Grille ontchromen en zwart embleem

Goedenavond, op verzoek van @PizzaPieter en @GeeVeeDeeVee een korte how-to voor het ontchromen van je grille. Een makkelijk klusje dat je auto meteen een ander uiterlijk geeft.

Allereerst heb ik de emblemen en type letters eraf gehaald met flosdraad. Stukje van een meter een paar keer dubbelvouwen en er lekker tussendoor raggen. Goed snel heen en weer bewegen zodat het echt snijdt en een paar keer je draden vervangen want die breken. Nieuwe emblemen bij Ali Express besteld, die waren al binnen dus die konden er meteen op. Lijmresten verwijderen met pure alcohol was nog het meeste werk...

Afijn, toen was het tijd voor de grille. Potje alcohol weer bij de hand en even het chroom netjes schoon en vetvrij gemaakt.
Voor chrome delete tape moet je ook bij Ali Express zijn, hoogglans zwart en zoek een verkoper die veel verkocht heeft met goede reviews. Meestal zit je dan wel goed. Ik koos voor 5 cm breed, dan heb je voldoende speling, ook voor de bochten die zijn het lastigst. Meteen een 'gereedschapssetje' meebesteld met een rakel, mesje en spateltje. Föhn van de vrouw erbij en een krukje. Het was al schemerig dus lampje op m'n hoofd en gewoon beginnen.

Ik koos ervoor om vanuit het midden te werken. Stukje afgeknipt van de tape met aan beide kanten 5 cm overlengte en het schutblad in het midden lossgescheurd naar 2 kanten. De tape in het midden van de grille geplakt en met de föhn lekker warm gemaakt. Je merkt gelijk dat het zacht wordt. Eerst de ene kant op gewerkt en toen de andere kant. Vanuit het midden in de lengterichting de tape steeds aangeduwd en eigenlijk met de ronding meegewreven. aan de randen plak je de tape gewoon event tijdelijk over de motorkap en het rooster heen. Bij de bochten van de grille moet je best even aan de tape trekken, zorg ervoor dat je geen bobbels krijgt. Heb je die wel. even lostrekken, beetje warmer maken en vanuit het midden mooi naar onder en boven wrijven tot je tevreden bent. De bochten even goed 'aansnijden' zoals je ook met rijden doet: voor de bocht even naar buiten waardoor je de bocht zelf vloeiender kan maken!

In de hoeken links en rechts boven heb ik de tape afgesneden met een 2-3 mm overlengte en met de spatel en rakel netjes tussen de randjes gedrukt. Vooral de rakel heeft een mooi stoffen randje waarmee je de randen netjes strak weg kan drukken. Een de randen trek je het tape even iets los. Zet het mesje 'langs je motorkap' om een klein beetje overlengte te houden en snij rustig af. Met de rakel vervolgens weer netjes het hoekje om werken. Sommige stukken gaat dit beter met dat spateltje, Dit is het heel dun en kan je gebruiken om het ergens tussen te 'proppen'.

De onderkant is hetzelfde verhaal. Ik heb ervoor gekozen om het naadje netjes bovenin weg te werken. Kleine aanpassing die ik een volgende keer zou doen is eerst de onderkant en daarna de bovenkant eroverheen. Dat lijkt me logischer met 'afwatering' bij het naadje. Verder was het een leuk klusje en zonder ervaring in een uur gedaan. Op de foto's zie je wat oneffenheden, dit zijn opgedroogde druppels, viezigheid of weerspiegeling. Het is echt heel erg strak te maken!

Hou een zachte, niet pluizende doek bijdehand daar kun je de tape ook echt heel strak mee aandrukken. En voordat je close up foto's maakt zou je die ook kunnen gebruiken haha. WhatsApp Image 2025-04-23 at 10.41.02.jpeg

Succes :) IMG20250428211034.jpg IMG20250428211031.jpg

Goede uitleg die je geeft. Ik ben sinds 4 weken de trotse eigenaar van een skoda superb 2.0 tsi 4x4 272pk en ik heb zelf mijn logo's ook al vervangen voor zwarte van ali. De grill wilde ik laten wrappen maar dat is best aan de prijs. Nu ik dit bericht van u gelezen heb ga ik direct de tape bestellen en hopelijk kan ik het zelf ook voor elkaar krijgen om dit er strak op te krijgen.
20250418_163841.jpg

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Bovenaan Onderaan