"Groot onderhoud" Scala

R.Brouns

Nieuw lid
Goedendag,
We rijden een Scala 1.0 tsi dsg. De auto heeft nu iets meer dan 60.000 km gelopen en geeft toe te zijn aan onderhoud. De auto volgt het variabele onderhoudsschema omdat deze elke dag goed warm gereden wordt. Dealer Wealer in Heerlen gaf aan dat groot onderhoud nodig is met o.a. nieuwe remvloeistof. Er is niets extra aangegeven, alleen een huurwagen voor de dag . Wealer geeft aan dat de beurt ruim € 1000 gaat kosten. Mij lijkt dit wel erg veel. Graag reacties of ik hier goed zit met mijn gevoel of dat dit normaal is.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt mij aardig royaal, wat gaan ze allemaal doen dan?
Ik zou eerder 600 a 650 euro verwachten.
 

Pindasaus

Forumguru
Zonder te weten wat de garage doet, valt dat niet te zeggen. Bij 60.000 km kan je net aan nieuwe banden of remmen toe zijn. Dan kan 1000 kloppen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Banden vervangen zou ik sowieso niet aan een dealer overlaten. Daar ga ik voor naar een bandenspecialist, die stukken goedkoper is - en het moment daarvoor kies ik zelf aan de hand van de resterende profieldiepte, onafhankelijk van onderhoudsbeurten.
 

hemi24

Forumguru
vrijwel zeker weten minimaal volgende punten:
- olie service longlife;
- verversen remvloeistof;
- nieuwe bougies;

Voor nieuwe banden ga ik doorgaans nooit naar de dealer, daar zijn andere specialisten voor, die daar veel scherpere prijzen voor afgeven…!
 

Tees

Donateur
Tsja, dealerprijzen zijn nou eenmaal niet leuk...
Als ik even de prijslijst van 2020 erbij pak en bedenk wat ze zoal kunnen doen na 60k km: LL beurt incl olie, interieurfilter, luchtfilter, bougies, remvloeistof, en dan zat je toen op €950. Dus nu een dikke €1000 zou me niet verbazen.
 

Chrisjemol

Forumguru
Zelf olie, filters, bougies vervangen en remvloeistof doorspoelen…

Maatje van me had ook €1600,- voor zijn passat doorgekregen
€300,- aan onderdelen en alles zelf gedaan incl schijven voor/achter, blokken en alle filters en olie…
Snel verdiend met paar uur klussen
 

catch me

Forumguru
Zelf olie, filters, bougies vervangen en remvloeistof doorspoelen…

Maatje van me had ook €1600,- voor zijn passat doorgekregen
€300,- aan onderdelen en alles zelf gedaan incl schijven voor/achter, blokken en alle filters en olie…
Snel verdiend met paar uur klussen
Dat moet je dan wel zelf kunnen doen, de ruimte en kennis hebben om dit te doen. Anders wordt t een ander verhaal.
Voor een grote beurt van mijn leon 5f 1.4 tsi die ik nu heb ben ik aan onderdelen , olie, filters, bougies etc rond de 100/120 ,- kwijt, met A merk onderdelen
Onderhoud doe ik zelf, heb brug en alle tools tot m'n beschikking.
Als je afhankelijk ben van dealer of andere garage.....vul t maar in......
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ik verwacht bij deze km stand dat de bandjes remblokken etc nog wel een rondje mee kunnen. Vraag mij oprecht af wat deze prijs rechtvaardigt…..misschien zelf onderhoud plegen bij een doe het zelf garage?
 

EdK

Forumguru
Vanaf dat ik me olie niet meer in de regenput mag laten weglopen laat ik dat wel doen in de garage...
Want zie me met me goddelijke lichaam op leeftijd niet onder me auto liggen om die plug en filter los te nemen en dan ook nog in een emmertje te mikken...... :koffie:
 

R.Brouns

Nieuw lid
vrijwel zeker weten minimaal volgende punten:
- olie service longlife;
- verversen remvloeistof;
- nieuwe bougies;

Voor nieuwe banden ga ik doorgaans nooit naar de dealer, daar zijn andere specialisten voor, die daar veel scherpere prijzen voor afgeven…!
Dit is exact het rijtje wat men opgeeft. Ik heb gevraagd e.e.a. te specificeren, maar daar wordt niet op gereageerd. Wealer is in Limburg de enige Skoda dealer, dus men heeft een monopolie positie en kan doen wat men wil. De auto is nog in de garantieperiode en om discussies te voorkomen als er aanspraak op gemaakt dient te worden ga ik het liefst naar een dealer voor het onderhoud. Hoogstwaarschijnlijk volgend jaar naar de plaatselijke garage waar ik ook altijd voor banden kom of wellicht even over de grens in Duitsland. De afstand tot Wealer of de dichtstbijzijnde Duitse dealer is nagenoeg gelijk.


Wat men exact onder groot onderhoud verstaat heb ik nagevraagd, maar krijg ik geen antwoord op. Voor banden heb ik een plaatselijke garage. Wealer is in Limburg monopolist wat VAG betreft, men is dus feitelijk zonder concurrentie en zo gedraagt men zich toch wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Wel als ik in Limburg zou wonen met zo'n dealer dan wist ik wel waar ik dan naar toe ging voor mijn onderhoud....

Het heet Vagtechniek .................. :koffie:
 

R.Brouns

Nieuw lid
VAGTechniek ligt in Nuenen, 93 km uit de buurt. Aken ligt op 13 km en is voor mij aantrekkelijker. Als ik heen en terug bijna 200km moet rijden kun je je afvragen of zich dat überhaupt loont. Een dealer in Aken is dan een gunstigere optie. Zeker als je eens terug moet voor iets.
 

EdK

Forumguru
Tsja ken personen die vanuit Zuid Holland naar VAG Techniek rijden voor onderhoud !
Alleen al vanwege hun gedegen kennis , die in vele gevallen hoger is dan van de dealers...
En tsja 93kM rijden in een Skoda vind ik zelf geen straf.......... maar goed daar denkt een ieder anders over...
 

Bakkertje

Forumguru
Liggen de onderhoudstarieven niet gewoon vast?
Wat krijg je te zien als je naar onderstaande site gaat?

Voor mijn auto zou groot onderhoud 328 euro kosten.. ?
 

hemi24

Forumguru
Vreemd, als ik het kenteken van de Golf invoer komen de prijzen tevoorschijn; voer ik het kenteken van de Scala in, toont ‘ie niks.
Beide altijd volledig dealer onderhouden… :arghh:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan