heb echter nog nooit waarschuwingslampjes gezien.

DSC_0213 (2).JPG

Ik heb specifiek de onderste opening laten dichten, om de radiator te beschermen tegen steenslag en omdat het daarbinnen stilaan een vergaarbak werd voor bladeren en zo ook de radiator verstopte - ik woon in een bosrijk gebied. Bijkomend voordeel is de fors verbeterde luchtweerstand en het iets sneller op temperatuur komen in de winter. Zolang je niet constant het volle vermogen vraagt op de heetste dagen van het jaar ga je echt geen problemen krijgen met het dichten van 1 opening. De bovenste grille is trouwens al half gesloten aan de binnenkant (althans bij de 1.2 TDI) en dat is ook de plaats waar de motor verse lucht hapt, deze zou ik dus persoonlijk open laten. De Fabia heeft onderaan trouwens nog een aparte luchthapper voor de intercooler die je niet kunt bedekken.

Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ik heb in de onderste grill zo’n kap als ik de winterbanden onder de auto heb liggen, ter bescherming van de radiator tijdens onze winterse ritten. Wel even wat werk om steeds te bevestigen en verwijderen, maar met de afdekkap bovenaan de motorkap eraf is het in een paar minuten klaar.

Erik_NL

Forumguru
hiero dito op onze toenmalige Fabia's.
de gedachte erachter is dat de motor sneller op temperatuur komt. Vooral nuttig bij korte ritjes ter voorkoming van sludge.

Tees

Donateur
Ik ben benieuwd of voor korte ritten (die vaak ook bij beperkte snelheid gereden worden, stadsritten e.d.) en/of in de winter het zoveel verschil maakt voor de olietemperatuur, heeft iemand dit ooit bekeken?
Het klinkt wel logisch, maar als de koeling zo ruim bemeten is, dan zal de koelvloeistof ook met zo'n cover nog wel voldoende afkoelen in de radiator tijdens de winter, en zal het verschil in olietemperatuur beperkt zijn.

Qua bescherming tegen zooi en pekel staat me buiten kijf dat het daar nut voor heeft! Ik heb na m'n laatste kapotte airco condenser ook overwogen zo'n bsschermingsrooster te plaatsen, heb er uiteindelijk niet meer de moeite voor gedaan :bloos:

laagvlieger

Forumguru
@Erik_NL

Dus voor mijn Sup ( diesel ) zou het nuttig zijn omdat wij veel korte afstandjes doen?
Verwacht geen halvering in opwarmingstijd. Hooguit twee kilometer eerder op temperatuur. De koeling wordt immers geregeld, bij koude motor gaat weinig tot geen koelvloeistof doorheen de radiator. Er wordt wel heel wat rijwind tegengehouden die anders doorheen radiator/condensor in het motorcompartiment blaast, op die manier warmt het onder de motorkap iets eerder op.

hemi24

Forumguru
Volgens mij is dit een accessoire die veel in Rusland wordt toegepast; hier kom je ze weinig tegen...

Kanerr

Forumguru
Heb je toevallig de link? Vind het wel grappig voor de winter als het een habbekrats prijs is.

Sjoerdb

Forumguru
Ik heb een O3 en een boven afdek kap aangeschaft, het helpt en staat nog stoer ook. De service van laudorshop is ook goed, ik had probleem met montageset en is snel opgelost.

DieselTDi

Forumguru
Zon cover is oorspronkelijk voor de ijs gebieden gemaakt. Waar je zonder cover er voor je nooit je motor warm krijgt zo koud is het daar.
Zoals hierboven al is aangegeven.. Niet beide afdekken, en ik persoonlijk zou het nooit in de zomer doen.
Maar goed. Makkelijk zeggen. Ik heb er niet eentje

Bovenaan Onderaan