Groot licht assistent uitzetten zonder groot licht te gebruiken?

Ik heb zitten zoeken in de handleiding, maar kan het niet vinden. (of ik doe gewoon iets fout).
Als ik de groot licht assistent (wit lampje met een A erin) aan heb gezet, kan ik deze niet uitzetten zonder het ongedimd groot licht aan te zetten.

Ik duw de hendel naar het raam (blauw lampje aan) en trek deze daarna naar mij toe (blauw lampje uit).

Is dit inderdaad de enige manier, of zie ik iets over het hoofd?
 

hemi24

Forumguru
Ik zit ook vaak te klungelen met de grootlichtassistent, maar volgens mij is het inderdaad zoals je omschrijft :

deeerste keer de hendel van je af duwen het automatisch grootlicht activeert.
Duw je nog een keer op de hendel activeer je het grootlicht waarbij de automaatfunctie tegelijkertijd wordt gedeactiveerd.
Vervolgens de hendel naar je toe trekken schakelt dan logischerwijs het grootlicht weer uit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij nogal eens in het donker op de N371 of N351, provinciale wegen met rechte stukken en ook aardig wat flauwe bochten waar je niet altijd doorheen kunt kijken. Daarbij heb ik gemerkt dat die grootlichtassistent naar mijn smaak te laat reageert, namelijk pas als (de lampen van een) tegenligger uit een bocht al zeker een halve seconde helemaal vol in beeld zijn. Zelf had ik die tegenligger al veel eerder gespot doordat het schijnsel van diens lampen zichtbaar is terwijl de auto zelf nog niet te zien is en dan dim ik gewoon zelf net voordat hij tevoorschijn komt.
De grootlichtassistent assisteert mij niet, maar irriteert me - dus permanent uitgeschakeld.
 

SkodaBart

Actief lid
Als de assistent is ingeschakeld maar niet geactiveerd (wit symbool) dan is het inderdaad seinen met je groot licht om uit te zetten. Is de assistent ingeschakeld en wel geactiveerd (blauw symbool) dan de hendel naar je toe trekken en hij schakelt uit. Of je licht uit en weer aan zetten door aan de knop te draaien, maar of dat nou een slim idee is om in het donker te doen…
 

hemi24

Forumguru
Is de assistent ingeschakeld en wel geactiveerd (blauw symbool) dan de hendel naar je toe trekken en hij schakelt uit.

In dat geval dimt de auto het grootlicht, maar blijft de automatische functie geactiveerd.
Althans zo werkt het bij mijn Skoda…
 

Antera

Donateur
Kan je zeker wel uit zetten.Eerst handmatig grootlicht aan zetten en dan je hendel terug halen om uit te zetten
 

hemi24

Forumguru
En overdag is de bedienlogica weer anders, kwam ik bij de ID.3 achter…

@Antera : er is ook niemand die anders beweert heeft, toch?
 

GertD

Actief lid
Als de assistent is ingeschakeld maar niet geactiveerd (wit symbool) dan is het inderdaad seinen met je groot licht om uit te zetten. Is de assistent ingeschakeld en wel geactiveerd (blauw symbool) dan de hendel naar je toe trekken en hij schakelt uit. Of je licht uit en weer aan zetten door aan de knop te draaien, maar of dat nou een slim idee is om in het donker te doen…
Bij mij staat de lichtschakelaar op automatisch. Als grootlichtassistent is ingeschakeld en je draait de schakelaar meteen helemaal naar rechts(dimlicht) dan springt grootlicht meteen uit. Dimlicht blijft gewoon branden want hier zit een vertraging op. Daarna terug naar automatisch en klaar.
Anders moet je u grootlicht even aanzetten voor het te kunnen uitzetten.
 
Bovenaan Onderaan