Groot licht, niet te verstellen

Kon zo gauw geen eerdere post vinden.

Ben er achter gekomen dat het grootlicht niet in hoogte te stellen is, dus als je beladen bent, dan zal het licht mooit de boom toppen in gaan schijnen. Erg handig dus... voor meneer de uil.

Bij de dealer dit nagevraagd, was nieuw voor ze en het blijkt een 'foutje' mogelijk van Skoda te zijn.
Omdat het groot licht in een aparte compartiment zit is ie niet te verstellen.
Dus eventjes de lease maatschappij gebeld, wilde wel eens weten of zij het eerder hebben meegemaakt. Want tja, wel handig iets op je auto wat nutteloos is op het moment dat je met meer dan 1 persoon in de auto zit.
Volgens de lease mag je groot licht nooit gebruiken.... tja.. had geen zin in een discussie, dus maar lekker laten gaan.

Meer mensen die dit is opgevallen?

MusicMacMike

Nieuw lid
Het is geen groot licht, die lease mij...

Ik heb Xenon in mijn bakkie, en zal morgen eens kijken of bij deze machine de mechanische constructie zo is dat mr. Uil geen ongevraagde hulp van ons krijgt.

ougie

Forumguru
Ben drie weken geleden bij de dealer voor een 60000km beurt geweest. Tot aan die beurt had ik de koplampen altijd, met het draaiknopje ietsje naar beneden gesteld, rondgereden. Dit omdat ik al direct bij aankoop (2e hands)via mijn tegenliggers geseind kreeg dat mijn lampen te hoog stonden, ook onbeladen. Heb dit nooit zo'n probleem gevonden, met de caravan in uiterste stand laag, en zonder (bijna) uiterste stand hoog. Heb bij de dealer vergeten te vragen dit te verstellen. Toch was bij de 60000km beurt de service zo groot dat hij dit netjes voor mij heeft bijgesteld. Ik heb geen xenon. Om een lang verhaal kort te maken, zowel groot als kleinlicht zijn een stukje naar beneden toe bijgesteld.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaTDI</font><hr />

Volgens de lease mag je groot licht nooit gebruiken.... tja.. had geen zin in een discussie, dus maar lekker laten gaan.

[/ QUOTE ]

Grootlicht verblindt altijd dus hoef je het ook niet te verstellen als je zwaar beladen bent. Bovendien is de lichtbundel van het grootlicht zo breed en hoog dat verstelling vanaf het dashboard geen zin heeft.

Rallye

Forumguru
De bedoeling van de hoogteverstelling van het dimlicht is om te voorkomen dat het dimlicht bij zware of onevenwichtige (veel achterin) belading van de auto je tegenliggers verblindt. De hoogteverstelling is er dus niet voor jou, maar voor je medeweggebruikers. Het groot licht verblindt altijd, en mag je alleen gebruiken als er geen tegenliggers zijn; daar is dus geen hoogteverstelling nodig.

ougie

Forumguru
Bij mij zijn beide opnieuw afgesteld, ik dacht dat dit in een handeling (hele unit groot/klein licht tegelijk)was gebeurt. Blijkbaar zijn ze appart van elkaar af te stellen.

Hallo allemaal,

is er misschien iemand die weet (misschien wel tekeningetje of foto) hoe het grootlicht af te stellen is.
Bij mij schijnen ze in de lucht (getest op een donkere weg).
Volgens de garage zijn ze niet te stellen.
Hier snap ik helemaal niets van.

Ronnie

Forumguru
Heb je originele Xenonlampen? Deze kun je niet afstellen, gebeurd electronisch met VCDS/VAS.
Halogeenkoplampen kun je wel handmatig stellen.

Ronnie

Forumguru
Dan hebben het bijgaande document voor U:

Bijlagen

• Octavia 2 Koplamp afstellen.doc
    158 KB · Weergaven: 109
Heb je originele Xenonlampen? Deze kun je niet afstellen, gebeurd electronisch met VCDS/VAS.

Kun je de Xenon verlichting in VCDS/VAS ook handmatig verstellen (setpoint verhogen)? Ik vind mijn verlichting namelijk te laag afgesteld, en zou het graag wat hoger hebben staan. Ben bij een onverlichte weg nu al gauw geneigd om groot licht te gebruiken.

Ronnie

Forumguru
Dat kan, de basiswaarden moeten dan opnieuw ingeleerd worden:

Steuergerät Grundeinstellung
STG 55 (Leuchtweitenregulierung) auswählen
STG Messwertblöcke -> Funktion 08

Messwertgruppe 001
Gehe zu Grundeinstellung
Nun die Scheinwerfer manuell justieren.
Messwertgruppe 001
Gehe zu Grundeinstellung
Die Regellage der Scheinwerfer wird jetzt vom Steuergerät "gelernt".

hemi24

Forumguru
Laatste keer bij de service gevraagd aan de dealer om mijn (Xenon)verlichting opnieuw af te stellen.
Handige monteur had de lampen afgesteld zonder de auto aan de testkast te hangen om de stelmotoren in de basispositie te zetten, waarna ik een geweldige lichtopbrengst had, maar jammer genoeg ook heel veel "bekenden" tegenkwam die mij allemaal vrolijk liepen te seinen!

ik heb vanmiddag gedraaid aan de schroeven zoals aangegeven op de tekening van Ronnie maar draaien heeft geen enkele zin er veranderd niets helaas.
Wie weet er raad?

Alvast bedankt,

Groet,

Gertjan

Bovenaan Onderaan