Groene uitslag op koelvloeistof leidingen en ruitenwisser sproeiers kapot

Hallo,

Sinds gisteren werken mijn ruitenwisser sproeiers niet meer. Ik heb achter gecontroleerd bij de achterklep en zag daar dat de tube was gescheurd. Voor heb ik nog niet controleren omdat ik daar de de tube niet kon volgen (die zit onder de motorkap bij het wiel). Verder heb ik in stilstand geprobeerd om de ruitenwisser vloeistof motor te laten draaien en deze was nog hoorbaar dus ik denk niet dat die kapot is. Is het moeilijk om deze tubes te vervangen? Moet de achterste tube helemaal vernieuwd worden of kan ik deze op een andere manier repareren?

Daarnaast zit er ook sinds kort een groene uitslag op de koelvloeistofleidingen (zie afbeelding hieronder). Zou dit kunnen komen door lekkende ruitenwisservloeistof of is er de kans dat de leidingen lek zijn? Ik heb gekeken naar de koelvloeistoftemperatuur vanochtend met een OBD2 sensor, deze was -3 graden maar de koelvloeistof in het reservoir leek niet bevroren te zijn.

img2.jpg
 

Duijzer

Donateur
Bij mij is de koelvloeistof rood, dus het lijkt me niet dat die een groene aanslag geeft. Maar ruitensproeiervloeistof is ook niet groen.. Heb je groene koelvloeistof? Dan zou je het ook moeten zien in je reservoir, als je koelvloeistof mist.

Als je ruitensproeierkop bevroren is en je zet druk op de leiding dan kan hij scheuren. Achter is dat blijkbaar gebeurd. Voor misschien nog niet, en is misschien alleen de sproeierkop bevroren. Het kan zijn dat je motor dan wel draait, maar de vloeistof gewoon niet verder komt. Volgens mij is de tube wel te vervangen, ik zou het niet gaan repareren. De rest van de slang is net zo oud, als je een stuk repareert scheurt bij op een andere plek weer.
 

Tees

Donateur
Dit is niet je koelvloeistofleiding, maar je aircoleiding (OK, in zekere zin is dat ook een koelvloeistof ;)). En dat groengele spul is de marker die in je airco-koelmiddel wordt toegevoegd om lekkages zichtbaar te maken.

P.S. Even voorstellen in de Meet en Greet wordt door velen hier op prijs gesteld. Weten we ook meteen naar welke auto we kijken nu.
 
Ah je hebt gelijk bedankt @Tees en @Duijzer Ik zie nu dat die pijp verder doorloopt. Ik ben nog een keer de ruitenwisser buis achterna gegaan en heb de spuitmondjes bekeken en gedraaid. Hij stond net een tijdje in de zon en is weer boven 0 dus ik weet niet of het daar aan ligt maar de voorste sproeiers werken nu weer. Heb hem helemaal met antivries doorgespoten nu en kon verder ook geen vloeistof zien weglopen.

Ik neem aan dat ik voor die aircoleiding dan het beste naar de garage kan...

Heeft iemand verder toevallig ervaring met het vervangen van die achterste tube? Hem uit de achterklep halen is niet zo moeilijk en van wat ik heb gezien ins dat je je linkervoorwiel en wielklep er af kan halen om bij het reservoir en de pomp te komen. Alleen lijkt het met lastiger om die hele tube door je auto te krijgen. Moet daarvoor de binnenbekleding er af of kan je hem er zo doorheen trekken? (bv met andere kabel er doorheentrekken zoals bij elektrische kabels in een huis)

img5.jpg img6.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Duijzer

Donateur
Dan waren de spuitkoppen inderdaad bevroren. Het vervangen van de tube heb ik geen ervaring mee.
Voor die airco moet je inderdaad even langs de garage of een aircobedrijf. Er is in ieder geval vloeistof weg, dus je airco werkt minder of helemaal niet meer. Kan een rubber zijn in een aansluiting, of een ander lek. Schoonmaken, onder druk zetten en kijken waar het lekt..
 

Erik_NL

Forumguru
welkom, Joost uit ... ?
Wat betreft de achterste tube zou je misschien je licht kunnen opsteken in het forumdeel Kennisbank.
Ik meen me te herinneren dat een forumdeelnemer (met een Fabia?) daar een thema aan heeft gewijd.
 

BigCheese

Forumguru
Prachtig, daar zijn dus gewoon reparatiesetjes voor! Dat videootje bewaar ik, komt misschien nog eens van pas.
 
Beetje frustrerend want toen ik ruitenwisservloeistof door de tube liet lopen was het helder roze. Zomervloeistof dus, heeft mijn garage ondanks herinnering van mij vergeten te wisselen naar wintervloeistof en daarom was hij waarschijnlijk kapot gevroren.

Het resultaat is in ieder geval goed! Heb het setje gebruikt en het werkt prima, moest alleen even een O ring vervangen na de eerste keer dus controleer vooral even of hij niet lekt voordat je de kabel wegwerkt.
index.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Bij de meeste Vagmodellen is de leiding voor de ruitensproeiervloeistof verdeelt in stukken, waar op verschillende plaatsen een koppeling zit om naar het volgende deel te gaan. Bij een achterklep lijkt het mij logisch dat het punt waar die koppeling zit vlak bij de achterklep zit, zodat je bij vernieuwen van de achterklep (roest of aanrijdingsschade) gewoon de leiding los kunt koppelen.
 
[Q
Ik had de kabel wat er uit proberen te trekken en het leek er toen inderdaad op of daar nog een koppelstuk zat. Ik zag ook dat je makkelijk de platen in de binnenkant kon verwijderen om er bij te komen dus dat zal ook geen groot probleem zijn. Alleen kon ik niet zo direct de losse onderdelen vinden van die slang, waarschijnlijk dat deze bij zo'n vervanging van de achterklep mee worden geleverd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan