Groot licht blijft niet aan - Fabia II

Gerardus

Nieuw lid
Hallo Skodarijders,
In okt 2023 hebben wij een Fabia II combi uit 2008, 1.6 16v, gekocht met 235k op teller.
Huidige kilometerstand is 260k
De wagen bevalt fantastisch.
Een van de weinige onvolkomen heden vind ik de laaghangende achterkant, waardoor de trekhaak nog wel eens de rijbaan raakt. Misschien toch eens hulpveren monteren.

Voor nu speelt het volgende:
Als ik met groot licht wil seinen werkt dat goed: zolang ik de linker stuurhendel naar me toe trek, brandt het groot licht, samen met de indicator op het dashboard. Maar zodra ik de hendel van me af beweeg gaat het groot licht niet branden en ook op het dashboard gebeurt er niets. Ik hoor ook geen klik die je normaal hoort bij groot licht. Ik las ergens op dit forum dat er mogelijk twee verschillende zekeringen zijn voor beide functies (seinen/continu), maar helaas vind ik er maar één en die is in orde.

heeft iemand een idee waar ik de oplossing moet zoeken?
 

Tees

Donateur
In mijn O2 is het zo dat je idd geen klik hoort als je de hendel van je af duwt om t grootlicht aan te doen, en de hendel beweegt ook terug naar t midden. Uitschakelen gaat door m dan weer naar je toe te trekken (zoals bij seinen) en weer los.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Tees Het gaat niet om de klik, maar als ik het goed gelezen heb gaat het grootlicht gewoon niet aan als de hendel naar achteren wordt geduwd en het bijbehorende blauwe controlelampje ook niet. Dat laatste is op zich dan wel weer logisch natuurlijk.
 

Tees

Donateur
Dat snap ik, maar het ontbreken van de klik is dus iig geen aanleiding om te denken dat de hendel niet goed is. Het feit dat grootlicht niet aan gaat is daarmee natuurlijk niet opgelost, en kan alsnog aan de hendel liggen, maar ook aan de bedrading of iets anders.
 

Gerardus

Nieuw lid
Dank voor jullie vlotte reacties.
Goed om te weten dat het niet per se hoort te klikken als ik het groot licht continu aan wil zetten.
Het probleem wordt zo gereduceerd tot: het groot licht gaat niet branden met de hendel in de continu positie. Seinen werkt wel gewoon.
Ik blijf openstaan voor suggesties.
I
 
Je dimlicht schakelaar moet echt op aan staan, ik heb mijn dimlicht altijd aan middels het knopje bij de zekeringen... maar als ik mijn grootlicht wil aanklikken dan moet ik de schakelaar echt eerst op aan zetten (dus naar rechts draaien)
 

eriktv

Forumguru
Geen idee of het net zo werkt, maar kost vrijwel niks dus een poging waard: bij mijn O1 werkte de knipperlichthendel wel eens slecht. Ik kon dat toen oplossen met een pufje contactspray of één of andere teff-/siliconenspray bij het kantelpunt van de hendel.
 
Bovenaan Onderaan