"Groene" Octavia wel of geen EBL???

Weet iemand waarom je op een O2 1.2 TSI (benzine) wel Elegance Buss. line kan bestellen en toch 20% bijtelling hebt terwijl een O2 1.6TDI met 20% bijtelling alleen als Greenline of Greenline Buss line besteld kan worden en niet met EBL...

Dat betekent o.a. geen Xenon, alleen parkeersensoren achter en niet voor...
 

Falcon

Donateur
1.6 TDI heeft denk net te weinig speling aangaande de CO2 uitstoot om de extra uitstoot op te vangen als je meer gewicht in je auto legt door deze pakketten.

Ook zal hier een marketing kwestie van PON achter zitten.
 

LenK

Forumguru
Greenline lijkt alleen bij de diesels gebruikt te worden. En bij de Greenline modellen is de variatie minder. Wordt in Leusden bedacht. Met als reden miss:
Mss moet bij een auto die aan een milieuvoordeel meedoet elk afzonderlijk type ter keuring worden aangeboden. Dat kost natuurlijk centjes en daarom wordt de keus beperkt gehouden.
 

Darkside

Forumguru
Ja het is jammer dat je geen 2 greenlines hebt. GLAM (Greenline ambition) en een GLEG (Greenline Elegance).
Persoonlijk denk ik dat het moet kunnen. Maar zal idd wel bepaald zijn door PON.
Net als dat je bij een Elegance Business geen optie hebt om leer te kiezen. En een standaard elegance wel. Bij de business moet het via het accesoire pakket gedaan worden. En zo zijn er nog wel meer zaken. Ik kan ook geen 3 spakig wiel kiezen met flippers (als ik dat zou willen).
 

LenK

Forumguru
Greenline is zo meer een pakket, zoals Business Line zelf dat ook is. Ahw een "take it or leave it" aanbod.
Het zou beter een motor variant zijn.
Kies je trim, je accessoires en vink bij motor Greenline aan.
 

hemi24

Forumguru
Greenline is meer een versie dan een pakket, net als de Ecomotive modelen bij Seat en de Bluemotion varianten bij VW.

Het omhelst een aantal veranderingen/aanpassingen die de auto zuiniger maken. Denk hierbij aan een aerodinamischere aanpassingen aan o.a. de bodemplaat, verminderde bodemspeling en ander zaken die het brandstofverbruik verder reduceren.

Rare is dat Pon ervoor kiest deze uitvoering tussen bepaalde uitrustingsniveaus te plaatsen, terwijl in andere landen de Greenline kan worden opgeleukt met af-fabriek opties, zodat je deze meer als een Elegance kan aankleden.

20% bijtelling is niet voorbehouden aan de Greenlineversie, dit is puur toeval, zo valt een S2 GL gewoon in de 25% categorie (tot dusver in ieder geval).

Zelf baal ik er ook van dat ik met mijn EBL net 3g/km teveel uitstoot heb, maar goed, ik heb een bewuste keuze gemaakt voor de opties die deze versie wel heeft en een GL niet... ;)

Uiteindelijk is het verschil tussen 20 en 25% effectief gezien ook maar ca. 2½% dank de belasting die er nog overheen gaat...
 

LenK

Forumguru
Als je het uitrekent met bijvoorbeeld 30k:

5% van 30k = 1500 per jaar is aan belasting per maand zo'n € 50. Over 4 jaar lease een dikke € 2500
 

Darkside

Forumguru
idd. 25% van 30k komt uit op een maandbedrag van €262.5 (42% belasting).
en 20% komt uit op €210. Toch €52,5 die je aan opties kunt besteden (mocht je dat willen).
Dit is voor mij de reden om de 1.2 EBL te kiezen.
 
M.i. scheelt het nog wel meer dan die € 52,-

De 1.6 TDI EBL heeft een cat waarde van € 28400 en de 1.6 TDI GL Buss € 25600,- (volgens Fleet Agent van LM)

Bij ING Carlease is het leasetarief vervolgens voor de EBL ook nog eens € 64 per maand hoger... per saldo komt het op een netto verschil van € 107,- per maand... en aangezien ik 5 jaar moet leasen... = 60 maanden x € 107,- = € 6420,-!! dat vind ik serieus geld...

Maar ik baal wel als een stekker dat je dan op de GL geen Xenon verlichting hebt
 

LenK

Forumguru
Maar je geeft in het begin aan dat je graag een GL EBL gehad zou willen hebben.
Dan is het prijsverschil mss niet meer aanwezig of kleiner.
Nu heb je een kalere auto dan die EBL.
 
@LenK: of ik moet het vreselijk mis hebben maar... dat is nou net het punt.. een Greenline Elegance Buss line bestaat dus niet... het is of een Greenline Buss Line of een EBL...
 

hemi24

Forumguru
5 jaar leasen is hoe dan ook onmogelijk in mijn ogen, zeker met 25% bijtelling!!!

Persoonlijk heb ik weinig problemen met de 25%, of beter gezegd met het iets hogere maandbedrag, zeker omdat de auto na 3 jaar toch aan de kilometers zit. ;)
 
Het was altijd 4 jr maar na het uitbreken van de "crisis" is dit door mijn werkgever verlengd naar 5 jaar.. of 180.000km... hier zit ik na 4 jaar aan...

maar ik blijf € 107 netto per maand een boel geld vinden voor alleen Xenon en parkeersensoren voor...
 

Darkside

Forumguru
Vergeet het alarm niet. en de 16" lmv.
Maar het had mooi geweest als je verder nog opties kon toevoegen.
Gelukkig mocht ik ook benzine leasen. Waardoor ik ook nog DSG heb kunnen toevoegen.
 

hemi24

Forumguru
En de EBL heeft:

- 8 luidsprekers;
- elektrische ramen achter;
- Columbus navigatiesysteem;
- regensensor MET lichtsensor;
 

Darkside

Forumguru
@Hemi. Idd dat ook nog. En je kan niet voor onyx/ivory kiezen als interieur.

Bij mijn LM was een GL net zo duur als een 1.2 TSI EBL. Voor mij was de keuze toen makkelijk gemaakt
 

LenK

Forumguru
@LenK: of ik moet het vreselijk mis hebben maar... dat is nou net het punt.. een Greenline Elegance Buss line bestaat dus niet... het is of een Greenline Buss Line of een EBL...
Ja maar ik had het idee dat je dat erg vond dat je alleen een kalere GL kon kiezen, maar later heb je het over het financiële voordeel van de kalere GL. Daaruit begrijp ik dat je dat voordeel weer prettiger vindt.
 
Bovenaan Onderaan